Fototråden

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Lugna dig! :lol:

Du klarar dig säkert med det du har. Lätt för mig att säga som sitter på helt andra saker förstås, men det gäller nog att ha lite koll innan man börjar uppgradera utrustningen. :roll:

Allvarligt talat; köp ingenting innan du lärt dig kameran. Det är ett gott råd, har jag en känsla av. Sen, när du VET vad det är du saknar, så är det bara att börja förkovra sig i produkter om man nu vill det. :wink:

-----------------------------

Jag tänkte bidra med en bild också. Jag tycker att den dels handlar om det där med att det gråa vädret påverkar fotograferingsmöjligheterna, men också vilken utrustning som behövs. Jag råkade i det här fallet använda dyr utrustning, men det hade utan vidare gått att ta precis samma bild med den utrustning du har. Se det som en utmaning och uppmuntran, inte som nåt skryt eller så.

Bild
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Snyggt!

Men den där har du ju fipplat med färgerna p¨å, och det är ju fusk.... ;)

Tanken från början var ju att ha ett 50mm som jag förmodligen skulle använda för det mesta, kameran såldes inte med ett sådant och det är väl ett sådant och det jag har som jag kände att jag ville ha.
Känner också att det förmodligen är lättare att lära sig kameran med ett sådant objektiv, om inte annat så är det mycket smidigare att ha på kameran.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

komiskt att en oljefläck i vatten eller om det tillochmed är is i det här fallet kan se ut som ett hans strand foto...
http://www.hansstrand.com/Hans_Strand/Aerials_1.html

Fast komiskt nog så har jag en totalt superinspirerad fotoperiod i detta skitväder. Jag har längtat efter det sedan mörkret försvann i våras.. varför? det säger jag inte. Inte än på några år.
Användarvisningsbild
b_luthman
Medlem+

Inlägg av b_luthman »

macahan skrev:komiskt att en oljefläck i vatten eller om det tillochmed är is i det här fallet kan se ut som ett hans strand foto...

Fast komiskt nog så har jag en totalt superinspirerad fotoperiod i detta skitväder. Jag har längtat efter det sedan mörkret försvann i våras.. varför? det säger jag inte. Inte än på några år.
Det där är väl en av Hans serier med flygbilder från olika floddeltan på Island, om jag inte minns fel. Han vann någon tävling med en av de bilderna. Mycket trevlig karl för övrigt.
spelar i:
www.myspace.com/jaganata

Ibanez SR1000EFB |Ibanez SRX 595
Hartke VXL | Ibanez PD7 | Crest Vs 900 | 210 +115
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Snyggt!

Apapap! Att behandla bilderna så att de framstår som så bra som de nånsin kan, är knappast "fusk". :wink: Det vore som att be en oljekonstnär att bara använda dävna färger på en genomrutten duk.
Tanken från början var ju att ha ett 50mm som jag förmodligen skulle använda för det mesta, kameran såldes inte med ett sådant och det är väl ett sådant och det jag har som jag kände att jag ville ha.
Känner också att det förmodligen är lättare att lära sig kameran med ett sådant objektiv, om inte annat så är det mycket smidigare att ha på kameran.... :D
Det ligger en del sanning i det, men för en kamera med Nikon DX-sensorstorlek så är det nog för de flesta mer användbart med 35 mm.
macahan skrev:komiskt att en oljefläck i vatten eller om det tillochmed är is i det här fallet kan se ut som ett hans strand foto...
Hans Strand gör fantastiska bilder, men jag är jävligt avog till hans generaliseringar om fotografi. Han verkar tycka att efterbehandling är något negativt, och att fotografier ska vara "autentiska" för att ha något värde. Jag är av nästan motsatt åsikt. Kan man plocka fram något vackert ur en grådaskig vattenpöl så är det bara positivt.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Makten skrev: Hans Strand gör fantastiska bilder, men jag är jävligt avog till hans generaliseringar om fotografi. Han verkar tycka att efterbehandling är något negativt, och att fotografier ska vara "autentiska" för att ha något värde. Jag är av nästan motsatt åsikt. Kan man plocka fram något vackert ur en grådaskig vattenpöl så är det bara positivt.
Där håller jag med dig till 100%.. men en purist lär ju inte göra det :D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

...
Senast redigerad av blackparkas den tor 19 nov 2009, 23:17, redigerad totalt 2 gång.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Makten skrev:
blackparkas skrev:Snyggt!

Apapap! Att behandla bilderna så att de framstår som så bra som de nånsin kan, är knappast "fusk". :wink: Det vore som att be en oljekonstnär att bara använda dävna färger på en genomrutten duk.
Det ligger en del sanning i det, men för en kamera med Nikon DX-sensorstorlek så är det nog för de flesta mer användbart med 35 mm.

Hehehe...
Jag säger det väl mest för att jag inte orkar med att sitta och efterbehandla själv... Nu har jag ju bara fisknäppt lite med Ixusen, vilket knappast kan kallas att fota, men ändå. Njaej. Det tar ju en massa tid också... :D

Och jo, jag tror att ett 35mm 1,8 skulle vara väldigt kul att ha, när man ska knäppa på ungarna och allt sådant, + att det blir så mycket bilder inomhus + som sagt att det är så otympligt med det större objektivet.

