Rundgång hur undvika

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
epa
Medlem+

Inlägg av epa »

nope.. från mälardalen..

finns det en kakelstudio i skåne med?
Fuuzzzz.....
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+

Inlägg av cougar »

epa skrev:nope.. från mälardalen..

finns det en kakelstudio i skåne med?
Då var det nån annan nisse jag tänkte på... Försökte tipsa om en PB-träff i södra småland..
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+

Inlägg av cougar »

epa skrev:snyggt va!

Bild

silvertejp,skummgummi och elbasmick! .... matchar vår kaklade studio iaf.. rundar mindre nu!!

super!
Förresten använd maskeringstejp iställer för silvertejp! Silvertejp lämnar tråkig klister efter och i värsta fallet drar med sig lack när man river väck det.
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

cougar skrev:
epa skrev:snyggt va!

Bild

silvertejp,skummgummi och elbasmick! .... matchar vår kaklade studio iaf.. rundar mindre nu!!

super!
Förresten använd maskeringstejp iställer för silvertejp! Silvertejp lämnar tråkig klister efter och i värsta fallet drar med sig lack när man river väck det.
För sent... :D
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
epa
Medlem+

Inlägg av epa »

baeh!!

Så synd på min fina thomannbas... :( får se om jag orkar byta tejp....
Fuuzzzz.....
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

Maskeringstejp härdar i solljus och tid. Då blir den också jobbig att få bort Vissa fabrikat av silvertejp är bättre än andra, Stokvis ska vara bra
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
inferno
Medlem

Inlägg av inferno »

Fanns ju en tutorial på RAB om hur man gjorde f-håls covers i typ tjockare tyg eller nåt som man fäste på insidan av basen. Blev ju jävligt cleant när dom var monterade men vettefan om det funkar lika bra som att tejpa. Borde ju gå att lösa på nåt liknande sätt med tejp. Ska kolla om jag hittar länken till den tråden så postar jag den här.

/Inferno
:twisted: :twisted: Jazzhatande psychoslappare :twisted: :twisted:

Billigaste Thomannkontran med Lambert fejksenor
KontraKurt
Medlem

Bästa lösningen

Inlägg av KontraKurt »

Det finns en lösning som eliminerar alla era problem. Den kräver lite tid men är man lite flink i fingrarna (som väl kontrabasister är) så borde det här vara gjort på någon dryg timme. Resultatet blir proffsigt och ger ingen åverkan på instrumentet.

Till detta arbete behövs: smörpapper, blyertspenna, karbonpapper (kalkerpapper), tårtkartongspapper, en vit kritpenna (med mjukt stift), 2 cm tjock svart skumplast (svart skumplast kan du hitta på; Special Plast, Odengatan 82, Stockholm) och en vass bladkniv.

1) Tejpa fast med maskeringsteip ett smörpapper över ena f-hålet.

2) Rita av f-hålets konturlinje med en blyertspenna på smörpappret MEN! flytta ut linjen en bit, ca 2 mm, runt om.

3) Ta ett gammalt hederligt karbonpapper och överför bilden till ett lite kraftigare papper av typen pizzakartong.

4) Klipp sedan ut figuren med en nagelsax. Man behöver inte alls vara så noga med precisionen.

5) Överför nu figuren till skumplasten med hjälp av pappschablonen genom att rita med en vit kritpenna efter kanten. En sådan penna finner du i en konstnärshandel eller välsorterad pappershandel.

6) När detta är gjort tar man en vass smal kniv av typen NT Cutter eller liknande fabrikat (en sådan där plasthållare som hyser ett långt glidbart supervasst rakbladstunt knivblad som man kan bryta av spetsen på när det har tappat skärpan OBS! den lilla modellen med bladbredd på någon cm). Försök nu att hålla bladet någorlunda lodrätt mot skumplasten och skär (såga) efter vita linjen med små rörelser upp och ned.

7) Nu har du två f-hål i svart skumgummi som du pressar ned i f-hålen ungefär halva vägen så att du lätt får tag i dem när du vill plocka bort dem igen. Överdimensionen gör att dom sitter fint på plats och kan inte vibrera bort.

