Överporrig ibanez på vend
- the_great_alfonzo
- Medlem+++
- MatsD
- Medlem++
- BBQV
- Forumvärd
-
- Medlem++
Nja det är nog ingen kines men det är nog ingen Ibanez heller. Då borde inte min jazz heller ha nån loggaMatsD skrev:Precis en sån lawsuit Ibanez var den första bas jag ägde, köpte jag för 900 kr lätt beg 1974 - nostalgi...
Fast det är skumt att den saknar logga, det gjorde inte min och skicket är så bra att man får konspirationsteorier om att det är en nytillverkad kines.
/Mats D

Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.
YZZ
YZZ
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
Grattis Mats!
Jag tror nog att det är en Ibanez. I den här katalogen från 71, så har inte eb-basarna några loggor.
http://www.ibanez.co.jp/anniversary/exp ... id=1&now=3
Jag tror nog att det är en Ibanez. I den här katalogen från 71, så har inte eb-basarna några loggor.
- MatsD
- Medlem++
Precis! Jag forskade runt lite också och kom till slutsatsen att det nog är en 2354 LB (säljaren verkar ha kastat om siffrorna i annonsen) från de första åren på 70-talet. Den jag köpte -74 var nog nåt år nyare och då hade de satt Ibanez-logga på den. Kul att detta är den långskaliga LB också, jag tror det blir mer spelat på den och blir kvar i min ägo än om det varit den kortskaliga.Nick skrev:Grattis Mats!
/Mats D
- Rix
- Hedersmedlem
- Kontakt:
- MatsD
- Medlem++
Har testkört den lite och den är bra go att spela på kan jag säga, och det är en jäkla tryck i halsmiken och den låter ganska rockigt rå trots att det sitter flats på den. Jäklikgt fint skick och caset minst lika fint.
På minussidan så kan nämnas att det är på håret att jag kunde få stallsadlarna för D och G så långt fram att den intonerar rätt. Det finns en liten puckel på brädan eller ojämnhet i bandningen uppe vid 15 band eller nåt, så ska man ha låg stränghöjd får man hållas sig nedanför 12:e band alternativt får man tåla lite högre stränghöjd. Kanske går att jämna ut med dragstågen t o m, vi får se. Men många original Gibson EB3:or har dock sämre spelbarhet än den här. En av tonpotarna är lite halvkass också, blir trög som attan mot slutet om man försöker vrida bort all diskant, men det är inget jag kommer att göra ändå. Dessutom har man ju varitone-vredet att ta bort topp med.
/Mats D
På minussidan så kan nämnas att det är på håret att jag kunde få stallsadlarna för D och G så långt fram att den intonerar rätt. Det finns en liten puckel på brädan eller ojämnhet i bandningen uppe vid 15 band eller nåt, så ska man ha låg stränghöjd får man hållas sig nedanför 12:e band alternativt får man tåla lite högre stränghöjd. Kanske går att jämna ut med dragstågen t o m, vi får se. Men många original Gibson EB3:or har dock sämre spelbarhet än den här. En av tonpotarna är lite halvkass också, blir trög som attan mot slutet om man försöker vrida bort all diskant, men det är inget jag kommer att göra ändå. Dessutom har man ju varitone-vredet att ta bort topp med.
/Mats D
Senast redigerad av MatsD den fre 20 nov 2009, 19:38, redigerad totalt 1 gånger.
- BBQV
- Forumvärd
- Rix
- Hedersmedlem
- Kontakt:
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt: