Fick den idag men har inte testat än för strömsladden är klippt och saknar kontakt, antagligen för att den tidigare ägaren turnerat en del runt om i världen med den. Jag kan behöva lite hjälp med att luska ut vilken sladd som ska vart så jag inte bränner pedalen det första jag gör.
EDIT. Vill även ge en stor eloge till det brittiska och svenska postväsendet för att de lyckades få pedalen till mig på knappt 2 dygn.
Senast redigerad av newheartshadow den ons 03 mar 2010, 21:48, redigerad totalt 7 gång.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
newheartshadow skrev:Jag är ny lycklig ägare av en sådan, vet att det finns ett gäng till här.
Bland annat Hellboy som har två stycken och Basmagnus som har en.
1. Hellboy
2. Basmagnus
3. newheartshadow
Bildbevis:
Fick den idag men har inte testat än för strömsladden är klippt och saknar kontakt, antagligen för att den tidigare ägaren turnerat en del runt om i världen med den. Jag kan behöva lite hjälp med att luska ut vilken sladd som ska vart så jag inte bränner pedalen det första jag gör.
När du sålt din squeezebox till mig så blir jag medlem i klubben.
newheartshadow skrev:Jag är ny lycklig ägare av en sådan, vet att det finns ett gäng till här.
Bland annat Hellboy som har två stycken och Basmagnus som har en.
1. Hellboy
2. Basmagnus
3. newheartshadow
Bildbevis:
Hur fick du tag på den? Stort grattis! NU blir Dereborn brun av avund!
Jag kan skruva av höljet på elkontakten och kolla men jag TROR att det är grön/gul jord även i USA. Vad är det för färgkoder på sladdarna? Det är bara jorden som man måste få rätt. Du vill INTE elda upp den där trampan!!
Hellboy skrev:
Jag kan skruva av höljet på elkontakten och kolla men jag TROR att det är grön/gul jord även i USA. Vad är det för färgkoder på sladdarna? Det är bara jorden som man måste få rätt. Du vill INTE elda upp den där trampan!!
Åter igen, stort grattis.
MVH//Jan
P.S. Tony Levin har tre stycken. D.S.
Ebay såklart!
Jag söker lite då och då på roliga grejer och har på sistone lyckats få tag på en hel del. Den här var jag enda budgivaren på konstigt nog. Trodde inte att jag skulle vinna den.
Färgkoderna är Grön Svart och Vit som det ser ut.
Precis, jag vill INTE elda upp den här trampan.
Jag vill testa den nuuuuuuuuu!
Hellboy skrev:
MVH//Jan
Ebay såklart!
Jag söker lite då och då på roliga grejer och har på sistone lyckats få tag på en hel del. Den här var jag enda budgivaren på konstigt nog. Trodde inte att jag skulle vinna den.
Ok. Coolt som attans. Köpte du den av en amerikansk säljare? Då är ju risken att den är på 120 Volt....
Den gröna är jorden. Det finns bara två färgkoder för jord på jorden. Ha ha ha!!! Grön eller grön/gul. Kolla en bit ner på denna sidan:
Hellboy skrev:
MVH//Jan
Ebay såklart!
Ok. Coolt som attans. Köpte du den av en amerikansk säljare? Då är ju risken att den är på 120 Volt....
Den gröna är jorden. Det finns bara två färgkoder för jord på jorden. Ha ha ha!!! Grön eller grön/gul. Kolla en bit ner på denna sidan:
newheartshadow skrev:Brittisk säljare var det, den är switchbar mellan 110/220V på framsidan nere till vänster.
Okej, så grön ska vara jord. Då hoppas vi på att det stämmer. Vet inte om jag vågar testa riktigt än bara.
Det kan egentligen inte vara något annat än den gröna. Så vidare inte någon byggt om den och satt på en ny sladd eller gjort fel. Det MÅSTE vara den gröna. Har sökt runt ännu mer och det enda jag hittar är antingen inget hölje alls, grön eller grön/gul. Så länge ingen gjort fel kan det inte vara någonting annat än den gröna.
newheartshadow skrev:Brittisk säljare var det, den är switchbar mellan 110/220V på framsidan nere till vänster.
Okej, så grön ska vara jord. Då hoppas vi på att det stämmer. Vet inte om jag vågar testa riktigt än bara.
Det kan egentligen inte vara något annat än den gröna. Så vidare inte någon byggt om den och satt på en ny sladd eller gjort fel. Det MÅSTE vara den gröna. Har sökt runt ännu mer och det enda jag hittar är antingen inget hölje alls, grön eller grön/gul. Så länge ingen gjort fel kan det inte vara någonting annat än den gröna.
MVH//Jan
Allright! Just nu suger det att jag inte har några lösa stickproppar till övers hemma.
Fan vad snygg och stor pedalen var förresten, jag visste att den var stor, men inte såhär biffig!
mikkejohansson skrev:jag har en VB2. jag har en VB2. jag har en VB2. jag har en VB2.
Nä, det känns fan inget bättre ändå. Jag hatar er alla.
Du är INTE hemma förrän du har en Squeezebox. Dom flesta känner väl till hur bra en Urei LA2A låter på bas? En original LA-2A kostar oftast en bra bit över 4.000 us dollar på eBay. Detta är mer eller mindre en kopia i pedalform. Swweeeetttt......
Ahab skrev:Har du tillgång till multimeter kan du ju mäta om den gröna är kopplat till chassit som den borde om den är jorden.
Körde piptest nu men ingen reaktion mellan chassit och nån av sladdarna.
