Wow! Thaddeus Tribbett
- Sartic
- Medlem+
- Inlägg: 732
- Blev medlem: sön 24 aug 2008, 04:02
- Ort: Järfälla
Wow! Thaddeus Tribbett
Såg precis det här klippet på tuben:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gSTPKPk6P1I&fmt=18[/youtube]
Vilken snubbe! Helt otroligt bra.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gSTPKPk6P1I&fmt=18[/youtube]
Vilken snubbe! Helt otroligt bra.
Senast redigerad av Sartic den fre 18 dec 2009, 04:04, redigerad totalt 2 gång.
- bt
- Medlem+
- Inlägg: 1283
- Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
- Ort: Falun, Dalarna
Nån har jobbat lite :
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HQUKPWNf ... re=related[/youtube]
Gött lick. Påminner om det där licket i den där weather report låten som jag inte kommer ihåg namnet på nu.
EDIT: Havona heter den ju.
bas
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HQUKPWNf ... re=related[/youtube]
Gött lick. Påminner om det där licket i den där weather report låten som jag inte kommer ihåg namnet på nu.
EDIT: Havona heter den ju.
bas
- Sartic
- Medlem+
- Inlägg: 732
- Blev medlem: sön 24 aug 2008, 04:02
- Ort: Järfälla
Kan någon identifiera vad han har för gear? Han har ju iaf någon sorts Fender med P/J-uppsättning. Men vad är det för preamp och låda? Det låter nästan som han har någon riktigt cool effekt när han kör fills, men det kanske är preampen och lådan som låter så? Eller är det hans spelstil, eller en kombination?
-
- Medlem+++
- Inlägg: 15471
- Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
- Ort: Stockholm
- basmartin
- Medlem+++
- Inlägg: 18152
- Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
- Ort: Göteborg
Han kör ganska mycket legato, dvs hammer ons och pull offs, vilket för en lite mer syntaktig klang. Mycket parallella kvarter också. Om du vill så kan jag planka det åt dig, fast du får påminna mig typ på måndag. Är borta imorgon.Sartic skrev:Kan någon identifiera vad han har för gear? Han har ju iaf någon sorts Fender med P/J-uppsättning. Men vad är det för preamp och låda? Det låter nästan som han har någon riktigt cool effekt när han kör fills, men det kanske är preampen och lådan som låter så? Eller är det hans spelstil, eller en kombination?
Edit: Basen ser ut att vara en Fender Zone Bass, men är inte säker.
Senast redigerad av basmartin den sön 20 dec 2009, 02:22, redigerad totalt 2 gång.
- groovyjr
- VIP medlem
- Inlägg: 4639
- Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
- Ort: basstown
-
- Medlem+++
- Inlägg: 15471
- Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
- Ort: Stockholm
-
- Medlem+++
- Inlägg: 15471
- Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
- Ort: Stockholm
- Tössberg
- Medlem++
- Inlägg: 4494
- Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
- Ort: Slödderborg
Det låter ju som när jag spelar bas på den avslutande låten i Chalmersspexet!Samuel V skrev:Ja, det är få pauser för komp mellan fillsen

Fill, fill, fill, fill, komp, fill, fill fill fill fill fill fill, tyst en refräng för a capella-sång och massa klapp, och sen fill i en minut till.

Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
-
- Medlem+
- Inlägg: 1165
- Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
- Ort: Vargön
Ungefär som jag tycker det är hemskt smaklöst att mata halvotajta sextondelar med plektrum och säga att det är "d-takt". Eller så har jag bara dålig koll på genren.basmartin skrev:Grymt spelat, men jäkligt smaklöst, i mina ögon då.

Haha.. nej, skämt åsido.. den amerikanska gospeltraditionen SKA vara sådär, det är faktiskt god smak. Jag citerar inledningen till "Songs of Zion" (som är ett slags "psalmboken" för svarta Pentecostal-kyrkor). Detta är hämtat ur inledningens avsnitt "Keys to musical interpretation, performance and meaningful worship":
There are very few moments of silence in instrumental improvisation of Black music, and when they do occur they are generally for special effects. Fill in all measures of rests (or open spaces) with chords duplicated at the upper or lower octave, broken chords (arpeggios), passing tones either as single notes or in octaves, passing tone chords, upper and lower neighboring tones, runs, turns, glissandi, chromatic motives and phrases and so on. Remember, however, that all these "extras" must be utilized with taste and discretion. Whatever the nature of your improvisation do not leave open spaces.
Så, som svar på funderingarna - om till exempel Jamerson skulle spelat samma låt, skulle han strävat efter precis samma sak - åtminstone om han vore med i samma typ av församling. Det är rätt stora skillnader i groove och attityd mellan Pentecostal (Pingstkyrkan alltså) och Baptister, till exempel!
-
- Medlem+
- Inlägg: 1165
- Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
- Ort: Vargön
Oj. Blev lite otydligt vad jag egentligen menade med mitt förra inlägg märker jag! För att sammanfatta min poäng: Det är orättvist, tycker jag, att anklaga Tribbett för att spela "smaklöst" - han gör bara sin genre fullt ut.
Att be honom spela mindre skulle vara ungefär som att säga "jag tycker hårdrockstrummisar är duktiga, men dom kunde väl skippa det där med dubbeltramp" ... eller "country är najs, men det är för mycket 6/9-ackord i steel guitar tycker jag"... och så vidare
Att be honom spela mindre skulle vara ungefär som att säga "jag tycker hårdrockstrummisar är duktiga, men dom kunde väl skippa det där med dubbeltramp" ... eller "country är najs, men det är för mycket 6/9-ackord i steel guitar tycker jag"... och så vidare

