Superior Whackers

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+

Superior Whackers

Inlägg av cougar »

Någon här som provat eller har Superior whackers?
http://www.superiorbassworks.com/
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
inferno
Medlem

Inlägg av inferno »

Har inte testat just dom, men jag har sett att det kommit lite nya wackersorter som alla hävdar ska vara bättre än dom gamla. Körde själv ett tag med FMI Pro Weedwackers för att dom påstods ha ton i E strängen men den var i mitt tycke lika värdelös som alla andra wackers jag hört/testat.

Älskar weedwackers i övrigt om det inte vore för den där jävla E strängen. Funderar på att sälja mitt set och testa några av alla dom nya märkena för att se om dom funkar bättre men jag är rädd att allt är samma skräp.

Säg till om du testar dom hur dom funkar. Den som kan hjälpa mig att hitta ett weedwackers set där E strängen går att använda ska få min eviga tacksamhet.

/Inferno
:twisted: :twisted: Jazzhatande psychoslappare :twisted: :twisted:

Billigaste Thomannkontran med Lambert fejksenor
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+

Inlägg av cougar »

Har läst om dem men ingen har skrevit något om E-strängern eller grovlekerna...

Dock så provade jag bumpa min Psychoslaps igår och satan det blev suveränt kul! Nästan lika mjuka som weedwhackers men ändå en bra ton! Smäckte på en Sena som g-sträng och kör med A som E, D som A och G som D. Spelar "tripplets i 130km/h nu hahaha

När det gäller weedwhackers så har ju KandyMan pysslat med det tidigare. Vet ej om han fortfarande pysslar med sådant. Som jag har förstått så är det så att ju grövre strängen desto bättre ton. Hör med KandyMan om han kan pyssla ihopa ett custom set till dig!? Problemet är väl att det beställs större mängder och därav måste säljas till flera... eller liknadne, Snacka med honom!

Förresten Inferno när får man se dig live? Har du Myspace eller något? Band? Får upp mycket skit när man Googlar Inferno från Norrbotten hahaha Alltid kul o se nya Psychobilly/Rockabilly talanger dyka upp!
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
inferno
Medlem

Inlägg av inferno »

cougar skrev:Har läst om dem men ingen har skrevit något om E-strängern eller grovlekerna...

Dock så provade jag bumpa min Psychoslaps igår och satan det blev suveränt kul! Nästan lika mjuka som weedwhackers men ändå en bra ton! Smäckte på en Sena som g-sträng och kör med A som E, D som A och G som D. Spelar "tripplets i 130km/h nu hahaha

När det gäller weedwhackers så har ju KandyMan pysslat med det tidigare. Vet ej om han fortfarande pysslar med sådant. Som jag har förstått så är det så att ju grövre strängen desto bättre ton. Hör med KandyMan om han kan pyssla ihopa ett custom set till dig!? Problemet är väl att det beställs större mängder och därav måste säljas till flera... eller liknadne, Snacka med honom!

Förresten Inferno när får man se dig live? Har du Myspace eller något? Band? Får upp mycket skit när man Googlar Inferno från Norrbotten hahaha Alltid kul o se nya Psychobilly/Rockabilly talanger dyka upp!
Kör väl på med mina silverslaps sålänge. Kommer ju lite nya weedwackers då och då så man får väl läsa lite recensioner och se när nån lyckats lösa e-strängsproblemet. Hur funkade psychoslaps tycker du? Det skall väl vara en ännu slappare variant av silverslaps.

Se mig live? Ja det dröjer nog ett tag. Är ju bara en hårdrocksgitarrist som fuskar på kontran :D Har försökt ett tag att dra ihop nåt band här uppe men det verkar inte vara så många som är intresserade av billymusik här. Skam den som ger sig säger jag bara.

