Går det fixa till gamla stämmskruvar?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Gäst---
Kontot är inaktiverat

Går det fixa till gamla stämmskruvar?

Inlägg av Gäst--- »

Nån som vet ett bra sätt att fixa till gamla stämskruvar som blivit glappa pga utslitna gängor på "stämhjulet" ? Finns det något material som man kan tillsätta för att fylla igen utrymmet så att glappet försvinner?
Har en riktigt gammal p-bas som jag helst vill behålla orginalstämmskruvarna på. Dom är i bra skick för övrigt, bara för roddigt när man ska stämma på scen i farten att hela tiden få leta reda på pitchen underifrån. Håller pitchen bra när man väl stämt.
Användarvisningsbild
L. Taylor for president
Medlem

Inlägg av L. Taylor for president »

1. Det kommer aldrig att gå att fylla igen tomrummen.
2. Att stämma underifrån är väl egentligen standard, eller? Jag har mest spelat gitarr men där stämmer man alltid underifrån.

Det enda alternativet som jag ser är att byta "stämhjulen" men det kanske är att sabba orginalkänslan.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Går inte att laga, byta ut är det som gäller.
Ett tips är väl att skaffa reissuespännisar lika original och spara de gamla.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Om det är så att Reissue-stämskruvar är helt trogna originalet kan man ju byta ut endast de slitna delarna. Förmodligen är väl både stämvredet och "kugghjulet " inslitna/utslitna med varann så du måste byta båda för att det skall funka bra.
Användarvisningsbild
L. Taylor for president
Medlem

Inlägg av L. Taylor for president »

Danne skrev:Om det är så att Reissue-stämskruvar är helt trogna originalet kan man ju byta ut endast de slitna delarna. Förmodligen är väl både stämvredet och "kugghjulet " inslitna/utslitna med varann så du måste byta båda för att det skall funka bra.
Sant! Förmodligen är både kuggen och stämvredet (vad heter "Worm Gear" på svenska?) inslitna mot varandra fast å andra sidan brukar kuggen vara i ett mjukare material så att den slits mycket mer än stämvredet. Nya stämmisar och spara de gamla ger nog bäst resultat.
Gäst---
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst--- »

Jag har satt på fenders egna vintage reissue som funkar bra men det blir inte samma känsla som att orginalen tyvärr så jag har en förhoppning om att nån ska ha en kur som kan fixa glappet men verkar kanske kört då. Fortsätter hoppas.
Jo, vet att man stämmer underifrån men försökte visa på känslan när glappet gör så att först händer ingenting sen händer för mycket. Då får man gå ner under pitchen och hämta upp strängen igen. Svårt med precisionen.
Att bara byta ut själva hjulen funkar tyvärr inte då dom nyare alltid verkar ha något mindre gängskåra och fler gängor och att hitta gamla orginal till salu verkar omöjligt. [/quote]
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+

Inlägg av mågis »

L. Taylor for president skrev:
Danne skrev:Om det är så att Reissue-stämskruvar är helt trogna originalet kan man ju byta ut endast de slitna delarna. Förmodligen är väl både stämvredet och "kugghjulet " inslitna/utslitna med varann så du måste byta båda för att det skall funka bra.
Sant! Förmodligen är både kuggen och stämvredet (vad heter "Worm Gear" på svenska?) inslitna mot varandra fast å andra sidan brukar kuggen vara i ett mjukare material så att den slits mycket mer än stämvredet. Nya stämmisar och spara de gamla ger nog bäst resultat.
Hela stämskruven bildar en så kallad snäckväxel...
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Å andra sidan hör det till charmen med gamla prylar att dom är lite slitna och oexakta! :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
thetonequest
Medlem+

