Hur som helst! Vi hade tillträde den 14:e september, jag kunde inte vara med för jag kunde inte komma ifrån jobbet. Dagen efter skulle vi dit (en lördag då) och börja planera för en väggmålning, sätta på fönsterlås (bottenvåning) och allmänt mäta och planera.
Vårt kök är byggt som ett U för att vara dålig på att beskriva, och i en av ändarna så står kylen och frysen som båda är typ 1m höga och har en träskiva ovanpå sig.
När vi drar igång kylen så händer INGENTING! Elen går igenom, lampan lyser men det blir inte kallt. Vi ringer till mäklaren som ringer till säljaren som på direkten sätter in 3500Kr för kompensation, vilket vi kände var rätt bra med tanke på att kylen var typ sju år och skulle bytas anyway.
Så, vi lirkar loss kyl och frys för att se om dom städat bakom, vilket dom såklart INTE hade gjort, och dom hade inte heller LAGT GOLV under kyl och frys?! Detta sa vi också till mäklaren, så dom där 3500Kr är väl för kyl + golv. Vi upptäckte också att golvet ENBART var lagt "ytligt", det fanns inget golv under kyl, frys, spis eller skåpen, så halva golvet skulle väck (den andra halvan är matplats, och där var det sjysst trodde vi) och sen ska det in med nytt golv under ALLT. Lite synd att riva upp ett sånt fint golv, men det var nödvändigt (even more efter vad vi upptäckte igår).
I veckan som har varit köper vi golv och nu igår så åkte min flickväns farsa över dit för att börja förbereda för att lägga golv (jag och min tjej låg och sov).
Då ringer han och berättar att det är fuktskadat, så vi åker dit så fort vi kan och kollar läget. Fuktskadan ligger under det gamla golvet och har antagligen uppstått för att dom inte fuktspärrat betongen och bara lagt papp rakt på. Vi hade först bara tänkt att lägga nytt golv i halva köket, men blir nu tvungna att byta HELA golvet.
Då visar det sig att det har varit nån sorts vattenläcka i diskhon så att bänkarna i det området är sjukt fuktskadade nere vid golvet. Socklarna hade sugit åt sig så mycket vatten att dom nästan blivit dubbelt så tjocka av allt vatten, och under hörnskåpet luktade det mysigt med mögel.
Som "tur" är så jobbar min tjejs morsa på miljöförvaltningen, när någon gnällig gammal tant på söder ringer och tjatar om att det är kallt och att hennes pudel minsann blir förkyld så åker hon dit och mäter temperaturen osv.
Hur som helst, hon hade, av någon jävla anledning, en FUKTMÄTARE hemma. Lite småkul hobby sådär, springa omrking och mäta fukt osv. Hur som helst tog hon med sig den och fuktskadan är "bara" ytlig, den är alltså i golvet och i skåpsstommarna.
Nu ska vi tvinga säljaren att dels betala köket, dels betala arbetskraften och dels betala för sveda och värk. Att dom inte lagt golv under skåpen, kyl/frys eller spisen visar att det är ett jävligt fult cover up-arbete, och får vi inte ett nytt kök betalat så häver vi köpet, alternativt bombar hennes brevlåda.
Vem vill komma på inflyttningsfest?