Men vad kostar ett sån´t där Tamron nytt egentligen?
Kan ju iofs kolla upp det själv också..

Är ändå bra sugen på det där 35mm i Uppsala.
Dock så ska jag ju inte åka genom Uppsala på bra länge nu dessvärre.
Hm...

Vah?
Har du hemligheter!!!??? FÖR OSS!?!?!?

Nä nu... skitstövel!

Nu måste du berätta.
Allvarligt.

När kommer du förresten och fotar Powertrip? :D

Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

blackparkas skrev:
Vah?
Har du hemligheter!!!??? FÖR OSS!?!?!?

Nä nu... skitstövel!

Nu måste du berätta.
Allvarligt.

När kommer du förresten och fotar Powertrip? :D
Nä, man avslöjar inte sina projekt i förhand, man vill ju inte ge bort en bra idé till någon annan som har mer tid. Det kommer pågå minst 1-2 år till. Det handlar iallafall inte om ödehus eller sånt som alla andra fotar just nu.

Powertrip har jag redan fotat.. att du inte var med dom och lirade när jag gjorde det är väl inte mitt fel.. :poke:
Vi får väl se när tillfälle ges, kameran är ju alltid med iallafall.
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Jag har en sån 35/1.8 DX, sedan har jag lagt vantarna på en del andra gamla gluggar men de som sitter på mest är dels 35:an och dels ett gammalt Nikon 100/2.8. Jag ska inte säga att jag inte är sugen på en 50/1.4 eller ännu mer en juste vidvinkel men precis som Makten säger så tror jag, som också är novis på D-SLR-området, att det finns en poäng att lära sig kameran innan man börja köpa prylar.
Paralleller går rätt enkelt att dra med basutövandet/prylköpandet.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Hehehe...
Ödehus?
Finns det sådana kvar?
Här uppe så renoverar de allt som de kan komma över...
(Nåja, klart det finns några ödehus kvar men... det är nog inte så många... Finns iofs ett 150m från våran kåk, men det tror jag ingen vill fota...)

Ang. Powertrip så kom jag ju med ganska nyligen om man säger så... :D
Vi har kört ett rep sedan jag blev medlem i bandet.
Ett gig har jag ju lirat med dem, men då var jag bara vikarie.
Det var nå´n tjomme som var och fotade då, en ganska ung kille.
Hade gärna sett de bilderna men jag har ingen aning om vem han var, verkar känna Tony bla men har inte hört nåt.
Det är ju alltid kul att se bilder på sig tagna av någon som kan fota!

Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Den som har flest prylar när man dör vinner!!!! :D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

fredrikr skrev: Paralleller går rätt enkelt att dra med basutövandet/prylköpandet.

AHA!
Då ska man alltså köpa på sig så mycket det bara går?? :D

Men som sagt, jag VILL fota med ett 35mm.
Hade förmodligen köpt kameran med ett sådant om det funnits som kit, men nu blev det som det blev och det här blev ungefär 1000 spänn mer tror jag, max, än om jag skulle köpt bara huset så jag tyckte det kunde vara värt det eftersom jag trots allt vill kunna skifta.
Tanken är ju att jag ska klara mig LÄNGE med ett 35 eller 50mm och det 18-105 som jag fick med.

Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

blackparkas skrev: Det är ju alltid kul att se bilder på sig tagna av någon som kan fota!
hehehe.. tja, då ska nog någon annan fota er egentligen :D
Jag är ju mest materialspelare..

edit: för min egen del så tycker jag att fast optik är frustrerande.. visst det tvingar en att tänka annorlunda, men det är inte väldigt flexibelt.
Så för min del.. jag är en zoom-kille helt enkelt.
Användarvisningsbild
b_luthman
Medlem+

Inlägg av b_luthman »

macahan skrev:
blackparkas skrev: Det är ju alltid kul att se bilder på sig tagna av någon som kan fota!
hehehe.. tja, då ska nog någon annan fota er egentligen :D
Jag är ju mest materialspelare..

edit: för min egen del så tycker jag att fast optik är frustrerande.. visst det tvingar en att tänka annorlunda, men det är inte väldigt flexibelt.
Så för min del.. jag är en zoom-kille helt enkelt.
Jag håller med dig angående fast optik. När jag måste få bilder som är dugliga så blir det i de allra flesta fall en zoom, beroende lite på uppdrag så klart. I lugna situationer i studioliknande miljöer kan man väl slänga på en fast glugg, men annars är riskerna för stora med fast optik. Står man fel när något händer är man körd.
spelar i:
www.myspace.com/jaganata

Ibanez SR1000EFB |Ibanez SRX 595
Hartke VXL | Ibanez PD7 | Crest Vs 900 | 210 +115
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jahapp!
Några fjuttiga bilder har det blivit iaf...
Tänkte slänga upp några här iaf men hittade inte så mycket av värde bland de typ 500 bilder jag hunnit ta.
Dock så lägger jag upp några stycken iaf som sagt.
Jag håller mest på att lära mig kameran och tänker inte så vansinnigt mycket på motiven än så länge utan stannar bilen om jag ser nå´t som jag vill träna kameran på ungefär...