Inlägg av thetonequest »

basmicke skrev:Jag har satt på fenders egna vintage reissue som funkar bra men det blir inte samma känsla som att orginalen tyvärr så jag har en förhoppning om att nån ska ha en kur som kan fixa glappet men verkar kanske kört då. Fortsätter hoppas.
Jo, vet att man stämmer underifrån men försökte visa på känslan när glappet gör så att först händer ingenting sen händer för mycket. Då får man gå ner under pitchen och hämta upp strängen igen. Svårt med precisionen.
Att bara byta ut själva hjulen funkar tyvärr inte då dom nyare alltid verkar ha något mindre gängskåra och fler gängor och att hitta gamla orginal till salu verkar omöjligt.
Mitt tips, om det är så att du vill skaffa ett par andra vintage stämskruvar, det är att hålla span på Ebay.
Där kommer du garanterat att hitta det du söker det är mer en fråga om vilket pris man kan tänka sig att betala... :D
/Knut
|Fender Jazzbas 1969 - Sunburst|
Gäst---
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst--- »

thetonequest skrev:
basmicke skrev:Jag har satt på fenders egna vintage reissue som funkar bra men det blir inte samma känsla som att orginalen tyvärr så jag har en förhoppning om att nån ska ha en kur som kan fixa glappet men verkar kanske kört då. Fortsätter hoppas.
Att bara byta ut själva hjulen funkar tyvärr inte då dom nyare alltid verkar ha något mindre gängskåra och fler gängor och att hitta gamla orginal till salu verkar omöjligt.
Mitt tips, om det är så att du vill skaffa ett par andra vintage stämskruvar, det är att hålla span på Ebay.
Där kommer du garanterat att hitta det du söker det är mer en fråga om vilket pris man kan tänka sig att betala... :D
Tack för tipsen. Har varit och kollat på ebay en del. Problemet är att min bas är från -55 med -54as stämskruvar så såna verkar inte dyka upp. Har kollat rätt länge nu, men man vet ju aldrig. Som du säger så kostar dom väl som en ny bas om dom väl skulle dyka upp där nån gång.
Får väl göra som majoriteten tipsar och spara dom gamla med kåpor och tumstöd i caset av samlartekniska skäl. Vore dock kul och snyggt att kunna spela med dom också. :fullband:
Användarvisningsbild
Tjoffe
Medlem+

Inlägg av Tjoffe »

Hur skulle det funka med ett eller två varv gängtejp runt kugghjulet? De borde tajta till glappet..
Gäst---
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst--- »

Låter som om det kan vara värt att testa. Tack! Berättar hur det gick.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

Testa limma också! Inget superlim eller nåt, men ett halvsegt lim som fortfarande lämnar stämmisen brukbar.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Tjoffe
Medlem+

Inlägg av Tjoffe »

Ja, om du hittar något som funkar kan det vara av värde för många. Finns ju en del som släpar omkring på massa skrotbasar..
Gäst---
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst--- »

Skäms nästan att erkänna men efter massa försök med lim, teflontape och utbytta delar och investering på 1400 på vintage replacements verkar problemet vara så lättlöst som att skruvarna bara var för hårt åtdragna, dvs tills det tar stopp. Testade fram och tillbaks och märkte av en slump att rotationen blev jämnare och mjukare när skruven inte drogs åt utan lämnades lite "glapp". Verkar som om så fort man spänner upp strängen så håller strängspänningen allt på plats. Vart dessutom väldigt lättvridet nu men ändå hålls stämningen bra.
Kan ju finnas nån annan som är lika okunnig om det här som jag var. Tog för givet att man skulle ha åtdragen skruv per automatik. Ev gäller det här bara äldre kluson no name stämskruvar som har betydligt större men färre gängor än modernare.
Användarvisningsbild
Tjoffe
Medlem+

Inlägg av Tjoffe »

basmicke skrev:Skäms nästan att erkänna men efter massa försök med lim, teflontape och utbytta delar och investering på 1400 på vintage replacements verkar problemet vara så lättlöst som att skruvarna bara var för hårt åtdragna, dvs tills det tar stopp. Testade fram och tillbaks och märkte av en slump att rotationen blev jämnare och mjukare när skruven inte drogs åt utan lämnades lite "glapp". Verkar som om så fort man spänner upp strängen så håller strängspänningen allt på plats. Vart dessutom väldigt lättvridet nu men ändå hålls stämningen bra.
Kan ju finnas nån annan som är lika okunnig om det här som jag var. Tog för givet att man skulle ha åtdragen skruv per automatik. Ev gäller det här bara äldre kluson no name stämskruvar som har betydligt större men färre gängor än modernare.
Vad skönt ändå att det löste sig tillslut.. :wink:
Skriv svar