Rassel - oh noes!
- shadewind
- Medlem+
Rassel - oh noes!
Tjenare!
Har en Aria Pro II TSB-550 som är rätt schysst men den har ett litet problem. På E-strängen och A-strängen så är det något som rasslar. Inte bandrassel, inte stallrassel, inte strämskruvsrassel och inte sadelrassel. Vad återstår då? Jag är helt clueless faktiskt men funderar på om det kan vara något med truss-rodden som rasslar? Kan man i såna fall åtgärda det?
//Emil
Har en Aria Pro II TSB-550 som är rätt schysst men den har ett litet problem. På E-strängen och A-strängen så är det något som rasslar. Inte bandrassel, inte stallrassel, inte strämskruvsrassel och inte sadelrassel. Vad återstår då? Jag är helt clueless faktiskt men funderar på om det kan vara något med truss-rodden som rasslar? Kan man i såna fall åtgärda det?
//Emil
- Tripod
- Medlem++
Re: Rassel - oh noes!
Kan det vara dina lagningar i tänderna som skallrar?shadewind skrev:Tjenare!
//Emil
Nej, men allvarligt skojat, kommer ljudet direkt eller via högtalaren? Eller både och?
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
- Liten
- Hedersmedlem
Precis.. har lådan din ett horn tro? Dom kan skallra fint!tripod999 skrev:Kan det vara dina lagningar i tänderna som skallrar?shadewind skrev:Tjenare!
//Emil
Nej, men allvarligt skojat, kommer ljudet direkt eller via högtalaren? Eller både och?

-
- Kontot är inaktiverat
+1 kan rassla på duktigt...tripod999 skrev: Kan det vara dina lagningar i tänderna som skallrar?
Skulle tro att du skall kolla upp kontrollutrymmet som nämndes ovan men hur ser dina stämskruvar ut?
Kolla om de börjar bli svajiga också...
- Mike
- The Transporter
Men bara på gubbar över 44 år.Roland skrev:+1 kan rassla på duktigt...tripod999 skrev: Kan det vara dina lagningar i tänderna som skallrar?

TVR!
Because Porsche are for girls.
Because Porsche are for girls.
-
- Kontot är inaktiverat
Skönt att jag är 41 då!!!MikeO skrev:Men bara på gubbar över 44 år.Roland skrev:+1 kan rassla på duktigt...tripod999 skrev: Kan det vara dina lagningar i tänderna som skallrar?

- shadewind
- Medlem+
Kan det alltså vara stämskruvarna som är muppiga?Roland skrev:+1 kan rassla på duktigt...tripod999 skrev: Kan det vara dina lagningar i tänderna som skallrar?
Skulle tro att du skall kolla upp kontrollutrymmet som nämndes ovan men hur ser dina stämskruvar ut?
Kolla om de börjar bli svajiga också...
- templar
- Medlem
På truss-rods a´la gibsonmodell, brukar det funka med kokt linolja.
Den lämnar en hinna runt trussroden som kan få den att sluta rassla.
Har fått flera sådana att sluta väsnas med den metoden.
Man häller alltså lite linolja in i trussrodkanalen(ta bort muttern och brickan först) och låter det rinna ner ordentligt.
Jag brukar ställa basen uppochner över natten(på basar med justeringen på kroppsidan vill säga).
Du kan ju testa och se om det blir bättre, är helt ofarligt för basen dessutom.
Japanska trussrods kan vara av typen som har en "box" av metall runt sig.
Dvs med ganska mycket luft mellan själva rodden och boxen och kan kräva lite mer mängd linolja då för att få samma effekt.
Det fina med den kokta linoljan är att den sväller när den torkar, ca 15 % och och lägger sig som en hinna runt.
Den lämnar en hinna runt trussroden som kan få den att sluta rassla.
Har fått flera sådana att sluta väsnas med den metoden.
Man häller alltså lite linolja in i trussrodkanalen(ta bort muttern och brickan först) och låter det rinna ner ordentligt.
Jag brukar ställa basen uppochner över natten(på basar med justeringen på kroppsidan vill säga).
Du kan ju testa och se om det blir bättre, är helt ofarligt för basen dessutom.
Japanska trussrods kan vara av typen som har en "box" av metall runt sig.
Dvs med ganska mycket luft mellan själva rodden och boxen och kan kräva lite mer mängd linolja då för att få samma effekt.
Det fina med den kokta linoljan är att den sväller när den torkar, ca 15 % och och lägger sig som en hinna runt.