Tänkte att jag lägger upp dem för att en del som kanske letar kamera får se hur det ser ut när en nybörjare plåtar med just Nikon D5000.

Grabbarnas lekstuga, ville mest visa lite hur färgerna blir med en superamatör bakom kameran, själv har jag ingen aning om det är bra eller dåligt och det går ju att få det att se helt annorlunda förstås:

Bild

Såg så mysig ut den där lilla badbryggan eller vad det var och ljuset var trots det mulna rätt trevligt, och dimma också, dock så blev det ju förstås svårt att fånga ljuset med kameran och naturligtvis kom telefonledningen med:
Bild

Det här är i mörker med zoomen på typ 80-90mm och utan stativ:
Bild

Den här såg annorlunda ut på bildskärmen, tror de blir längre bilderna på riktigt? Bör beskäras hade jag tänkt men har inte orkat:
Bild

Iggesunds brukssamhälle:
Bild
Senast redigerad av blackparkas den mån 23 nov 2009, 23:28, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

blackparkas skrev: Iggesunds brukssamhälle:
Bild
Den här blev väl ändå jättebra??!!
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Riktigt schyssta bilder för en systemkamera-nybörjare ju =) Och du verkar ha kört manuellt också, härligt!

Har du hållit kameran i händerna när du tagit de där bilderna? I så fall verkar ju bildstabilisatorn i det där objektivet vara grymt!
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Tack grappar! :D

Jo, jag gillar den med folkan själv faktiskt.

Alla bilder är tagna utan stativ och alla är tagna i manuellt läge.

Hoppas på att komma ut lite mer och försöka hitta nå´t kul att fota.

En liten fundering, har knäppt i RAW-format tror jag och from att jag switchade över till RAW så blev det tydligen 2 bilder per exponering och nu när jag överfört till datorn så är det alltså en liten och en stor fil och den större går inte att se annat än i pytteformat.
De små bilderna är på typ 8-10mb.
Vad är det för bilder/filer?
Det är ju alltså kopior typ på andra bilder, men de är inte möjliga som jag sett att se i större format.

EDIT: Bilderna är som ni ser helt obehandlade också, har inte orkat gett mig in på det där med att förädla bilderna än..
Detta är ju mer som sagt för att visa hur det blir med kameran + att man kanske kan få tips om vad man kunde gjort för att det skulle bli bättre.
Sedan är det ju förstås bilder som bara är tagna just för att kolla hur kameran klarar av... t.ex. användandet av zoom i mörker.

Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev: En liten fundering, har knäppt i RAW-format tror jag och from att jag switchade över till RAW så blev det tydligen 2 bilder per exponering och nu när jag överfört till datorn så är det alltså en liten och en stor fil och den större går inte att se annat än i pytteformat.
De små bilderna är på typ 8-10mb.
Vad är det för bilder/filer?
Det är ju alltså kopior typ på andra bilder, men de är inte möjliga som jag sett att se i större format.
Det är väl så att du har finessen att kameran jpg-kompimerar bilden och gör en raw-fil.
För att kunna öppna och se raw-filen, behöver du antagligen installera ett wiever-program som finns på CD-skiva i din kamerakartong, alt öppna den i ngn av de sista versionerna av Photoshop.
Ska du inte jobba väldigt mycket med bilderna i PS, så finns det ingen anledning att fota i raw. Tar bara en massa plats på kort och dator.
Tur att kameran gör en kopia dock. Annars hade du inte kunnat titta på dem på vanligt sätt, som sagt.

Din sista mening har jag läst 5 ggr och förstår fortfarande inte.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Hehe.

Jo, jag kollade på inställningarna i kameran nu och det står mycket riktigt NEF(RAW) + JPG alltså sparas det en version av varje sort...

Sista meningen är ju alltså menat att förklara att de extra bilderna som jag ser som vanligt på datorn, är kopior på de andra men när man klickar på dem så kommer det bara upp en liten version av bilden trots att den är på 8-10mb.
Ser nu att jag skrev lite slarvigt... :D

Tillägg: vad mörka bilderna såg ut här på jobbdatorn!

Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Ett tips jag kan ge dig parkas är horisontella horisonter. :tummenupp: 8)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

knedy skrev:Ett tips jag kan ge dig parkas är horisontella horisonter. :tummenupp: 8)

Hur menar du nu?

;)

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Kunde inte låta bli...

Köpte ett 35mm 1,8 igår...
Har fotat litegrann igår kväll och idag för att se hur det funkar och det känns som att det var ett klart prisvärt köp!
2000 spänn nytt i butik.

Kul att knäppa kvällsbilder!

Ska lägga upp ett par senare här kanske..

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Holmsveden by night, gatubelysning:
Bild

Lenninge-bron:
Bild

Hanebo K:a:
Bild

Skriv svar