Salsamickar

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
Salsaslas
Medlem

Salsamickar

Inlägg av Salsaslas »

Hej
Verkar inte vara många som spelar salsa på detta forum! Hade egentligen tänkt lira blues men hamnade med ett gäng försöker få igång lite salsalir. Jag är ganska ny på basen och tycker det är ganska svårt men kul. I salsan verkar allt ligga på å-na (2 å 3 å osv)!

Spelar på en Squierbas (med både precission och jazzmic) vill ha lite mer thump, lite mer ton. Just tycker jag att den bara brölar (jo jag vet att mycket beror på tekniken och stärkare) och tänkte att det kunde vara ett kul projekt att byta mickarna.

Har väl nästan bestämt mig för en SPB-1, men hoppades på någon tips för jazzmicken (samma prisklass ungefär)
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Inlägg av edvin »

om jag förstår dig rätt så borde du öka mellanregistret på stärkaren och vrida av stallmicken!
grejor
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Jag har spelade mycket salsa förr i världen.
Om du inte kör Ampeg Baby bass eller kontra så går det utmärkt med elbas. Halsmick och dämpning gäller, gärna hög stränghöjd.
Jag lirade ofta på P-bas med skumgummidämpning under strängarna vid stallet.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Salsaslas
Medlem

Inlägg av Salsaslas »

Hej Daionsavage

T ex Acid med Ray Baretto eller lite mjukare, just nu lyssnar jag på La Llave med Grupo Vibe eller varför inte lite chacha via Santanas Oye Como Va.
Senast redigerad av Salsaslas den ons 16 dec 2009, 19:44, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Salsaslas
Medlem

Inlägg av Salsaslas »

Hej Bootsy

Nej jag har varken kontra eller baby bass, men söker ändå lite kontraaktigt ljud, lite thump.

Halsmick, ok då verkar det viktigast att byta den. Och jag har fått för mig att en SPB-1 kan vara ett vettigt val

Dämpning, betyder det att du spelade med tumme eller plektrum och samtidigt dämpade med höger handen nere vid stallet? Eller lyckades du plocka med fingrar och dämpa?

Provade en gång att stoppa en tvättsvamp under strängarna med det kändes konstig och verkade ge annat ljud på E och G-strängarna relativt de två mittersta. Fast jag skall kanske ge det ett nytt försök.

Kul att läsa om era erfarenheter, justa tips :-)
Användarvisningsbild
Salsaslas
Medlem

Inlägg av Salsaslas »

daionsavage skrev:Vill du få ett kontraliknande ljud kan du försöka med att dämpa med plockhanden nära stallet och spela med tummen. Det går inte så fort i början, men allt kan övas upp! :)
Får väl börja träna på det. Av någon anledning känns det ganska naturligt att spela så på gitarr men mer bakvänt på bas.
Användarvisningsbild
Salsaslas
Medlem

Inlägg av Salsaslas »

Förresten, någon sträng rekommendation, läst/hörde någonstans att det skulle vara slipade (heter det så) strängar?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Tyckte det gick att få till rätt thumpigt med black nylon-strängar.
Det är flats med svart nylon istället för metall lindat runt kärnan på strängen.
Det skulle du testa före innan du byter mickar.
Sedan även som någon nämnde dämpning med skumgummi under strängarna vid stallet ungefär.
Även dämpning med handflatan som nämnts är skapar ett rätt skönt thump.
Trist att spela med tummen bara som funkar bäst när man ska dämpa samtidigt.
Testa med skumgummi!

Ska du byta mick så tror jag på att försöka hitta något helt annat än SPB-1.
Tror inte det kommer skilja så vansinnigt mycket ljudmässigt med en SPB-1:a och din originalmick.
Jag tror mer på att kolla över tekniken, dämpning med handen t.ex. eller med annan dämpning i kombination med att ratta EQ:n lite.

Jo, spela långt fram på basen, typ vid halsinfästningen kan ju också ge härligt boffiga toner!

Körde en del piano/bas och akustisk gura/bas i helgen på ett gig och det boffade fiiint med Rickenbackern spelandes vid högsta banden typ...
Nu är ju Rickenbackern en helt annan bas, men det blir lite samma fenomen även på en P-bas.
Senast redigerad av blackparkas den ons 16 dec 2009, 20:20, redigerad totalt 1 gånger.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Mark Kung Sthlm
Medlem+

Inlägg av Mark Kung Sthlm »

Jag har också spelat en del salsa i min dar men jag tror det handlar mer om spelkänsla, rytmik och felling än vad man har för bas, strängar mickar m.m.
Själv lirade jag på en 5 str. Fender Jazz på den tiden och det gick utmärkt.
Femte strängen är rätt grym kvintkompsträng när det skall till pianosolon och det behövs fyllas upp med lite extra botten.

Salsa är grymt kul att lira, fortsätt med det!

:wink: :wink:

Skriv svar