Hellboy skrev:
DI´n är väl den svaga punkten på trampan om man ska säga någonting negativt om den. Dåligt skärmad verkar det som. Båda mina brummar på line ut lite då och då beroende på lokal. Jag line:ar efter pedalen istället med en Radial JDI.
MVH//Jan
Ja jag har läst om att den kan vara lite "noisy" men det får man väl vänta sig av en apparat med rör i.
Knäpptyst om man line:ar efter istället för att använda den inbyggda line-utgången. Den för inte mer liv än någon annan högkvalitativ produkt.
Hellboy skrev:DI´n är väl den svaga punkten på trampan om man ska säga någonting negativt om den. Dåligt skärmad verkar det som. Båda mina brummar på line ut lite då och då beroende på lokal.
Det kan också vara jordrelaterat, fast på ett annat sätt. Antar att den inte har "gound lift", kan bli en jordslinga/ground loop som brummar isåfall.
Har för mig att Danne är elektriker. Jobbar en del med el själv men mer elektronik.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
newheartshadow skrev:Ingen som har några sista invändningar? Annars kör jag på detta:
Det där ser helrätt ut. Kan inte vara på något annat sätt. Faan jag har nog skruvat 1000 elkontakter i mitt liv. Eller ännu fler. Kortade vartenda elkabel i racken i studion och där finns en hel del amerikanska prylar. Inga problem någon gång. Faan. KÖR!!
Skriv en recension när du testat den. Om du överlevt el-chocken vill säga....
Eller vänta nu...
Om jag kopplar aktiv bas in och sen tele ut in i ljudkortets linjeingång, ska switchen stå på -10, 0, eller -20?
Beror på ljudkortet lite också men börja på 0 dB. -20 dB brukar brukar vara lämpligt för syntar. Om jag förstår dig rätt nu..... Men börja med 0 dB. Det är instrumentnivå ut så om du har tele in på ljudkortet ska det inte vara några problem. Jag kör 0 dB när jag kopplar in en bas. Det är ingenting som går sönder. Distar om det blir fel men det tror jag inte.
*Edit* Tillägg: Ska du koppla kompressorn på linje in på ljudkortet så behöver du köra linje ut (balanserad canon) från kompressorn också. Eller linebox emellan. Linjesignal och instrumentsignal är inte samma. Men du hör om det blir fel och det är ingenting som går sönder. *Slut Edit*
Eller vänta nu...
Om jag kopplar aktiv bas in och sen tele ut in i ljudkortets linjeingång, ska switchen stå på -10, 0, eller -20?
Beror på ljudkortet lite också men börja på 0 dB. -20 dB brukar brukar vara lämpligt för syntar. Om jag förstår dig rätt nu..... Men börja med 0 dB. Det är instrumentnivå ut så om du har tele in på ljudkortet ska det inte vara några problem. Jag kör 0 dB när jag kopplar in en bas. Det är ingenting som går sönder. Distar om det blir fel men det tror jag inte.
*Edit* Tillägg: Ska du koppla kompressorn på linje in på ljudkortet så behöver du köra linje ut (balanserad canon) från kompressorn också. Eller linebox emellan. Linjesignal och instrumentsignal är inte samma. Men du hör om det blir fel och det är ingenting som går sönder. *Slut Edit*
//J
Ah jag tänkte fel här igen. 0dB nivå in och sen inte in i linjeingången på ljudkortet eftersom det blir fel impedans då. tele ut från pedalen vill helst se en förstärkare och har samma impedans som basen alltså?
Jag känner att jag måste citera Anders "Liten" här efter att ha kopplat in den för första gången:
AAHMMAAGAAAAAAAD VAD BRA DEN LÅTER!
Lätt den mest musikaliska kompressor jag provat, inte för att jag testat skitmånga men ändå. Spöar min gamla dbx med hästlängder.
EDIT. it's alive!
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
newheartshadow skrev:Jag känner att jag måste citera Anders "Liten" här efter att ha kopplat in den för första gången:
Lätt den mest musikaliska kompressor jag provat, inte för att jag testat skitmånga men ändå. Spöar min gamla dbx med hästlängder.
EDIT. it's alive!
Kul och grattis!
Visst är den skojig? Som du säger, väldigt musikalisk. Opto + rör är trevligt. Absolut bästa kompressorn jag själv testat på bas. Om man inte har en Urei LA-2A i ett rack någonstans vill säga. Eller en 1176:a. Sälj den ALDRIG!! Och OM du ska sälja den så ring Dereborn först.
newheartshadow skrev:Jag känner att jag måste citera Anders "Liten" här efter att ha kopplat in den för första gången:
EDIT. it's alive!
Kul och grattis!
Visst är den skojig? Som du säger, väldigt musikalisk. Opto + rör är trevligt. Absolut bästa kompressorn jag själv testat på bas. Om man inte har en Urei LA-2A i ett rack någonstans vill säga. Eller en 1176:a. Sälj den ALDRIG!! Och OM du ska sälja den så ring Bootsy först.
EDIT. it's alive!
Kul och grattis!
Visst är den skojig? Som du säger, väldigt musikalisk. Opto + rör är trevligt. Absolut bästa kompressorn jag själv testat på bas. Om man inte har en Urei LA-2A i ett rack någonstans vill säga. Eller en 1176:a. Sälj den ALDRIG!! Och OM du ska sälja den så ring Bootsy först.
