Sadelhöjd bandlös
- anli
- VIP medlem
Sadelhöjd bandlös
Jag försöker få stil på en gammal bas som är är avbandad.
Jag misstänker att man slipat ner greppbrädan, antingen i omgångar eller ocanligt brutalt vid själva avbandningen. Av själva bandspåren åter står endast tunna springor/repor typ.
Inbillar mig att stallet borde filas ner, men har ingen pejl på vad som är lagom. Just nu känns det som strängen sjunker ner för mycket när man trycker precis vid stallet.
Vilken är det korrekta höjden på sadeln?
Jag misstänker att man slipat ner greppbrädan, antingen i omgångar eller ocanligt brutalt vid själva avbandningen. Av själva bandspåren åter står endast tunna springor/repor typ.
Inbillar mig att stallet borde filas ner, men har ingen pejl på vad som är lagom. Just nu känns det som strängen sjunker ner för mycket när man trycker precis vid stallet.
Vilken är det korrekta höjden på sadeln?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
- Tarzan08
- Medlem++
- Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi
Jag slipade ner min översadel så jag har en frigång på 3mm vid alla strängar. Nu är ju min sexsträngad, men det ska ju inte ha någon sexuell betydelse. Mitt stall är av monorailtyp så det var bara att sänka så mycket det går...
Jag la upp några bilder i Semborgs banda-av-bas-tråd
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=986&start=0
Lycka till, kompis!
Jag la upp några bilder i Semborgs banda-av-bas-tråd
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=986&start=0
Lycka till, kompis!
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
{fyra strängar}
- Tarzan08
- Medlem++
- Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi
- anli
- VIP medlem
- Tarzan08
- Medlem++
- anli
- VIP medlem
Jag filade på i det halvmörkra garaget och det blev kanon, mycket bättre. Kan nog fila D och G lite till/spänna halsen en aning så blir det perfa.
Sen måste jag säga... det går ju rätt bra att spela utan band. Ta ackord är dock svår samt förflytta två toner, men skiter man i sånt så funkar det ju
Sen måste jag säga... det går ju rätt bra att spela utan band. Ta ackord är dock svår samt förflytta två toner, men skiter man i sånt så funkar det ju

TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
- ferm
- Medlem++
- anli
- VIP medlem
Haha... min gitarrist godkände min bandlösa spel i kväll. Det blev extra bra i blueslåtarna, lite swamp-style 
Lite mer problem med oktav och kvint skutt på nån snabbare låt, men på det stora hela så funkar det en stor del av set listan.
Problemet är när man blir ivrig och glömmer bort att man inte har några band att förlita sig på.

Lite mer problem med oktav och kvint skutt på nån snabbare låt, men på det stora hela så funkar det en stor del av set listan.
Problemet är när man blir ivrig och glömmer bort att man inte har några band att förlita sig på.
- templar
- Medlem
Tanken med att ha så lite som o mm är att de lösa strängarna får samma mmmwhaa knorr som på de andra tonerna.
När man tex spelar ett d på a-strängen (eller vilken annan ton som helst förutom lösa strängar) ligger ju strängen an greppbrädan= 0 mm och skapar de där härliga vibrationerna som man förknippar med bandlös bas/kontrabas.
God jul på er
När man tex spelar ett d på a-strängen (eller vilken annan ton som helst förutom lösa strängar) ligger ju strängen an greppbrädan= 0 mm och skapar de där härliga vibrationerna som man förknippar med bandlös bas/kontrabas.
God jul på er