Att skapa en 60's ljudbild
- macahan
- Medlem+++
- Inlägg: 13199
- Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09
Att skapa en 60's ljudbild
jag har suttit och lyssnat en hel del på beatles, kinks, beach boys, the hollies samt nyare inspelad musik som "the explorers club", "primary 5" och the thrills..
Hur fasen får man till det där soundet? Att mycket ligger i körerna vet jag redan om.. Är det arren av gitarrerna? Är det arret av bas, är det arret av trummorna? Vad är det som gör känslan i ljudet?
Jag försöker få min senaste låtidé att hamna åt det här hållet vid demoinspelningen. Har ni några konkreta tips?
...eller vill vi hellre diskutera politik och upphovsrätt?
Hur fasen får man till det där soundet? Att mycket ligger i körerna vet jag redan om.. Är det arren av gitarrerna? Är det arret av bas, är det arret av trummorna? Vad är det som gör känslan i ljudet?
Jag försöker få min senaste låtidé att hamna åt det här hållet vid demoinspelningen. Har ni några konkreta tips?
...eller vill vi hellre diskutera politik och upphovsrätt?
- macahan
- Medlem+++
- Inlägg: 13199
- Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09
Inga sound är lika "fläskiga" som idag. Inget är lika maxat liksom. Trummisar spelar svagare, basister spelar ogenerat över 5-7 bandet etc etc.
Mixmässigt är sången enormt stark och trummorna rätt svaga, med relativt lite närbild - typ bara overheadmickar, ofta rätt hårt komprimerade. "Pump-kompression" är rätt vanligt, särskilt på pianon och trumlor.
Mixmässigt är sången enormt stark och trummorna rätt svaga, med relativt lite närbild - typ bara overheadmickar, ofta rätt hårt komprimerade. "Pump-kompression" är rätt vanligt, särskilt på pianon och trumlor.
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Inlägg: 21030
- Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
- Ort: Södermalm
Re: Att skapa en 60's ljudbild
macahan skrev:jag har suttit och lyssnat en hel del på beatles, kinks, beach boys, the hollies samt nyare inspelad musik som "the explorers club", "primary 5" och the thrills..
Hur fasen får man till det där soundet? Att mycket ligger i körerna vet jag redan om.. Är det arren av gitarrerna? Är det arret av bas, är det arret av trummorna? Vad är det som gör känslan i ljudet?
Jag försöker få min senaste låtidé att hamna åt det här hållet vid demoinspelningen. Har ni några konkreta tips?
...eller vill vi hellre diskutera politik och upphovsrätt?
Det där är någonting som jag har försökt mig på och det är nästan omöjligt. Om man frånser själva arren och hur prylarna spelas så ligger mycket i själva utrustningen. Väldigt svårt om inte omöjligt att få till det när man spelar in digitalt med moderna mikrofoner. Den tidens mikrofoner hade inte full bandbredd och en bra analogbandare bandkomprimerar det inspelade materialet om man kör på lite signal ner till tejp. Jag har en gammal Studer A80 i studion (som jag nästan aldrig använder