- basmartin
- Medlem+++
- Inlägg: 18152
- Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
- Ort: Göteborg
Jo, är med på hur gospel ska låta. Men det låter inte så kul i mina öron t ex efter 4:30 in i klippet. Annars lirar han ju grymt, men han gör en del hemliga grejer, tycker jag då. Men jag misstänker att det är lite pga av att han vet att han blir filmad och vill flasha lite. Han kommer ur groovet lite vid 4:12 gör en liten rolig min inför kamera...enor skrev:Ungefär som jag tycker det är hemskt smaklöst att mata halvotajta sextondelar med plektrum och säga att det är "d-takt". Eller så har jag bara dålig koll på genren.basmartin skrev:Grymt spelat, men jäkligt smaklöst, i mina ögon då.
Haha.. nej, skämt åsido.. den amerikanska gospeltraditionen SKA vara sådär, det är faktiskt god smak. Jag citerar inledningen till "Songs of Zion" (som är ett slags "psalmboken" för svarta Pentecostal-kyrkor). Detta är hämtat ur inledningens avsnitt "Keys to musical interpretation, performance and meaningful worship":
There are very few moments of silence in instrumental improvisation of Black music, and when they do occur they are generally for special effects. Fill in all measures of rests (or open spaces) with chords duplicated at the upper or lower octave, broken chords (arpeggios), passing tones either as single notes or in octaves, passing tone chords, upper and lower neighboring tones, runs, turns, glissandi, chromatic motives and phrases and so on. Remember, however, that all these "extras" must be utilized with taste and discretion. Whatever the nature of your improvisation do not leave open spaces.
Så, som svar på funderingarna - om till exempel Jamerson skulle spelat samma låt, skulle han strävat efter precis samma sak - åtminstone om han vore med i samma typ av församling. Det är rätt stora skillnader i groove och attityd mellan Pentecostal (Pingstkyrkan alltså) och Baptister, till exempel!
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Medlem+
- Inlägg: 1591
- Blev medlem: tor 09 nov 2006, 07:39
- basmartin
- Medlem+++
- Inlägg: 18152
- Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
- Ort: Göteborg
Sharay Reed fixar att spela busy utan att det blir "tasteless"
Kasst ljud, men vilka linjer han har!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pATcvr3zAhg[/youtube]
Kasst ljud, men vilka linjer han har!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pATcvr3zAhg[/youtube]
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
- groovyjr
- VIP medlem
- Inlägg: 4639
- Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
- Ort: basstown
Det är mycket möjligt att det ska vara så, jag är inte jätteinsatt i det där men det känns ändå som han missat en viktigt del i texten: "Remember, however, that all these "extras" must be utilized with taste and discretion."enor skrev:.. den amerikanska gospeltraditionen SKA vara sådär, det är faktiskt god smak. Jag citerar inledningen till "Songs of Zion" (som är ett slags "psalmboken" för svarta Pentecostal-kyrkor). Detta är hämtat ur inledningens avsnitt "Keys to musical interpretation, performance and meaningful worship":
There are very few moments of silence in instrumental improvisation of Black music, and when they do occur they are generally for special effects. Fill in all measures of rests (or open spaces) with chords duplicated at the upper or lower octave, broken chords (arpeggios), passing tones either as single notes or in octaves, passing tone chords, upper and lower neighboring tones, runs, turns, glissandi, chromatic motives and phrases and so on. Remember, however, that all these "extras" must be utilized with taste and discretion. Whatever the nature of your improvisation do not leave open spaces.
Så, som svar på funderingarna - om till exempel Jamerson skulle spelat samma låt, skulle han strävat efter precis samma sak - åtminstone om han vore med i samma typ av församling. Det är rätt stora skillnader i groove och attityd mellan Pentecostal (Pingstkyrkan alltså) och Baptister, till exempel!
Sedan håller jag inte med vad Jamerson beträffar, han har alltid spelat melodiskt men med groove och det var precis det jag syftade på.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
- DoggyD
- Medlem++
- Inlägg: 3715
- Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
- Ort: Fetholm
- hosse
- Medlem+++
- Inlägg: 14601
- Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
- Ort: Solna
Haha! Jisses vad trist! Jag tappade livslusten litegrann.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
- Danny
- Medlem+
- Inlägg: 1305
- Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
- Ort: Kungsängen
Herregud vilket sväng... Säga vad man vill om gospeltraditionen, masshysteri osv osv. Men om man inte uppskattar svänget så är det nåt fel.basmartin skrev:Sharay Reed fixar att spela busy utan att det blir "tasteless"
Kasst ljud, men vilka linjer han har!
/D
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp