Är det svårt? Gör man det själv med lite vanlig "hemmahändighet"?
Min jazz 4:a har lite för hög stränghöjd, jag gillar låg stränghöjd, men jag får inte till det. Sänker jag strängarna vid stallet så börjar det "rassla" långt ner på halsen, lösa strängar är omöjligt att få att låta bra. Halsen är rak, den är justerad för ett tag sedan (av en "riktig" gitarrbyggare, dock inte samma som byggt min bas), men stränghöjden är fortfarande för hög.
Jag misstänker att det kan bero på att sadeln (vid huvudet) är nernött och alldeles för låg (den är aldrig bytt sedan basen var ny för ca 15 år sedan). Jag har haft för hög stränghöjd länge nu, men har inte spelat så väldigt frekvent på ett tag, men nu spelar jag mycket mer igen och vill att min "babe" ska bli bra igen.
Byter man sadel själv? Är sadeln "skårad" när man köper den ny eller måste man skåra den själv? Jag misstänker att man limmar fast den på plats? Tacksam för tips!
Byta sadel (den vid halsen)
- Pelleper
- Medlem+
Byta sadel (den vid halsen)
/Pelle
Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
- kmo
- Medlem++
Ska du få det riktigt bra bör den filas in efter din bas, nåt man kan göra själv. Lite pilligt och så givetvis. Eftersom det är din main player så kanske någon sakkunnig bör göra det. Annars kan du ju testa själv, kostar inte mer än ett sadelämne och du är ju tät
Låter som att Bettan kanske även är i behov av en bandslip??

Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
- Pelleper
- Medlem+
Bettan fick en bandslip samtidigt som halsen riktades då jag hade den inlämnad. Banden blev bra!kmo skrev:Låter som att Bettan kanske även är i behov av en bandslip??
/Pelle
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
- Tarzan08
- Medlem++
- Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi
- Tarzan08
- Medlem++
- Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi
- Pelleper
- Medlem+
Jag har bestämt mig för att lämna in basen för sadelbyte och justering. Vore trist att försöka själv och misslyckas.
Eftersom detta, just nu, är min enda bas så får jag försöka införskaffa en vettig "reservplayer" att ha under tiden. Jag har små krav på reservbas, så länge det är en bas av jazzbasmodell!
Eftersom detta, just nu, är min enda bas så får jag försöka införskaffa en vettig "reservplayer" att ha under tiden. Jag har små krav på reservbas, så länge det är en bas av jazzbasmodell!
/Pelle
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3