Den tidens mikrofoner och prylar över lag hade verkligen inte full bandbredd. Så skär bort rubbet över 14 kHz. Använd impulsresponser från plåtreverb/fjäderreverb/bandekon m.m. och skit i digitala moderna responser. Om du kan, försök att använda bandmikrofoner istället för stormembransmickar. Även dom flesta moderna bandmickar låter ofta "äldre" i sin ljudkaraktär än en modern stormembransmikrofon. Tjockare gitarrsträngar. 009 strängat på en elgitarr kom först på 70-talet. Lika med akustiska gitarrsträngar. Mer massa i strängen skapar ett annat ljud. Micka upp gitarrförstärkare och använd förstärkarens fjäderreverb. Oftast flatspunnet på bas. Välj "äldre" ljud när du arrar. Farfisa orgel. Micka upp prylar. En mjukvaruorgel låter inte så bra.
Akustikern Roger Wallander, som ritade mina studiolokaler, har alltid sagt att digital ljud är tvådimentionell, analogt ljud är tredimentionellt. Digitalt ljud har begränsningar i upplösning/täthet m.m. och dessa begränsningar finns inte i analogt ljud. En kassettbandspelare har högre upplösning än en cd-skiva. Men den brusar mer p.g.a. att bandet har en ganska låg hastighet och bredden på tapen är för tunn och har sämre frekvensomfång. Men ALL information finns där, vilket den inte gör på en på en cd-platta där ljudet i jämförelse är mer som en skivad ost mot en analog inspelning där osten är kompakt och helt utan hål. Ingen schweizerost med en massa hål i utan en kompakt ost. Och en digital inspelning är samma ost efter att man skivat den med en osthyvel och ätit upp varannan ostskiva och därefter fyllt på med lite skumplast mellan ostskivorna för att fylla ut så att osten fortfarande ska se lika stor ut. I en digital inspelning saknas det ost, om man ska summera det hela lite grand.....

Nej det vill vi inte men vi måste bekämpa lögner och fördomar.
MVH//Jan
Spelandet är ofta mindre "sofistikerat" och kontrollerat, antingen är det "plinkigare" eller grovröjigare än dagens kontrollerade o soundmaxade spel.macahan skrev:now we're talking!! har ni mer erfarenheter av själva skillnaderna spelmässigt idag mot då jämförelsevis?
Mixmässigt finns ju även en del sköna tids-relaterande effekter att ta till.
*Använd bara fjäder- och plåtreverb. Ofta ganska mycket reverb också.
*Tremolo är alltid rätt.
*Distljud är ofta tunna, spretiga och gryniga - om det inte är Hendrix etc förstås!
- refug
- Medlem
- Inlägg: 224
- Blev medlem: ons 01 okt 2008, 12:11
- Ort: Stockholm
Håller med tidigare inlägg. Jag tror mycket ligger i att idag finns det en tendens till att komprimera allt till max. Finns det inte en gammal tråd här som visar på skillnaden i trumljudet??
Sen får du tänka på att de oftast inte la så mycket tid på inspelningarna och hade inte så många (om några) inspelningsspår att utnyttja. Man spelade in live, vilket leder till ett naturligt rum på ljudet.
Sen får du tänka på att de oftast inte la så mycket tid på inspelningarna och hade inte så många (om några) inspelningsspår att utnyttja. Man spelade in live, vilket leder till ett naturligt rum på ljudet.
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Inlägg: 21030
- Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
- Ort: Södermalm
Ett måste dom väl ha haft i alla fall.....refug skrev:Håller med tidigare inlägg. Jag tror mycket ligger i att idag finns det en tendens till att komprimera allt till max. Finns det inte en gammal tråd här som visar på skillnaden i trumljudet??
Sen får du tänka på att de oftast inte la så mycket tid på inspelningarna och hade inte så många (om några) inspelningsspår att utnyttja. Man spelade in live, vilket leder till ett naturligt rum på ljudet.

