Fostex LR16 -> Live-inspelnings-mixer-hårddisk-stagebox

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Fostex LR16 -> Live-inspelnings-mixer-hårddisk-stagebox

Inlägg av Rix »

Då har prylgalningen Duracell skaffat en ny mojäng till studion. Fostex LR16. Vad är nu det undrar vän av ordning? Jo, ett komplett liveinspelningskit med mixer. Ser ut såhär (länk i bilden):
Bild
Klumpen baktill innehåller nån form av dator, en hårddisk (80 GB), pre-ampar och fungerar som en stagebox. Man slangar alla mickar till den, kopplar den till PA:t och sen (här kommer pricken över i) drar man en TP-kabel (helt vanlig CAT-5 nätverkskabel, upp till 50m) till mixerplats (gissa om det är skönt att slippa multikabelshelvetet!). Där ställer man inspelningsnivåer (limiter finns inbyggt) sen mixar man liveljudet helt oberoende av inspelningsnivåerna. På disken lagras sen varje spår för sig som en WAV-fil. Tanka ut och lasta in i lämpligt program och mixa. Ca 16 h spelar man in om man kör 16 spår, 16 bit, 44.1 kHz.

Vi testade detta i lördags på ett litet gig – fy böfvelen va sjukt smidigt.

Jag lägger ut lite korta ljudklipp i morrn om nån mot förmodan skulle vara intresserad.

(Duracell får smiska mig om jag skrivit fel nånstans! Oh, spank me plenty.)
Användarvisningsbild
Duracell
Medlem

Re: Fostex LR16 -> Live-inspelnings-mixer-hårddisk-stageb

Inlägg av Duracell »

Rix skrev:
(Duracell får smiska mig om jag skrivit fel nånstans! Oh, spank me plenty.)
Onej, stämmer precis förutom att man naturligtvis kan mixa det inspelade direkt från bordet på det gamla hederliga sättet utan dator om man vill. Smisk får du när du vill, så ofta du ber om det.. :P
Batterist och rörpulare, men trivs här ändå!
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem

Inlägg av newheartshadow »

Ballt! Lite synd att de inte kostade på 24 bitar fast det kanske inte behövs så ofta?
Kosta?
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

1 845 EUR hos Thomann. Så slipper ni googla själva, ni som är lika nyfikna som jag.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Vilken kul pryl , vill ha !
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Duracell
Medlem

Inlägg av Duracell »

Tysken är dyr. Finns billigare i GB. Köpte min på Ebay. Den kan naturligtvis även 24bitar 48khz.
Batterist och rörpulare, men trivs här ändå!
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Så här lät det i lördags.. http://dl.dropbox.com/u/5913/LR16/klipp ... 091212.mp3

Slangat via LR16. Tror inte Duracell meckat alltför mycket i efterhand.

OBS! Detta är inget medley utan det råkade bli så när jag klippte ihop dem. Bara så ni inte får några idéer.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Riktigt smidigt!

Har för mig att nåt företag har börjat använda samma lösning i multikabelsammanhang också. Man kopplar in själva dosan i ena änden och xlr-piskan i den andra. Fin skit!
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Åh, vad bra!

Men vafannudå? Det är ju bortklippt före gitarrsolot på Highway Star! Helgerån!!! :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Kanonbra! Och köttigt basljud på båda låtarna. :D
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

inber skrev:Åh, vad bra!

Men vafannudå? Det är ju bortklippt före gitarrsolot på Highway Star! Helgerån!!! :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Kanonbra! Och köttigt basljud på båda låtarna. :D
Hehehe.. Det är orgelsolot som inleds på bas, sen lät det inge vidare, därför jag klippte! :mrhappy:
Skriv svar