Var inne på att köra på typ Boss gt10b eller Sansamp BDDI deluxe.. Men frågan är om jag behöver det. Troligvis overkill för mig.

Hur menar du nu? Ska du överstyra transistorslutsteget med preampen? Då klipper väl bara slutsteget? Gain-ratten på preamps är väl oftast överstyrningen av själva försteget? Så är det på Sansamp i alla fall, mig veterligen.jbass skrev:Kolla att pedalerna har tillräcklig gain så att de klarar styra ut slutsteget i fråga. Min MXR D.I klarar inte att styra ut mitt QSC PLX-steg till några högre höjder..
Nej, jag är absolut inte ute efter att överstyra slutsteget.Indigo skrev:Hur menar du nu? Ska du överstyra transistorslutsteget med preampen? Då klipper väl bara slutsteget? Gain-ratten på preamps är väl oftast överstyrningen av själva försteget? Så är det på Sansamp i alla fall, mig veterligen.jbass skrev:Kolla att pedalerna har tillräcklig gain så att de klarar styra ut slutsteget i fråga. Min MXR D.I klarar inte att styra ut mitt QSC PLX-steg till några högre höjder..
Nu har jag inte använt MXR-pedalen, men är det inte så att med gain-ratten ställer du in hur mycket dist det ska vara och med volym-ratten ställer du volym vidare till utgångarna?jbass skrev:Nej, jag är absolut inte ute efter att överstyra slutsteget.Indigo skrev:Hur menar du nu? Ska du överstyra transistorslutsteget med preampen? Då klipper väl bara slutsteget? Gain-ratten på preamps är väl oftast överstyrningen av själva försteget? Så är det på Sansamp i alla fall, mig veterligen.jbass skrev:Kolla att pedalerna har tillräcklig gain så att de klarar styra ut slutsteget i fråga. Min MXR D.I klarar inte att styra ut mitt QSC PLX-steg till några högre höjder..
Slutstegets maximala uteffekt är som bekant specad vid en viss amplitud på insignalen, vilket anges som stegets känslighet. För mitt slutsteg krävs t.ex. 1,1Vrms insignal för att steget ska klämma ur sig full effekt i 4ohms last. Driver jag detta slutsteg med MXR'ens gain fullt kranad så blir resultatet inte mer än mysig sängkammarvolym.
Saken är den att inte alla s.k. DI-boxar nödvändigtvis är designade för att direkt driva ett slutsteg, vanligtvis kopplar man ju in effekten till en instrumentingång eller en mixer vilket förstärker signalen ytterligare innan den når slutsteget.
Sansampen ser f.ö. ut att ha ett speciellt läge (LINE) som ökar utsignalen.
Med gain avsåg jag DI'ns förstärkning generellt. Som du påpekar ställer gainratten mycket riktigt nivån på disten i pedalen.Indigo skrev:Nu har jag inte använt MXR-pedalen, men är det inte så att med gain-ratten ställer du in hur mycket dist det ska vara och med volym-ratten ställer du volym vidare till utgångarna?jbass skrev:Nej, jag är absolut inte ute efter att överstyra slutsteget.Indigo skrev:Hur menar du nu? Ska du överstyra transistorslutsteget med preampen? Då klipper väl bara slutsteget? Gain-ratten på preamps är väl oftast överstyrningen av själva försteget? Så är det på Sansamp i alla fall, mig veterligen.jbass skrev:Kolla att pedalerna har tillräcklig gain så att de klarar styra ut slutsteget i fråga. Min MXR D.I klarar inte att styra ut mitt QSC PLX-steg till några högre höjder..
Slutstegets maximala uteffekt är som bekant specad vid en viss amplitud på insignalen, vilket anges som stegets känslighet. För mitt slutsteg krävs t.ex. 1,1Vrms insignal för att steget ska klämma ur sig full effekt i 4ohms last. Driver jag detta slutsteg med MXR'ens gain fullt kranad så blir resultatet inte mer än mysig sängkammarvolym.