//J

- bootsy
- Medlem+++
- Inlägg: 14384
- Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
- Ort: Slaktmask
Här är två spår där vi lyckats ganska bra med mitt band tycker jag:
http://open.spotify.com/track/6yEZBGVWMGowssdM0hlEzJ
http://open.spotify.com/track/33ady3bB3VsSTFKZkQ3PKb
http://open.spotify.com/track/6yEZBGVWMGowssdM0hlEzJ
http://open.spotify.com/track/33ady3bB3VsSTFKZkQ3PKb
Stallet liknar mest ett veteflak.
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Inlägg: 21030
- Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
- Ort: Södermalm
Det låter verkligen helt fantastiskt bra. Otroligt bra band du är med i! Men i mina öron låter det där lite mer 70-tal än 60-tal. Lite filmversionen av "Tommy" med the Who från -75. Faan. Måste köpa the Guild-platta ju. Skitbra!!bootsy skrev:Här är två spår där vi lyckats ganska bra med mitt band tycker jag:
http://open.spotify.com/track/6yEZBGVWMGowssdM0hlEzJ
http://open.spotify.com/track/33ady3bB3VsSTFKZkQ3PKb
//J
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Inlägg: 21030
- Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
- Ort: Södermalm
- bootsy
- Medlem+++
- Inlägg: 14384
- Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
- Ort: Slaktmask
Tack snälla Jan. Jag kan hålla med om att det är mer 70- än 60-tal. Samtidigt är vi inte speciellt fokuserade på att "återskapa" något speciellt ljud, så det blir lite som det blir. Det är såhär vi spelar liksom.Hellboy skrev:Det låter verkligen helt fantastiskt bra. Otroligt bra band du är med i! Men i mina öron låter det där lite mer 70-tal än 60-tal. Lite filmversionen av "Tommy" med the Who från -75. Faan. Måste köpa the Guild-platta ju. Skitbra!!bootsy skrev:Här är två spår där vi lyckats ganska bra med mitt band tycker jag:
http://open.spotify.com/track/6yEZBGVWMGowssdM0hlEzJ
http://open.spotify.com/track/33ady3bB3VsSTFKZkQ3PKb
//J
Köp ingen skiva, du kan lyssna på Spotify. Eller få en vid tillfälle.
Stallet liknar mest ett veteflak.
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Inlägg: 21030
- Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
- Ort: Södermalm
Jag köper gärna en platta för att stödja er. Väldigt bra band. Om jag lyssnar på era låtar på Spotify 90.000 gånger så får ni väl in ungefär lika mycket pengar som om jag går och köper er platta. Och det har jag VERKLIGEN inte tid med. 90.000 x 4 minuter = 360.000 minuter. Det är 6.000 timmar. 250 hela dagar dygnet runt.....! Jag lider av sömnsvårigheter så det räcker redan nu. Det är det inte värt. Jag går och köper en cd. Då kan jag lyssna på den precis när jag vill, sova när jag blir trött och det med ett gott samvete. Mycket bättre. Win - win situation, som vi säger i branschen. Ni får in några kronor och jag får sova och hinner jobba och kan kanske till och med åka på semester istället för att behöva lyssna på er dygnet runt i 250 dagar.bootsy skrev:Tack snälla Jan. Jag kan hålla med om att det är mer 70- än 60-tal. Samtidigt är vi inte speciellt fokuserade på att "återskapa" något speciellt ljud, så det blir lite som det blir. Det är såhär vi spelar liksom.Hellboy skrev:Det låter verkligen helt fantastiskt bra. Otroligt bra band du är med i! Men i mina öron låter det där lite mer 70-tal än 60-tal. Lite filmversionen av "Tommy" med the Who från -75. Faan. Måste köpa the Guild-platta ju. Skitbra!!bootsy skrev:Här är två spår där vi lyckats ganska bra med mitt band tycker jag:
http://open.spotify.com/track/6yEZBGVWMGowssdM0hlEzJ
http://open.spotify.com/track/33ady3bB3VsSTFKZkQ3PKb
//J
Köp ingen skiva, du kan lyssna på Spotify. Eller få en vid tillfälle.