Fint lyser den också.
//J
En liten korrigering där, Jan.
Oj förlåt. Jag skrev fel tydligen. Fast jag misstänker lite att det är precis NU som Dereborn kliver in och korrigerar DIG.... Dereborn är väl starkare än dig och känner en massa skäggiga motorcyklister. Glöm inte det.
Men för att vara allvarlig för en sekund så hoppas jag att ni BÅDA och även andra som är intresserade får tag på en. Det är verkligen en helt fantastiskt trampa! Det blir inte bättre än så.
EDIT. it's alive!
Kul och grattis!
Fint lyser den också.
//J
En liten korrigering där, Jan.
Oj förlåt. Jag skrev fel tydligen. Fast jag misstänker lite att det är precis NU som Dereborn kliver in och korrigerar DIG.... Dereborn är väl starkare än dig och känner en massa skäggiga motorcyklister. Glöm inte det.
Men för att vara allvarlig för en sekund så hoppas jag att ni BÅDA och även andra som är intresserade får tag på en. Det är verkligen en helt fantastiskt trampa! Det blir inte bättre än så.
Ahab har rätt. Jag är elektriker men ni klarade er ju galant utan mig. Som sagt, är man osäker på vad som är jord är det bra att ohmmäta med instrument. Till synes hemmasnickrade kablar kan vara bra att kontrollera innan man använder dem tex när man köpt någon eldriven pryl.
mikkejohansson skrev:jag har en VB2. jag har en VB2. jag har en VB2. jag har en VB2.
Nä, det känns fan inget bättre ändå. Jag hatar er alla.
Du är INTE hemma förrän du har en Squeezebox. Dom flesta känner väl till hur bra en Urei LA2A låter på bas? En original LA-2A kostar oftast en bra bit över 4.000 us dollar på eBay. Detta är mer eller mindre en kopia i pedalform. Swweeeetttt......
//J
Ja...jag hade ju en ett tag...som sagts, jädra skitkontra att behöva renoveras
Håll med om att Internet är fantastiskt! Det går inte en dag utan att jag tänker det.
Newheartshadow postar kl 13.40 en BILD på kontakten han just skruvat ihop och får svar fem minuter senare.
Fem. Minuter.
Vi har nog alla haft nätet så länge att vi tar det för självklart, men visst är det helt jävla underbart fantastiskt?
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
inber skrev:Håll med om att Internet är fantastiskt! Det går inte en dag utan att jag tänker det.
Newheartshadow postar kl 13.40 en BILD på kontakten han just skruvat ihop och får svar fem minuter senare.
Fem. Minuter.
Vi har nog alla haft nätet så länge att vi tar det för självklart, men visst är det helt jävla underbart fantastiskt?
Instämmer till fullt! Om man dessutom tar med det faktum att jag både hittade, bjöd, vann och betalade pedalen via min TELEFON blir det nästan lite läskigt...
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
inber skrev:Håll med om att Internet är fantastiskt! Det går inte en dag utan att jag tänker det.
Fem. Minuter.
Instämmer till fullt! Om man dessutom tar med det faktum att jag både hittade, bjöd, vann och betalade pedalen via min TELEFON blir det nästan lite läskigt...
Min första internetuppkoppling var via ett 8,8-modem..... Tog över 15 minuter bara att koppla upp så att man kom ut på nätet. Inga bilder på den tiden. Bara text. Newsgroups, typ. 1990. I Afrika har jag surfat via VHF-radio!! Det är ÄNNU långsammare. Och det bara för ca 7 år sedan....
Hellboy skrev:
Min första internetuppkoppling var via ett 8,8-modem..... Tog över 15 minuter bara att koppla upp så att man kom ut på nätet. Inga bilder på den tiden. Bara text. Newsgroups, typ. 1990. I Afrika har jag surfat via VHF-radio!! Det är ÄNNU långsammare. Och det bara för ca 7 år sedan....
//J
Min första internetuppkoppling var en kulram kopplad till hushållsgasnätet. Det tog flera år att koppla upp sig och det fanns ingen text eller någon annan info överhuvudtaget att tillgodogöra sig då jag var den enda abonnenten i hela världen!
bootsy skrev: ...Jag har äldre P-bas än Dereborn, så jag vinner.
Jag är äldre - och tuffare - än du, så jag vinner.
Alla Squeezeboxar som nånsin blir till salu har jag förtur på!
Sådeså.
Hellboy skrev:Fast jag misstänker lite att det är precis NU som Dereborn kliver in och korrigerar DIG.... Dereborn är väl starkare än dig och känner en massa skäggiga motorcyklister. Glöm inte det.
Skönt att jag blir medlem i en klubb utan att jag har varit här på någr dagar. Tack för att ni håller koll åt (på) mig
Retrospecen är fantastisk, köpte just en BJF-kompressor oxå som jag tänkte testa på livegig. Ska bli kul att jämföra hur nära professor Juhl kommer....
Basmagnus skrev:Skönt att jag blir medlem i en klubb utan att jag har varit här på någr dagar. Tack för att ni håller koll åt (på) mig
Du är en respekterad Squeezebox:are så det sker av sig själv. Men jag måste få säga att jag trodde att du förlorat förståndet helt när du sålde din första trampa... Men du vart ju inte utan så värst många dagar så det må väl vara hänt.....