P-mic, 3 sladdar ut, hur koppla?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
kosmonaut
Medlem+

P-mic, 3 sladdar ut, hur koppla?

Inlägg av kosmonaut »

Hej
Plockade fram en gammal P-mick jag köpte för ett tag sedan och som jag nu (äntligen) vill testa.
Problemet är att det är 3 sladdar ut från micken, jag har alltid trott att det varit 2 (på mina tidigare iallafall) Röd, svart o vit enligt bilden. Säljaren skickade med en lapp där det stod Vit +, Svart -, Röd jord.

Är det nån som kan förklara hur jag ska koppla?
Är det kanske nån som känner igen micken oxå, vet inte alls vad det är för nån...

//anders.

Bild
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Om säljaren har rätt så löder du ihop röd och svart på baksidan av volympoten och vit på ett av lödbenen på densamma.

Aldrig sett en så'n mik förut...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Hilding Peterzohn
Medlem

Inlägg av Hilding Peterzohn »

Det där ser ut som en Bill Lawrence (OBL) EB-60 från ca 1986. Alldeles förträffliga P-mickar med hög utgångssignal och bra balans.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

Hilding Peterzohn skrev:Det där ser ut som en Bill Lawrence (OBL) EB-60 från ca 1986. Alldeles förträffliga P-mickar med hög utgångssignal och bra balans.
+1

Har haft en sån där en gång i tiden. Kommer inte ihåg riktigt ihåg hur den lät, men det lät inte illa. Sålde den för jag ledsnade på utseendet.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
kosmonaut
Medlem+

Inlägg av kosmonaut »

hosse skrev:
Hilding Peterzohn skrev:Det där ser ut som en Bill Lawrence (OBL) EB-60 från ca 1986. Alldeles förträffliga P-mickar med hög utgångssignal och bra balans.
+1

Har haft en sån där en gång i tiden. Kommer inte ihåg riktigt ihåg hur den lät, men det lät inte illa. Sålde den för jag ledsnade på utseendet.
Därför har man mickåpor Hosse, Då kan man rita på en gladgubbe så ledsnar man aldrig! :lol:

Verkar stämma att det är en Bill L, googlade och det var fler som undrade vad alla sladdar var, tror jag vet hur jag ska göra nu, ska ta o testa nån dag snart.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

kosmonaut skrev:
hosse skrev:
+1

Därför har man mickåpor Hosse, Då kan man rita på en gladgubbe så ledsnar man aldrig! :lol:

Verkar stämma att det är en Bill L, googlade och det var fler som undrade vad alla sladdar var, tror jag vet hur jag ska göra nu, ska ta o testa nån dag snart.
Vad jag minns så satte jag två av tåtarna på samma ställe som en "vanlig" p-mick och den sista satte jag på jacket. Men kan minnas fel.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
A_Warning
Medlem+

Inlägg av A_Warning »

BarbequeVillage skrev:Om säljaren har rätt så löder du ihop röd och svart på baksidan av volympoten och vit på ett av lödbenen på densamma.

Aldrig sett en så'n mik förut...
Men den enda anledningen att det är3 sladdar måste ju vara en serie/parallell pryl, och då borde det väll antagligen bli parralellt kopplat om du löder på både svarta och röda på ovansidan och serie kopplat(P-bas) om du bara använder svarta och vita och hoppar röda... Allt detta är ju bara spekulationer då man inte har en aning om hur skiten är dragen inuti.
Har du mät instrument så kan du ju mäta och se hur det hänger ihop!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Jag trodde att det var separat jord. För serie/parallellkoppling krävs fyra kablar.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Basstore
VIP medlem

Inlägg av Basstore »

Kan va en Dimarzio också..
Will Power eller va dom heter.
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

Jag tycker också att det ser ut att vara en Bill Lawrence mick och då är det säkert som dom flesta av hans skapelser att det är en sidewinder och det är av samma typ som en Mudbucker och Thunderbird mickarna 76- och uppåt! Spolarna ligger på varsin sida om bladet i mitten och inte stående som på en vanlig mick!
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Jag har en sån där BL på min röda HPD, jag vill minnas att vit var signal till volym-pot, de båda andra till jord, men att det gick att vända på signalerna (röd till signal, vit+svart till jord) och få ljud då också.

Skruva dit micken , sätt på en sträng men ha p-skyddet med potarna på sidan så kan du prova dig fram annars.
Användarvisningsbild
kosmonaut
Medlem+

Inlägg av kosmonaut »

Jo att det är en Bill L e nog ganska säkert, allt e ihopsatt nu efter lite talkbass utforskande, och som BB5000 skrev så var det vit -signal o dom andra jord, funkar fint.
Låter ganska likt DP127:an (dimarzio) som jag bytte ut, inte riktigt lika mycket diskant som i dimarzion å d e ju bra... känns som att det här e lite mer... rock typ ;)

Tack för alla förslag!
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

Om rätt ska vara rätt så borde en vara signaljord och en skärm. 8)
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
kosmonaut
Medlem+

Inlägg av kosmonaut »

Ahab skrev:Om rätt ska vara rätt så borde en vara signaljord och en skärm. 8)
åh rätt ska alltid vara rätt!
Var ska vilken sitta då? Spelar d nån roll? antagligen e röd skärm.
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

De är separata i pickupen men ska kopplas ihop i din jordpunkt. Du behöver alltså inte bry dig vilken som är vilken.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Skriv svar