Bra mickar till hårdrock

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
lagus
VIP medlem

Bra mickar till hårdrock

Inlägg av lagus »

Jag har en Fender P-Bass JV från ´83 (lefty). Är rätt nöjd med ljudet, men kan inte sluta fundera på om det finns några mickar som är dunder till den musik vi lirar dvs hårdrock. Vi lirar Metallica, Mötley Crue, Backyard Babies mm. Är inte så haj på det här med "teknik" så jag hade uppskattat om någon kan styra mig i rätt riktning. Är jag dum som funderar på byte, eller finns det mickar som är "the shit" inom den genren jag lirar? Måste jag ha speciella mickar för en vänster bas?
Fender JV P-Bass lefty ´83, Rickenbacker 4003 lefty ´82, Tokai T-bird lefty, Fender Bassman 100, Fender Bassman 4x12"
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

DiMarzio P!
Hårdrock!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

TDHP skrev:DiMarzio P!
Hårdrock!
+100

eller split p
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Jag kör EMG och är supernöjd med soundet.. 8)

Spelar också hårdrock.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

daionsavage skrev:Välkommen hit Lagus!

Jag tror inte att mikarna spelar så stor roll för basljudet att man måste byta dem för att kunna "låta hårdrock".
Jag är böjd att hålla med faktiskt.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
lagus
VIP medlem

Inlägg av lagus »

Ok, ska kika lite på DiMarzio mickarna. Har hört gott om dom innan också. Hur är det nu med grejen att jag lirar vänster, finns det "vänster" mickar?
Fender JV P-Bass lefty ´83, Rickenbacker 4003 lefty ´82, Tokai T-bird lefty, Fender Bassman 100, Fender Bassman 4x12"
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

lagus skrev:Ok, ska kika lite på DiMarzio mickarna. Har hört gott om dom innan också. Hur är det nu med grejen att jag lirar vänster, finns det "vänster" mickar?
:|

Varför skulle det finnas det?
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

lagus skrev:Ok, ska kika lite på DiMarzio mickarna. Har hört gott om dom innan också. Hur är det nu med grejen att jag lirar vänster, finns det "vänster" mickar?
Same shit med mickarna bara det att dom är på andra hållet gentemot en höger antar jag :)
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
lagus
VIP medlem

Inlägg av lagus »

Liten skrev:

Tänkte mest på om "metallplopparna" på micken tar upp olika frekvenser. Iså fall blir det ju tvärtom på en vänsterbas..
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Klart det är skillnad på mickar och mickar!
Vissa är hetare än andra, vissa är vassare osv, precis som gitarrmickar.
Skulle man behöva vända på mickarna på en vänsterbas ser jag inga problem med det, men jag tror inte man upplever nån större skillnad om det inte är ställbara poler på dem då.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

lagus skrev:
Liten skrev:

Tänkte mest på om "metallplopparna" på micken tar upp olika frekvenser. Iså fall blir det ju tvärtom på en vänsterbas..
:vinkar:

Metallplopparna är faktiskt magneter.. magneter som lidats med koppartråd..
En P-mick består av 2 separata spolar (mickhalvor) som sammankopplat tillför att micken är "hum cancelling".. surrar inte som tex en solad halsmick på en jazzbas.. numera finns det även jazzbasmickar som är 2 separata spolar i samma mick.. och nej.. det ska inte vara någon skillnad alls på höger och vänster... P-mickar kan du placera hur som haver.. eftersom att halvorna är "lösa"

Lycka till! Hoppas du blir nöjd!
Användarvisningsbild
lagus
VIP medlem

Inlägg av lagus »

Ja nä, då har jag köpt ett par helt nya DiMarzio P på ebay. Det blev 535kr inkl. frakt. Tyckte jag var prisvärt :)
Användarvisningsbild
lagus
VIP medlem

Inlägg av lagus »

Ja nä, då har jag köpt ett par helt nya DiMarzio P på ebay. Det blev 535kr inkl. frakt. Tyckte jag var prisvärt :)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

lagus skrev:Ja nä, då har jag köpt ett par helt nya DiMarzio P på ebay. Det blev 535kr inkl. frakt. Tyckte jag var prisvärt :)
Kalasbra mickar! :tummenupp:
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Grattis! :)
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar