MXR Bass Octave Deluxe
- Bassplaya
- VIP medlem
MXR Bass Octave Deluxe
Det har ju tidigare diskuterats vilka oktavpedaler som är bra och inte bra. Vilka som är bra och inte bra finns det olika åsikter om och det mest handlar ju om hur bra pedalerna triggar. Hittade det här klippet på tuben där MXR:s nya oktavtrampa recenseras av Uriah Duffy (Whitesnake). Vet inte om klippet lagts upp tidigare eller om pedalen nämnts i någon diskusion tidigare, men jag lägger upp det iaf.
IMO gillar jag ljudet från trampan och tycker att den triggar väldigt bra.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mxQRMoMv_5s[/youtube]
IMO gillar jag ljudet från trampan och tycker att den triggar väldigt bra.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mxQRMoMv_5s[/youtube]
- Evilbiker
- Medlem++
Har kollat på den ett litet tag nu, finns denna också
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MVo8XpOR ... annel_page[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MVo8XpOR ... annel_page[/youtube]
- Bassplaya
- VIP medlem
- Bassplaya
- VIP medlem
- Bassplaya
- VIP medlem
- peter_s
- Medlem++
- Evilbiker
- Medlem++
- Bassplaya
- VIP medlem
- mikkejohansson
- Medlem++
- Liten
- Hedersmedlem
- Evilbiker
- Medlem++
- Liten
- Hedersmedlem
Spontant: Låter väldigt mycket OC-2.. Väldigt bred ljudbild om man använder båda ton-reglagen.. något "torrt" sound.. inte samma schwung i tonen som min gamla trampa.. man kan nog jämföra med SS vs Rör feeling på själva anslaget och hur tonen "känns" när man slagit an den.. Väldigt musikalisk Oktav när man spelar den utan att blanda upp den med basens ton.. låter organisk och synthig.. lite mer grind än girth och lite od och man är hemma!
Trackar fantastiskt bra i de låga registren.. förvånansvärt dåligt i de högre.. bluddrar ganska friskt på toner som skall bara hänga i evigheters evigheter.. Kan ha att göra med utsignalen på den banlösa basen.. kopplade in min OD och använde den som boost och då sjöng BOD'en kalasfint.. kan iof vara att jag satt och småfes på basen först för det var så sent och jag inte ville störa.. Vet ju att oktavtrampor vill att man spelar bestämt.. Lirade slap på jazz 4an.. triggade ok.. inte fantastiskt som jag trott efter att ha sett Bobby Vega klippen.. men men.. jag ska skurva upp ordentligt och återkomma med en riktig recension...
Trackar fantastiskt bra i de låga registren.. förvånansvärt dåligt i de högre.. bluddrar ganska friskt på toner som skall bara hänga i evigheters evigheter.. Kan ha att göra med utsignalen på den banlösa basen.. kopplade in min OD och använde den som boost och då sjöng BOD'en kalasfint.. kan iof vara att jag satt och småfes på basen först för det var så sent och jag inte ville störa.. Vet ju att oktavtrampor vill att man spelar bestämt.. Lirade slap på jazz 4an.. triggade ok.. inte fantastiskt som jag trott efter att ha sett Bobby Vega klippen.. men men.. jag ska skurva upp ordentligt och återkomma med en riktig recension...
- Liten
- Hedersmedlem
Har spelat på den någon timme idag..
Denna pedal går tillbaka till Tysken..
Antingen ett dåligt x eller så är inte pedalen av så bra mått att den triggar så ordentligt som den skall..
Tror inte jag köper den igen.
Visst, den triggar låga registren väldigt bra.. men den låter lite för mycket OC-2 för min smak.. Lite för ihåligt.. saknar den där tyngden som Multiplexern har.. och ampegen.. gissar att jag jagar vidare efter en Ampeg iallafall nu då.. :/ Herke till pedal bara..
Denna pedal går tillbaka till Tysken..
Antingen ett dåligt x eller så är inte pedalen av så bra mått att den triggar så ordentligt som den skall..
Tror inte jag köper den igen.
Visst, den triggar låga registren väldigt bra.. men den låter lite för mycket OC-2 för min smak.. Lite för ihåligt.. saknar den där tyngden som Multiplexern har.. och ampegen.. gissar att jag jagar vidare efter en Ampeg iallafall nu då.. :/ Herke till pedal bara..

- Liten
- Hedersmedlem
Blir olycklig när jag ser dessa klipp:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rQxZ_9Urzjs[/youtube]
Här triggar den ju bra..
Måste vart ett dåligt x jag fick..
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rQxZ_9Urzjs[/youtube]
Här triggar den ju bra..

Måste vart ett dåligt x jag fick..

- Liten
- Hedersmedlem
- Evilbiker
- Medlem++
- newheartshadow
- VIP medlem
gött mos! Ska bli intressant att testa den sen. Ampegen är för övrigt likadan och vill gärna ligga först i kedjan för att få så mycket signal som möjligt. Tror det är ett vanligt fenomen på just oktavpedaler. Minns att någon här haft liknande problem med en ebs octabass också.Liten skrev:Pedalen stannar!!
Den behöver bara hög utsignal från basen..
P-basen lät mumma genom pedalen.. så jag boostade på signalen innan bandlösa med min Moollon-padda lite mer.. KANON!
Triggar och håller låga F.. med stallmick solad!![]()
Återkommer som sagt med recension när den fått speltid live..
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
- Liten
- Hedersmedlem