Kommer upp lite då och då om olika förstegsrör. Själv kom jag över några bättre begangnade 12AX7 rör på blocket och beslöt mig för att testa lite.
Förstärkare: Ampeg SVT-VR med originalrör i försteget (3XSovtek 12AX7WA och 2X EH 12AU7) Slutrören är bytta till EH 6550, Drivarrör 2XTAD 12AU7 och 1XEH12AX7
Testet gick ut på att jag skiftade de tre 12AX7 rören i försteget och det högst ovetenskapliga resultatet är en subjektiv bedömning av rören i förhållande till varandra:
1. Orginalrör Sovtek: Låter omistagligt Ampeg, rund botten, öppen topp och fokuserat mellanregister.
2. JJ ECC83S (12AX7): Gjorde ganska stor skillnad på ljudet, mörkare ton, något luddig i botten, den öppna toppen försvann och ljudet blev mindra fokuserat. Kan nog vara ett bra rör i rätt applikation, men Ampeg låter det inte.
3. EH 12AX7: Liknande Sovtek, Ampeg för hela slanten med andra ord, men något rundare karraktär och lite mindre topp, fortfarande öppen i karaktären och fokuserat.
Min favorit så långt är EH. Låter Ampeg men verkar mer "musikaliskt" än de Sovtek som satt i innan. På Onsdag är det rep med högljudd Gitarrist och då skall vi se hur de klarar det eldprovet. Kunde inte dra på för fullt då testet utfördes i hemmet och jag ville inte att tepeterna skulle krulla sig.