Metronome sökes

Diskussioner om kontrabasar
KontraKurt
Medlem

Metronome sökes

Inlägg av KontraKurt »

Vad finns det för metronomer på marknaden som har första taktslaget markerat. Behöver en för att träna in 7/4 låtar.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Finns det öht metronomer på marknaden som man INTE kan välja olika taktarter/betoningar på?
Användarvisningsbild
L. Taylor for president
Medlem

Inlägg av L. Taylor for president »

Som sagt de flesta mekaniska metronomer markerar första slaget. Tror dock att det kan bli svårt att hitta en med 7/4 eftersom det inte är så vanligt. De flesta verkar ha 2/4, 3/4, 4/4, 6/4. Köper du en digital metronom så borde det inte vara några problem men kolla först att den verkligen har 7/4. Jag kör genom datorn och kan man ställa in precis vad man vill från 1-32.
KontraKurt
Medlem

Inlägg av KontraKurt »

dereborn skrev:Finns det öht metronomer på marknaden som man INTE kan välja olika taktarter/betoningar på?
Ja det är klart att det gör. Jag har en SEIKO som har en del år på nacken och den kan inte betona förstaslaget. Jag använder aldrig metronom och kan i vissa fall klara 5/4 hyfsat. Beror lite på låtens uppbyggnad. Men 7/4 kräver en massa jobb innan det sitter. Brad Mehldau, en av jazzens allra största pianistbegåvningar inom nutida jazz, behövde upp emot ett år innan det satt naturligt för honom. Med tanke på hans kapacitet så får jag väl vika 2 - 3 år till uppgiften.

Dom udda taktarterna ligger i allmänhet väldigt obekvämt till för västerländska musiker.

För den som vill utsätta sig för utmaningar - bara rent lyssningsmässigt bör köpa en CD med afrikanska trumrytmer. Där jävlar i min sjal för man leta efter 1:an om man någonsin hittar den innan man somnar in för gott.
dereborn

Inlägg av dereborn »

KontraKurt skrev:
dereborn skrev:Finns det öht metronomer på marknaden som man INTE kan välja olika taktarter/betoningar på?
Ja det är klart att det gör. Jag har en SEIKO som har en del år på nacken och den kan inte betona förstaslaget. Jag använder aldrig metronom och kan i vissa fall klara 5/4 hyfsat. Beror lite på låtens uppbyggnad. Men 7/4 kräver en massa jobb innan det sitter. Brad Mehldau, en av jazzens allra största pianistbegåvningar inom nutida jazz, behövde upp emot ett år innan det satt naturligt för honom. Med tanke på hans kapacitet så får jag väl vika 2 - 3 år till uppgiften.

Dom udda taktarterna ligger i allmänhet väldigt obekvämt till för västerländska musiker.

För den som vill utsätta sig för utmaningar - bara rent lyssningsmässigt bör köpa en CD med afrikanska trumrytmer. Där jävlar i min sjal för man leta efter 1:an om man någonsin hittar den innan man somnar in för gott.
OK, jag har bara haft digitala som man själv valde hur många beats det skulle vara i varje takt. Minns inte märken nu, men den bästa var blå med gula knappar. Tror det var en Seiko.

Jag upplever det eklast med udda taktarter om man känner "uppdelningarna" tydligt.
(t.ex. är 7/4 = oftast 2+2+3, 3+2+2 eller 2+3+2)
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

Min Supreme MT-30 klarar en väldans massa taktarter, även 7/4. 200:- på Musikbörsen. 8)
KontraKurt
Medlem

Inlägg av KontraKurt »

Dramo skrev:Min Supreme MT-30 klarar en väldans massa taktarter, även 7/4. 200:- på Musikbörsen. 8)
Tack Dramo. Ger den ljud också?
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

KontraKurt skrev:
Dramo skrev:Min Supreme MT-30 klarar en väldans massa taktarter, även 7/4. 200:- på Musikbörsen. 8)
Ja, "Bipp!" på ettan och "Bupp!" på övriga slag. :lol:

"Bipp! Bupp, bupp, bupp..."
KontraKurt
Medlem

Inlägg av KontraKurt »

Dramo skrev:
KontraKurt skrev:
Ja, "Bipp!" på ettan och "Bupp!" på övriga slag. :lol:

"Bipp! Bupp, bupp, bupp..."
Hade nog föredragit "Bupp, bipp, bipp, bipp"
Skriv svar