Ju noggrannare man är och ju mer tid man lägger ner på denna engångsoperation desto finare blir resultatet.

Fördelar:
a) Endast på nära avstånd kan man se att basen är ”igenpluggad”.

b) Lätt att applicera och ta bort.

c) Man slipper problem med gamla intorkade klisterrester som i värsta fall kan skada lacken på locket.

d) du slipper fylla basen med en massa dämpande skräp som är till förfång när du vill spela akustiskt igen.

Lycka till!
Användarvisningsbild
cina
Medlem

Inlägg av cina »

kanonbra tips!
+1
My gear: 86årig roadworn 3/4 hillbillybas märke:ROY med Kandymick
Elbas: Belamy electronic/Fenderjazzkopia,Behringer Ampeg wannabetopp) 500 W,Warwick 4/10 cab

citat:Men jag har ju dubbelkollat 3 ggr!!! :-)
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Re: Bästa lösningen

Inlägg av Noelredding »

KontraKurt skrev:Det finns en lösning som eliminerar alla era problem. Den kräver lite tid men är man lite flink i fingrarna (som väl kontrabasister är) så borde det här vara gjort på någon dryg timme. Resultatet blir proffsigt och ger ingen åverkan på instrumentet.

Till detta arbete behövs: smörpapper, blyertspenna, karbonpapper (kalkerpapper), tårtkartongspapper, en vit kritpenna (med mjukt stift), 2 cm tjock svart skumplast (svart skumplast kan du hitta på; Special Plast, Odengatan 82, Stockholm) och en vass bladkniv.

1) Tejpa fast med maskeringsteip ett smörpapper över ena f-hålet.

2) Rita av f-hålets konturlinje med en blyertspenna på smörpappret MEN! flytta ut linjen en bit, ca 2 mm, runt om.

3) Ta ett gammalt hederligt karbonpapper och överför bilden till ett lite kraftigare papper av typen pizzakartong.

4) Klipp sedan ut figuren med en nagelsax. Man behöver inte alls vara så noga med precisionen.

5) Överför nu figuren till skumplasten med hjälp av pappschablonen genom att rita med en vit kritpenna efter kanten. En sådan penna finner du i en konstnärshandel eller välsorterad pappershandel.

6) När detta är gjort tar man en vass smal kniv av typen NT Cutter eller liknande fabrikat (en sådan där plasthållare som hyser ett långt glidbart supervasst rakbladstunt knivblad som man kan bryta av spetsen på när det har tappat skärpan OBS! den lilla modellen med bladbredd på någon cm). Försök nu att hålla bladet någorlunda lodrätt mot skumplasten och skär (såga) efter vita linjen med små rörelser upp och ned.

7) Nu har du två f-hål i svart skumgummi som du pressar ned i f-hålen ungefär halva vägen så att du lätt får tag i dem när du vill plocka bort dem igen. Överdimensionen gör att dom sitter fint på plats och kan inte vibrera bort.

Ju noggrannare man är och ju mer tid man lägger ner på denna engångsoperation desto finare blir resultatet.

Fördelar:
a) Endast på nära avstånd kan man se att basen är ”igenpluggad”.

b) Lätt att applicera och ta bort.

c) Man slipper problem med gamla intorkade klisterrester som i värsta fall kan skada lacken på locket.

d) du slipper fylla basen med en massa dämpande skräp som är till förfång när du vill spela akustiskt igen.

Lycka till!
Kan denna lösning bli t.o.m. bättre än att tejpa för att få bort rundgång, eller blir det ingen skillnad?
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
KontraKurt
Medlem

Re: Bästa lösningen

Inlägg av KontraKurt »

Kan denna lösning bli t.o.m. bättre än att tejpa för att få bort rundgång, eller blir det ingen skillnad? [/quote]

Vet faktiskt inte. Borde vara mödan värt att prova. Det handlar ju inte om några stora pengar. Bara lite pyssel.

Jag kämpar just nu med egna feedback-problem med min AMT-kondensermikrofon som inte vill fungera med Aucustic Image combo med Clarus+ och nya Ten2EX.