//J

- bootsy
- Medlem+++
- Inlägg: 14384
- Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
- Ort: Slaktmask
Hahahahaha, jag det är mycket tid som går åt innan det tjänas pengar på Spotify!Hellboy skrev:Jag köper gärna en platta för att stödja er. Väldigt bra band. Om jag lyssnar på era låtar på Spotify 90.000 gånger så får ni väl in ungefär lika mycket pengar som om jag går och köper er platta. Och det har jag VERKLIGEN inte tid med. 90.000 x 4 minuter = 360.000 minuter. Det är 6.000 timmar. 250 hela dagar dygnet runt.....! Jag lider av sömnsvårigheter så det räcker redan nu. Det är det inte värt. Jag går och köper en cd. Då kan jag lyssna på den precis när jag vill, sova när jag blir trött och det med ett gott samvete. Mycket bättre. Win - win situation, som vi säger i branschen. Ni får in några kronor och jag får sova och hinner jobba och kan kanske till och med åka på semester istället för att behöva lyssna på er dygnet runt i 250 dagar.bootsy skrev:Tack snälla Jan. Jag kan hålla med om att det är mer 70- än 60-tal. Samtidigt är vi inte speciellt fokuserade på att "återskapa" något speciellt ljud, så det blir lite som det blir. Det är såhär vi spelar liksom.Hellboy skrev:Det låter verkligen helt fantastiskt bra. Otroligt bra band du är med i! Men i mina öron låter det där lite mer 70-tal än 60-tal. Lite filmversionen av "Tommy" med the Who från -75. Faan. Måste köpa the Guild-platta ju. Skitbra!!bootsy skrev:Här är två spår där vi lyckats ganska bra med mitt band tycker jag:
http://open.spotify.com/track/6yEZBGVWMGowssdM0hlEzJ
http://open.spotify.com/track/33ady3bB3VsSTFKZkQ3PKb
//J
Köp ingen skiva, du kan lyssna på Spotify. Eller få en vid tillfälle.![]()
//J
Stallet liknar mest ett veteflak.
- appan
- Medlem
- Inlägg: 107
- Blev medlem: mån 21 jan 2008, 17:49
- Ort: Gbg
Skala bort lågbas och toppdiskant på allt. Kör gitarrer och bas genom gamla stärkare som bara har volymrattoch krana på. En hårt styrd limiter på masterbussen gör sitt till. Bara en mick på trummorna. Och det är en stor skillnad omman mixar i MONO!

//Per

//Per
Spelar lågt stämd gitarr med långa, tjocka, strängar 
Fender Precision Pre-CBS 64 hals på Mighty Mite-kropp.

Fender Precision Pre-CBS 64 hals på Mighty Mite-kropp.
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Inlägg: 21030
- Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
- Ort: Södermalm
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Inlägg: 21030
- Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
- Ort: Södermalm
Eller fake:ad stereo. Trummor, körer och kompgitarr i vänster kanal. Lead vox, bas och solo i höger kanal. Det var tider, det.appan skrev:Skala bort lågbas och toppdiskant på allt. Kör gitarrer och bas genom gamla stärkare som bara har volymrattoch krana på. En hårt styrd limiter på masterbussen gör sitt till. Bara en mick på trummorna. Och det är en stor skillnad omman mixar i MONO!
//Per
Fuzz istället för dist också om det är röjjigt!
//J
- knedy
- VIP medlem
- Inlägg: 16397
- Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
- Ort: Umeå.
Det är jäkligt viktigt, man ska tametusan bli sjösjuk av att lyssna på 60tals inspelningar om man sitter med hörlurar.Hellboy skrev:Eller fake:ad stereo. Trummor, körer och kompgitarr i vänster kanal. Lead vox, bas och solo i höger kanal. Det var tider, det.appan skrev:Skala bort lågbas och toppdiskant på allt. Kör gitarrer och bas genom gamla stärkare som bara har volymrattoch krana på. En hårt styrd limiter på masterbussen gör sitt till. Bara en mick på trummorna. Och det är en stor skillnad omman mixar i MONO!
//Per
Fuzz istället för dist också om det är röjjigt!
//J