/Inferno

Användarvisningsbild
cougar
Medlem+

Inlägg av cougar »

Jo jag förstog också att Pschyslapsen skulle vara mer lowtension än silverslaps osv men det tycker inte jag. När man jämför presto med psychoslpas så är psychoslapsen mediumtension. men dom är väldigt grova också typ som senor. Men bumpade jag dem så blev dom mer som jag skulle vilja kalla dem Low tension och betydligt mer psychoslaps av sig. Annars var ju tonerna suveräna och hade en väldigt senig sound över dem, fast bättre E-ton.
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
inferno
Medlem

Inlägg av inferno »

Ok. Köpte ju som sagt Silverslaps efter att jag testat wackers ett tag men jag tycker dom är lite för styva. Gillade att wackers var så lättspelade. På ett annat forum så sa flera att jag skulle köra på med silverslaps ett tag för att dom mjuknar när man spelat in dom men dom är fortfarande lite för styva. Sen när man hamnar i en bandsituation så blir det väl helt andra egenskaper man vill åt så då börjar väl strängresan om från noll igen :D

/Inferno

Användarvisningsbild
cougar
Medlem+

Inlägg av cougar »

inferno skrev:Ok. Köpte ju som sagt Silverslaps efter att jag testat wackers ett tag men jag tycker dom är lite för styva. Gillade att wackers var så lättspelade. På ett annat forum så sa flera att jag skulle köra på med silverslaps ett tag för att dom mjuknar när man spelat in dom men dom är fortfarande lite för styva. Sen när man hamnar i en bandsituation så blir det väl helt andra egenskaper man vill åt så då börjar väl strängresan om från noll igen :D

/Inferno
Bumpa dem! Och smäll på en Whacker som G
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
inferno
Medlem

Inlägg av inferno »

cougar skrev: Bumpa dem! Och smäll på en Whacker som G
Ska testa det. Kan ju vara en billig lösning om inte annat.

/Inferno

Stefanson
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Stefanson »

cougar skrev:Har läst om dem men ingen har skrevit något om E-strängern eller grovlekerna...

Mina strängar har troligen samma tjocklek på E-strängen som
Superiors, 4.3mm. Går tyvärr inte att få den tjockare någonstans.
Provar nu mina Wackers tillsammans med en Rotosound E-sträng.
Funkar bra, men jag har vant mig vid Eurosonics-sustainen så de
strängarna åker snart på igen.
Användarvisningsbild
inferno
Medlem

Inlägg av inferno »

Kandyman skrev:
Mina strängar har troligen samma tjocklek på E-strängen som
Superiors, 4.3mm. Går tyvärr inte att få den tjockare någonstans.
Provar nu mina Wackers tillsammans med en Rotosound E-sträng.
Funkar bra, men jag har vant mig vid Eurosonics-sustainen så de
strängarna åker snart på igen.
Verkar ju vara det som är problemet, att få en tillräckligt tjock E-sträng. Läste på RAB där dom spekulerade i huruvida strängarna krympte litegrann och därmed blev tjockare när man färgade dom. Nån kokade sina strängar för bättre ljud. Sen har det väl även laborerats en del med att värma dom i ugnen, då blev dom lite tjockare men inte helt runda istället. Dom blev platt på den sidan som legat nedåt. Jag tror lösningen ligger i att fixa en hybrid e-sträng av något slag, typ ett annat material i kärnan så strängen inte behöver vara tjockare än 4mm. Blir ju så bökigt att spela om strängarna är för tjocka.

Själv funderade jag för en tid sedan att testa spänna upp en e-sträng från vägg till vägg i ett rum och försöka värma den jämnt hela vägen med en värmepistol på lite avstånd, då borde man få samma effekt som att värma i ugnen men slippa få en platt sida. Jag la ner det projektet då jag insåg att det skulle vara alldeles för svårt att få en helt jämn uppvärmning och undvika deformering.

/Inferno

Användarvisningsbild
cougar
Medlem+

Inlägg av cougar »

kan ju alltid prova köpa en separat E-sträng typ Prestos eller annat med ok ton i men inte för hög tension,, Annars låter det bara myssko..
Hate Thy Neighbour!
Skriv svar