Säljaren säger såhär:
Hi Daniel,
I'm sorry about the plug but I had to take it off 1. to keep the weight down to save you money on the shipping costs and 2. because I didn't think that a UK plug would be useful to you.I haven't altered anything inside,no.
I dare not advise you about the colour coding on the wire = my bass tech. always did that for me.But I can tell you that the wiring is US standard.
An interesting thing is that this pedal sounds better at 110 than at 220,for some reason,so it might be worth trying at 110 with a transformer. Again,let me draw your attention to the voltage switch on the unit !
I have a very good friend who builds and services pedals for me.I can ask him to contact you if you are still concerned about wiring etc.
This pedal is best on bass - it really does fatten and level the sound.It sounds so good to me that I always over-used it !
Do keep me informed.
EDIT-
Verkar som att själva lådan inte leder ström eller att metallen är för tjock för att piptest ska funka. Den reagerar mellan grön sladd och skruvarna på baksidan i alla fall och de har ju kontakt med chassit de med så då borde grön vara jord.
Vad är då de andra två? svart och vit? eller spelar det ingen roll hur man kopplar dem så länge jorden blir rätt?
EDIT2- Enligt wikin som hellboy länkade till borde alltså HOT vara den svarta och den vita ska vara neutral?
Senast redigerad av newheartshadow den fre 20 nov 2009, 11:22, redigerad totalt 2 gång.
newheartshadow skrev:Vad är då de andra två? svart och vit? eller spelar det ingen roll hur man kopplar dem så länge jorden blir rätt?
EDIT2- Enligt wikin som hellboy länkade till borde alltså HOT vara den svarta och den vita ska vara neutral?
Jorden är den som du ska ha benkoll på och det MÅSTE vara den gröna. Dom andra två spelar ingen roll. Varför? För att du kan vända på en strömkontakt och sätta den upp-och-ner i ett uttag. Jorden hamnar alltid rätt men dom två ledarna kan vara hur som i uttaget.
Av någon anledning så kan du INTE vända en amerikansk strömkontakt 180 grader i ett uttag. Dom har utformat kontakterna så att dom inte är vändbara men jag tror inte att det spelar någon som helst roll rent praktiskt/tekniskt egentligen. Jorden är som sagt det viktiga att göra rätt. Leder du ström ut i chassit så säger det *poff*..... Sen ryker det lite.... Och råkar man just då hålla i själva pedalen så får man ont i armen för man får ström i den. Det är ingenting att rekommendera.
Markooo skrev:vad är det för typ av effekt? Förlåt att man inte hänger med i utvecklingen!
Det e väl nån sunkig rörkompressor av nåt slag. Utveckling, rör, LA-2A? Hoho. Gammalt är äldst.
Jo, så är det. Med DI och "eq"
DI´n är väl den svaga punkten på trampan om man ska säga någonting negativt om den. Dåligt skärmad verkar det som. Båda mina brummar på line ut lite då och då beroende på lokal. Jag line:ar efter pedalen istället med en Radial JDI.
MVH//Jan
Senast redigerad av Jan Hellman den fre 20 nov 2009, 11:46, redigerad totalt 1 gånger.
Däremot finns det utrustning som man kan höra skillnad på vilket håll man stoppat i kontakten, ett exempel är mitt hemmabio som brummar mer om man stoppar i kontakten åt ena hållet, det kallas fas vändning och är inget skadligt.
newheartshadow skrev:Vad är då de andra två? svart och vit? eller spelar det ingen roll hur man kopplar dem så länge jorden blir rätt?
Jorden är den som du ska ha benkoll på och det MÅSTE vara den gröna. Dom andra två spelar ingen roll. Varför? För att du kan vända på en strömkontakt och sätta den upp-och-ner i ett uttag. Jorden hamnar alltid rätt men dom två ledarna kan vara hur som i uttaget.
Av någon anledning så kan du INTE vända en amerikansk strömkontakt 180 grader i ett uttag. Dom har utformat kontakterna så att dom inte är vändbara men jag tror inte att det spelar någon som helst roll rent praktiskt/tekniskt egentligen. Jorden är som sagt det viktiga att göra rätt. Leder du ström ut i chassit så säger det *poff*..... Sen ryker det lite.... Och råkar man just då hålla i själva pedalen så får man ont i armen för man får ström i den. Det är ingenting att rekommendera.
Har vi ingen elektriker på forumet?
//J
Visst ja, man kan ju vända en stickpropp hur som helst. Tänkte inte på det.
Då är det nog dags att åka till CO och införskaffa en lämplig kontakt. Sen får vi se om det säger *poff* eller inte.
Jo4cim skrev:Precis, det är bara jorden som spelar roll.
Däremot finns det utrustning som man kan höra skillnad på vilket håll man stoppat i kontakten, ett exempel är mitt hemmabio som brummar mer om man stoppar i kontakten åt ena hållet, det kallas fas vändning och är inget skadligt.
Precis. Standardknep när man letar jordbrum på gig. Vänd på elkontakterna en efter en. Ibland blir det bättre och av vad jag förstår så beror det oftast på att någon gjort fel. Antingen knas i husets el eller i prylen ifråga. Ingenting farligt men irriterande. Jordknas är otroligt enerverande.
Hellboy skrev:
DI´n är väl den svaga punkten på trampan om man ska säga någonting negativt om den. Dåligt skärmad verkar det som. Båda mina brummar på line ut lite då och då beroende på lokal. Jag line:ar efter pedalen istället med en Radial JDI.
MVH//Jan
Ja jag har läst om att den kan vara lite "noisy" men det får man väl vänta sig av en apparat med rör i.