När jag kopplar in min gamla Underwood och kör den i samma enhet så låter det helt otroligt bra utan några som helst rundgångar. Volymen kan desutom skruvas upp rätt mycket. AMT funkar också otroligt bra på jazzklubbens PA-system och intet övrigt står att önska. Men här är det bara rundgångsproblem hur mycket jag än mixtrar med alla upptänkliga inställningar. När jag skruvat bort all rundgång, som ligger på A-strängens A till Db så är det så lite power kvar i högtalarna att jag endast hör basens eget sound.

Jag kom på den här lösningen med skumplast när jag läste inlägget och specifikt tipset med att på något krångligt sätt montera filt på insidan av locket (hur det nu skulle gå till). Är övertygad om att effekten måste bli den samma som vid tejpning för det handlar ju om att stänga igen f-hålen. Om den blir bättre får man se. Men jag vill inte ens försöka tejpa med bas. Skall jaga en bit svart material och se om det hjälper på mina egna rumliga problem och återkommer i ämnet när testet genomförts.

Mitt musikrum är byggt i betong. En vägg har jag klätt med träplank. På stengolvet ligger en stor matta. Taket lutar och har kraftiga betongbalkar med en halvmeters mellanrum (vilka borde hämma ekon lite grand - tycker jag). Alla känner vi till hur effektivt man kan dämpa rum med äggkartonger på väggarna. Men det är nog det sista jag ger mig på för det ser inte roligt ut.

I tisdags hade jag en spelning i ett kulturhus av sten och betong. Jättestort rum och högt i tak. Det funkade inte med AMT där heller så jag fick köra Underwood som inte gav några problem alls med samma combo.

Irriterande med gäckande rundgång. Inget kan mäta sig med AMT-soundet när det är som bäst och funkar som det förväntas göra.
.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Hittils har jag kommit fram till :

- Att mina 1*12 lådor är mycket mindre benägna till rundgång .
- Att jag kommer prova KontraKurts förslag till att täppa igen F-hålen, har införskaffat svart skumplast i form att "sittlappar" från ICA Maxi för 20:- st.

Återkommer med resultat när nyfikenheten segrar över latheten .....
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Har nu provat KOntrakurts förslag till pluggning av F-hålen och det funkar utmärkt. Kunde när vi repade idag hålla en hög och bra nivå utan rundgångstendenser. Är helnöjd och allt kostade 40:- och en halvtimmes slöjdande.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
KontraKurt
Medlem

Inlägg av KontraKurt »

B-Å Åhs skrev:Har nu provat KOntrakurts förslag till pluggning av F-hålen och det funkar utmärkt. Kunde när vi repade idag hålla en hög och bra nivå utan rundgångstendenser. Är helnöjd och allt kostade 40:- och en halvtimmes slöjdande.
Det gläder mig att det fungerade så bra. Har själv gjort halva jobbet idag faktiskt. Men upptäckte att alla mina vita kritpennor inte alls funkade på skumplast. Så jag gick till verktygsboden och fann en gammal sprayburk med ljus färg. Lade schablonen på skumplasten och sprutade på en halv meters håll. Utmärkt. I morgon skall jag med skalpell skära ut mina f-pluggar.

Då kan man sova gott i natt i förvissning om att man inte lurat in någon på fel spår.
KontraKurt
Medlem

[size=18][/size]

Inlägg av KontraKurt »

Funkar utmärkt

Jag är klar med mina f-hålsdämpare och finner metoden högst användbar.

Nu har jag konstaterat att mina egna rundgångsproblem mera var relaterade till den akustiska mikrofonen som nu placerats på annat ställe varmed rundgång uteblev.

Men jag tänker aldrig ge mig ut på gig eller jam någonstans utan att ha dämparna med mig. Man vet aldrig vilka underliga lokaler man kommer till. Skulle skattat dem högt den där eftermiddagen i restaurangen av betong med stengolv. Rundgången var så djävlig att jag fick stänga av förstärkaren och spela akustiskt. Med en hårdslående trummis är inte det så kul heller.

Gott Nytt 2010!
.
Skriv svar