Baseboll vs Spindel
- gagge
- Nykomling
- Kontakt:
Jag har aldrig tänkt på hur jag spelar så jag fick ta fram basen och se och det är helt klart spindeln men det slog mig hur fasen spelar man lätt och bra med baseball-greppet? Det kändes fruktansvärt stelt och oflexibelt, jag försökte mest för sakens skull och det blev verkligen inte bra. Fortsätter nog med spindeln...
- blackparkas
- Medlem++++
- blackparkas
- Medlem++++
Kan vi inte döpa om spindelgreppet?
Det låter lite... fånigt....
Finns det ingen "riktig" term på det hela?
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Liten
- Hedersmedlem
Hmmm.. det beror väl så på vad det är man skall spela?macahan skrev:framförallt spelar man mer med hela fingrar när man lirar baseball jämfört med fingertoppar när man lirar spindel.
I teori anser jag att det spelar liten roll vilket grepp man har.. låten du skall spela avgör vilken teknik du blir tvungen att tillämpa..
Min tumme glider väldigt sällan över kanten.. men det händer.. ofta avgör även höjden du har basen vilket sorts krepp so faller sig naturligt..
Baseball grepp skulle verkligen anstränga mina axlar där jag har basen..
- Liten
- Hedersmedlem
- macahan
- Medlem+++
of course.. men att försöka spela med fingertoppar(vid baseballgrepp) på samma sätt som vid spindelgrepp.. det du, det är en utmaning.Liten skrev:
Hmmm.. det beror väl så på vad det är man skall spela?
I teori anser jag att det spelar liten roll vilket grepp man har.. låten du skall spela avgör vilken teknik du blir tvungen att tillämpa..
Min tumme glider väldigt sällan över kanten.. men det händer.. ofta avgör även höjden du har basen vilket sorts krepp so faller sig naturligt..
Därför skrev jag mitt tidigare inlägg.
- Cuba
- VIP medlem
- Kneget
- Medlem
förmodligen så äter vi basebollspelare korv med bröd, lite kechup på fingrarna får man räkna medScuba skrev:Klockrent!!!!Liten skrev:Le-BigMac-fattning??blackparkas skrev:Kan vi inte döpa om spindelgreppet?
Ät en BigMac med baseballgrepp så får ni se!!!

Fender P-Bas (MIM standard) Fender Jazzbas special (MIJ) Fender Jazzbas classic 60's Surf Green
- blackparkas
- Medlem++++
- Nyrostad
- Medlem
Kalla mig dum, men exakt hur hålls handen i dessa olika ställningar? 
Kan ju härleda en del från namnen, men är rätt fundersam på hur man får till ett baseballgrepp på en bashals?

Kan ju härleda en del från namnen, men är rätt fundersam på hur man får till ett baseballgrepp på en bashals?

Music Man Stingray 4| Fender Jaguarbas med Lundgren Vintage Jazz Special | Ampeg SVT-3 Pro/SVT-410HE |
http://www.fullhouseband.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fullhouseband.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- MALA
- Distributör
Inte riktigt som namnet låter men om du lägger griper halsen så att tummen sticker up ovanför halskanten är det baseball, om du kör klassiskt gitarrgrepp med tummen mitt på halsen är det spindel. Blev du klokare eller förvirrade jag det totalt?Nyrostad skrev:Kalla mig dum, men exakt hur hålls handen i dessa olika ställningar?
Baseball är nog mer rock'n roll
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
- calif de funk
- VIP medlem
Billy Sheehan?macahan skrev:of course.. men att försöka spela med fingertoppar(vid baseballgrepp) på samma sätt som vid spindelgrepp.. det du, det är en utmaning.Liten skrev:
Hmmm.. det beror väl så på vad det är man skall spela?
Därför skrev jag mitt tidigare inlägg.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
- calif de funk
- VIP medlem
Ingen fara även om du kört mycket baseballgrepp på nå´annat på sistone, hördublackparkas skrev:Jag har kört mycket baseball på sistone... På basen då...

- Dereborn
- Dereborn
- calif de funk
- VIP medlem
Aldrig provat???Klopper skrev:Med vänstern?calif de funk skrev:Ingen fara även om du kört mycket baseballgrepp på nå´annat på sistone, hördublackparkas skrev:Jag har kört mycket baseball på sistone... På basen då...
- Dereborn
- Dereborn
- dexter
- Medlem+
För min del beror det helt på vad jag spelar. Kör jag en treackords punklåt så blir det basebollgreppet för hela slanten, men ska jag spela walking bass funkar det ju bättre med spindelgrepp (hemskt uttryck förresten, jag har kraftig spindelfobi). När jag började spela bas försökte jag alltid köra med korrekt fingersättning och sånt, men numera skiter jag helt i det tekniska och spelar som det känns mest bekvämt.
- Svarte_Jack
- Medlem++
Jag får ont i handleden av basebollgreppet...
http://myspace.com/steglers
Världens bästa Åkermetallband!
http://pushesittothelimit.ytmnd.com/
http://weaponslimit.ytmnd.com/
Världens bästa Åkermetallband!
http://pushesittothelimit.ytmnd.com/
http://weaponslimit.ytmnd.com/
- calif de funk
- VIP medlem
- Svensson
- Forumvärd