Eftersom jag upptäckt att min nya akustiska Harley Benton-bas är GRYM, och jag kommer nog ha rätt mycket spelningar och sånt där den där kommer användas börjar jag fundera lite på effekter till den här. Ingen dist eller så, men vissa låtar kanske inte just akustisk bas behövs, och då kanske använda lite effekter som delay, chorus, reverb och sånt, och dom här effekterna kan ju också användas för utfyllnad osv.
SÅ! Jag börjar kolla lite på effekter, men vafan... Akustisk BAS finns det ju inget för! Är det bäst att köpa vanliga effekter då, eller kommer kanske något i den här stilen att räcka?
http://www.thomann.de/se/boss_ad3_aip.htm
Vad tror panelen?
Effekter för akustisk bas?
- FreCKo
- Medlem++
- mikkejohansson
- Medlem++
- FreCKo
- Medlem++
Såg att den där AD3'an inte verkar så jäkla bra för bas... Det jag typ är ute efter är väl någon mindre multieffekt som har reverb, chorus, kanske flanger och delay, gärna XLR-utgång också så kan man koppla rakt in i PA't, eller om man har en DI-box av något slag vid sidan om.mikkejohansson skrev:Om du är sugen på en preamp som AD3 så kolla på Fishmans grejor också. De har dessutom en del effekter mer anpassade för akustiska instrument (vad tusan nu det betyder)...
Tänkte att det bästa vore ju att ha en signalkedja som går ungefär såhär:
Bas -> stämapparat -> Effektbox -> DI-box (alternativt kanske ha en DI-box med effektloop av något slag?).
- peter_s
- Medlem++
Re: Effekter för akustisk bas?
Om det nu inte finns några effekter för akustisk bas, så har du väl inte mycket annat att välja på än att köpa "vanliga effekter"?FreCKo skrev:Akustisk BAS finns det ju inget för! Är det bäst att köpa vanliga effekter då

Men allvarligt, om du mest är ute efter delay, chorus, reverb o.dyl. så kan du nog använda nästan vad som helst, eftersom sådana effekter oftast inte stjäl bas på samma sätt som vissa distar gör. Och letar du efter en okej och prisvärd multieffekt med XLR-utgång så rekommenderar jag gärna Zooms B2.1u. Den är bra. Dessutom finns det en modell i samma serie som är anpassad för akustisk gitarr, som kanske kan funka bra till akustisk basgitarr, om du inte skulle gilla basversionen.
- FreCKo
- Medlem++
Den verkade inte helt fel! Men är det någon skillnad på den med och utan exp-pedal? Annars, en tusing... Det är inte helt fel!peter_s skrev:Om det nu inte finns några effekter för akustisk bas, så har du väl inte mycket annat att välja på än att köpa "vanliga effekter"?FreCKo skrev:Akustisk BAS finns det ju inget för! Är det bäst att köpa vanliga effekter då
Men allvarligt, om du mest är ute efter delay, chorus, reverb o.dyl. så kan du nog använda nästan vad som helst, eftersom sådana effekter oftast inte stjäl bas på samma sätt som vissa distar gör. Och letar du efter en okej och prisvärd multieffekt med XLR-utgång så rekommenderar jag gärna Zooms B2.1u. Den är bra. Dessutom finns det en modell i samma serie som är anpassad för akustisk gitarr, som kanske kan funka bra till akustisk basgitarr, om du inte skulle gilla basversionen.

- FreCKo
- Medlem++
Den verkade inte helt fel! Men är det någon skillnad på den med och utan exp-pedal? Annars, en tusing... Det är inte helt fel!peter_s skrev:Om det nu inte finns några effekter för akustisk bas, så har du väl inte mycket annat att välja på än att köpa "vanliga effekter"?FreCKo skrev:Akustisk BAS finns det ju inget för! Är det bäst att köpa vanliga effekter då

- peter_s
- Medlem++
Vet faktiskt inte om det är någon större skillnad på de båda varianterna, men jag tror inte att det är det. I mina ögon är det dock alltid bättre att ha en expressionspedal, än att inte ha det.FreCKo skrev:Den verkade inte helt fel! Men är det någon skillnad på den med och utan exp-pedal? Annars, en tusing... Det är inte helt fel!

- FreCKo
- Medlem++
Får testa dom där helt enkelt!peter_s skrev:Vet faktiskt inte om det är någon större skillnad på de båda varianterna, men jag tror inte att det är det. I mina ögon är det dock alltid bättre att ha en expressionspedal, än att inte ha det.FreCKo skrev:Den verkade inte helt fel! Men är det någon skillnad på den med och utan exp-pedal? Annars, en tusing... Det är inte helt fel!