Officiell stormästare i EB-orden
- inber
- VIP medlem
- Inlägg: 2801
- Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
- Ort: Stockholm
Och glesa arrangemang. Min exfru, som egentligen är Beatles-älskare, klagar på att deras låtar inte funkar i hennes iPod. Det är helt enkelt för lite synt-pads, pålägg och annat som vi tar för självklart i dagens musik.
(Tror hon blir sjösjuk också av den extrema höger-vänster-separeringen, men hon har inte sagt något om det...)
Och som Helllboy sa - mastringen förr gick väl mycket ut på att skära i basen så att inte pickuperna hoppade i spåren - inte att som idag maxa nivåerna så att VU-mätarna står och hoppar på fullt, 0 dB, hela tiden.
(Tror hon blir sjösjuk också av den extrema höger-vänster-separeringen, men hon har inte sagt något om det...)
Och som Helllboy sa - mastringen förr gick väl mycket ut på att skära i basen så att inte pickuperna hoppade i spåren - inte att som idag maxa nivåerna så att VU-mätarna står och hoppar på fullt, 0 dB, hela tiden.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- olabola
- Medlem++
- Inlägg: 2723
- Blev medlem: fre 09 maj 2008, 20:51
- Ort: Nynäshamn
Re: Att skapa en 60's ljudbild
Men va faenHellboy skrev:Farfisa orgel. MVH//Jan

Saxat ur JHS hemsida:
L A U R E N S
B Ö N
I Laurens Hammonds, Donald Leslies och Pierre Swärds namn, låtom oss bedja:
Laurens Hammond, som är i Himmelen
helgat varde ditt namn
Din skapelse gav oss
drag uti baren
nere på Jorden
så ock i Himmelen.
Vår dagliga blues giv oss i dag
och förlåt oss våra felspel,
såsom ock vi förlåta dem som spelgalna äro
Inled oss gärna i frestelse
men fräls oss från Farfisa.
Ty tonhjulet är ditt och scannern och generatorn i evighet.
Andreas.
Daions, Arias, Hammonds, Massor.
- bootsy
- Medlem+++
- Inlägg: 14384
- Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
- Ort: Slaktmask
Beatles nyutgivna (gamla) mono-mixar låter helt fantastiskt i iPoden.inber skrev:Och glesa arrangemang. Min exfru, som egentligen är Beatles-älskare, klagar på att deras låtar inte funkar i hennes iPod. Det är helt enkelt för lite synt-pads, pålägg och annat som vi tar för självklart i dagens musik.
(Tror hon blir sjösjuk också av den extrema höger-vänster-separeringen, men hon har inte sagt något om det...)
Och som Helllboy sa - mastringen förr gick väl mycket ut på att skära i basen så att inte pickuperna hoppade i spåren - inte att som idag maxa nivåerna så att VU-mätarna står och hoppar på fullt, 0 dB, hela tiden.
Stallet liknar mest ett veteflak.
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Inlägg: 21030
- Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
- Ort: Södermalm
Har du också skaffat mono-boxen? Jag skaffade båda. Har bara lyssnat på stereo-boxen än. Mono-boxen är ju i ganska begränsad upplaga så jag tänkte lägga den på hyllan orörd ett tag och se vad som händer. Fast det kommer säkert inte funka. En vacker dag orkar jag inte längre och river upp den och lyssnar. Men någon sa att det finns risk att den får samlarvärde. Och det ganska snart....bootsy skrev:Beatles nyutgivna (gamla) mono-mixar låter helt fantastiskt i iPoden.inber skrev:Och glesa arrangemang. Min exfru, som egentligen är Beatles-älskare, klagar på att deras låtar inte funkar i hennes iPod. Det är helt enkelt för lite synt-pads, pålägg och annat som vi tar för självklart i dagens musik.
(Tror hon blir sjösjuk också av den extrema höger-vänster-separeringen, men hon har inte sagt något om det...)
Och som Helllboy sa - mastringen förr gick väl mycket ut på att skära i basen så att inte pickuperna hoppade i spåren - inte att som idag maxa nivåerna så att VU-mätarna står och hoppar på fullt, 0 dB, hela tiden.
//J