Ebony topp hilfe bitte!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
lundvall
Medlem

Ebony topp hilfe bitte!

Inlägg av lundvall »

Hejsan gott folk, nu är det den dära hobbybasisten som egentligen spelar gitarr som är här och bara basar för att få lite fylligare inspelningar på datorn... och egentligen inte alls tänkte prata om basar utan om en rätt fet mod till en befintlig gitarr.

Det jag har tänkt göra är att slipa ner lacken på min befintliga live gitarr och sen dra på en ebonytopp och endast olja in det sen. Tror det skulle bli as-schysst med lite kromat hardware till.

Då detta är mitt första seriösa renoveringsprojekt har jag såklart lite frågor vad jag bör tänka på. Kommer antagligen köpa några bitar ebony som egentligen var tänkt till att ha i halsen och sedan limma ihop dem på kroppen på gitarren. Vad för lim skall man köra på? funkar det med det klassiska trälimmet eller skall man ha någon special special? Vad skall man köra med för grovhet på pappret sen för att få en schysst slät fin yta?

Tacksam om ni hjälper en vilsen gitarrist som faktiskt förlitar sig på er basister då ni faktiskt har en del vett i huvudet, om man bortser frön Tössberg då ;)
Aria Pro II IGB DLX/5
Samt en hel drös med elguror
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++

Inlägg av Tössberg »

BUMP
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Jaha...eftersom Tössberg bumpat, så...

Din beskrivning av modden är lite oklar:
vad menar du med att "dra på en ebonytopp"? Att limma ihop "bitar" " kroppen på gitarren"?

Utifrån mitt eget antagande att vi pratar om en elgura, solidbody, skulle mitt första råd vara att leta rätt på ett schysst faner - istället för "bitar".

Hur är gitarren lackad i sitt nuvarande utförande? Kan bli en något märklig kombination med framsida i oljat trä, resp sidor och baksida i grön polyesterlack...
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Oj helt fel tråd!

Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman