Städa upp rosewood bräda
- senjin
- Medlem
Städa upp rosewood bräda
Hej jag har en gammal rosewood bräda som behöver städas upp är det bara gå loss med en trasa eller är det något mer man skall tänka på?
//Fredrik
//Fredrik
Fett är fett med fett och sunt året runt
- kmo
- Medlem++
-
- Medlem
- Tjoffe
- Medlem+
- mågis
- Medlem+
Jag kör alltid med den gröna sidan på en disksvamp tillsammans med diskmedel och grishett vatten. Sedan gnuggar jag åt samma håll som banden, alltså tvärs greppbrädan. Torkar noga och oljar in med lemonoil. Rent, snyggt och hittills (ca 15 år med service till diverse strängbändare som jag har spelat med) har ingenting tagit skada av den behandlingen...
- mågis
- Medlem+
Det var fan ingen dum idé. Så ska jag göra i framtiden också...mågis skrev:Jag kör alltid med den gröna sidan på en disksvamp tillsammans med diskmedel och grishett vatten. Sedan gnuggar jag åt samma håll som banden, alltså tvärs greppbrädan. Torkar noga och oljar in med lemonoil. Rent, snyggt och hittills (ca 15 år med service till diverse strängbändare som jag har spelat med) har ingenting tagit skada av den behandlingen...
- Tjoffe
- Medlem+
Jag får problem med grönt ludd när jag kör med svamp. Skiten kan fastna i bandstavarna.. Men det kanske är jag som är en pajas på att köra tvättsvamp.mågis skrev:Det var fan ingen dum idé. Så ska jag göra i framtiden också...mågis skrev:Jag kör alltid med den gröna sidan på en disksvamp tillsammans med diskmedel och grishett vatten. Sedan gnuggar jag åt samma håll som banden, alltså tvärs greppbrädan. Torkar noga och oljar in med lemonoil. Rent, snyggt och hittills (ca 15 år med service till diverse strängbändare som jag har spelat med) har ingenting tagit skada av den behandlingen...
- Cuba
- VIP medlem
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Jag tror på att göra som föregående inlägg säger:
Börja med att skrapa av brädan med en lätt plastsickel. Sedan kan du ta fin stålull för att rengöra och polera ytan. Sist applicerar du lemon-oil med hjälp av en mjuk trasa och torka upp överflödet.
Se tex här: http://basgitarr.wordpress.com/2005/01/ ... reppbrada/
Lycka till! Resultatet blir säker jättebra.
/MrBaloo
Börja med att skrapa av brädan med en lätt plastsickel. Sedan kan du ta fin stålull för att rengöra och polera ytan. Sist applicerar du lemon-oil med hjälp av en mjuk trasa och torka upp överflödet.
Se tex här: http://basgitarr.wordpress.com/2005/01/ ... reppbrada/
Lycka till! Resultatet blir säker jättebra.
/MrBaloo
- mågis
- Medlem+
Det har visserligen aldrig hänt för mig, men jag kan tänka mig det som ett troligt problem nu när du tar upp det. Om det gröna börjar "smeta" är det säkerligen inte så kul att försöka ta bort det.Tjoffe skrev:Jag får problem med grönt ludd när jag kör med svamp. Skiten kan fastna i bandstavarna.. Men det kanske är jag som är en pajas på att köra tvättsvamp.mågis skrev:Det var fan ingen dum idé. Så ska jag göra i framtiden också...mågis skrev:Jag kör alltid med den gröna sidan på en disksvamp tillsammans med diskmedel och grishett vatten. Sedan gnuggar jag åt samma håll som banden, alltså tvärs greppbrädan. Torkar noga och oljar in med lemonoil. Rent, snyggt och hittills (ca 15 år med service till diverse strängbändare som jag har spelat med) har ingenting tagit skada av den behandlingen...
Testa med en tandborste som är till för den Afrikanska marknaden istället då (om du hittar någon). Jag hittade på lågprisvaruhuset för några år sedan. Nya Pepsodent som såg ut att komma från 1973, typ. Stenhårda i borsen och helt underbara att göra rent mobilen med...
- Liten
- Hedersmedlem