Saken är den att inte alla s.k. DI-boxar nödvändigtvis är designade för att direkt driva ett slutsteg, vanligtvis kopplar man ju in effekten till en instrumentingång eller en mixer vilket förstärker signalen ytterligare innan den når slutsteget.
Okej, då är jag med =) Men det är ju väldigt bra att veta om man funderar på att kombinera en preamp med ett slutsteg. Sansamp verkar i alla fall gjord för detta, med sin line-funktion.jbass skrev:Med gain avsåg jag DI'ns förstärkning generellt. Som du påpekar ställer gainratten mycket riktigt nivån på disten i pedalen.Indigo skrev:Nu har jag inte använt MXR-pedalen, men är det inte så att med gain-ratten ställer du in hur mycket dist det ska vara och med volym-ratten ställer du volym vidare till utgångarna?jbass skrev:Nej, jag är absolut inte ute efter att överstyra slutsteget.Indigo skrev:Hur menar du nu? Ska du överstyra transistorslutsteget med preampen? Då klipper väl bara slutsteget? Gain-ratten på preamps är väl oftast överstyrningen av själva försteget? Så är det på Sansamp i alla fall, mig veterligen.jbass skrev:Kolla att pedalerna har tillräcklig gain så att de klarar styra ut slutsteget i fråga. Min MXR D.I klarar inte att styra ut mitt QSC PLX-steg till några högre höjder..
Kontentan är fortfarande: med alla rattar som påverkar DI'ns förstärkning på fullt ställ så klarar DI'n ifråga forfarande inte att fullt styra ut ett slutsteg med normal känslighet på ingången.
Känsligheten på olika steg kan variera betydligt. Just QSC och ev. Crown (?) är slutsteg med relativt låg känslighet. Normalt inga problem med det när signalen kommer från en mixer.Indigo skrev:Okej, då är jag med =) Men det är ju väldigt bra att veta om man funderar på att kombinera en preamp med ett slutsteg. Sansamp verkar i alla fall gjord för detta, med sin line-funktion.jbass skrev:Med gain avsåg jag DI'ns förstärkning generellt. Som du påpekar ställer gainratten mycket riktigt nivån på disten i pedalen.Indigo skrev:Nu har jag inte använt MXR-pedalen, men är det inte så att med gain-ratten ställer du in hur mycket dist det ska vara och med volym-ratten ställer du volym vidare till utgångarna?jbass skrev:Nej, jag är absolut inte ute efter att överstyra slutsteget.Indigo skrev:Hur menar du nu? Ska du överstyra transistorslutsteget med preampen? Då klipper väl bara slutsteget? Gain-ratten på preamps är väl oftast överstyrningen av själva försteget? Så är det på Sansamp i alla fall, mig veterligen.jbass skrev:Kolla att pedalerna har tillräcklig gain så att de klarar styra ut slutsteget i fråga. Min MXR D.I klarar inte att styra ut mitt QSC PLX-steg till några högre höjder..
Kontentan är fortfarande: med alla rattar som påverkar DI'ns förstärkning på fullt ställ så klarar DI'n ifråga forfarande inte att fullt styra ut ett slutsteg med normal känslighet på ingången.
"TO DRIVE A POWER AMP: Run the 1/4" Output, or the XLR Output to the corresponding
input of a power amp, and adjust your stage volume with the Level control of SansAmp Bass Driver DI.
NOTE: When running into the power amp input of an amp or a power amp alone, make sure the
Output Level Switch is set to Line and adjust the Level as needed. If you are so inclined, this is the time to
crank it!"
Jag hittar ingenting sådant på Hartke-pedalen, så den kanske också har för svag utsignal i så fall.
Men det kanske varierar mellan olika slutsteg också, vissa kanske fixar lägre insignal, kan det vara så? Jag har dålig koll på slutsteg.