Ska börja spela in på dator... Vad köpa?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+

Ska börja spela in på dator... Vad köpa?

Inlägg av Bootzy »

Jag är lite förvirrad för tillfället... Har precis sålt min gamla hemstudio utrustning ( Roland VS-2480 och massa moduler mm) och skall börja köra något datorbaserat istället. Frågan är bara vad?

De studios jag varit har ju kört Mac och det verkar ju funka bra för dom.

Hur långt klarar man sig på på typ en Mac G5 2x2.0Ghz med 2 gig i ram? Eller ska man passa sig för att handla begagnat? Det lär ju bli ganska mycket billigare än att handla nytt om man nu klarar sig med detta.

Jag har inga krav på att kunna spela in mer än ett par spår åt gången. Som ljudkort har jag funderat på ett Apogee Duet. Jag har ett Midikeyboard med USB och ett par aktiva monitoter.

Vad tycker ni?
Fender Precision '68 - Fender Precision '69 - Epiphone Jack Casady - Hiwatt Custom 200 - Marshall VBC 412 - Mesa Boogie D800 - EBS Classic 1x12 x2
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

You´ve got PM.... :)

//J
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Vad nu än Hellman skrev så håller jag med.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Nu är ju detta en smula OT, men vad går en beggad 2480 loss på sisådär?
Har en VS-880 som jag gillar, men det är ju en smula begränsande att spela in 4 kanaler i taget...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+

Inlägg av Bootzy »

fieldflower skrev:Nu är ju detta en smula OT, men vad går en beggad 2480 loss på sisådär?
Har en VS-880 som jag gillar, men det är ju en smula begränsande att spela in 4 kanaler i taget...
Jag sålde min för 10500:- och det är väl däromkring de ligger begagnade. Jag har sett dom gå för 12-13000:- men då har legat ute länge...
Fender Precision '68 - Fender Precision '69 - Epiphone Jack Casady - Hiwatt Custom 200 - Marshall VBC 412 - Mesa Boogie D800 - EBS Classic 1x12 x2
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Lyssnar intresserat. Själv hoppas jag trots vad säljarna verkar tycka att en 13.3 MB Pro med 4GB ram och ett Apogee Duet ska räcka bra. Skulle väldigt gärna vilja ha en bärbar musik-Mac vad det lider.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Autodidakt
Medlem

Inlägg av Autodidakt »

Jag kör en MacBook Pro, en Apogee Duet samt Logic 9 och det är en svårslagen kombo. Ljudet i Apogeen är det bästa du får i den prisklassen, Mac:en... ja det är ju en Mac vilket betyder "inga problem". Logic är som gjort för Mac och Apogee:n.

Enda nackdelen är väl att man inte har fler än 2 kanaler med Apogeen, men andra sidan kanske man inte behöver det.

Och... vad du än gör, köp inte en PC när det gäller musikproduktion.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

fieldflower skrev:Nu är ju detta en smula OT, men vad går en beggad 2480 loss på sisådär?
...och vad ligger en VS-880 på isåfall? :wink:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Autodidakt
Medlem

Re: Ska börja spela in på dator... Vad köpa?

Inlägg av Autodidakt »

Bootzy skrev:Hur långt klarar man sig på på typ en Mac G5 2x2.0Ghz med 2 gig i ram? Jag har inga krav på att kunna spela in mer än ett par spår åt gången.
Du klarar dig väldigt bra med en sån. När du spelar in 2 spår samtidigt kommer det absolut inte vara några problem. Jag kunde köra 20 spår* på min gamla iBook G4 och det var typ 5 år sen. När man mixar kan man man alltid trixa med buffer size också. Skulle tro att du utan problem kan göra arrangemang med ca 40 spår* på den där burken.

Det bästa är nog dock att köpa en ny med Intelprocessor. En iMac t.ex är inte så dyr och räcker väldigt länge. En MacBook räcker långt också.

*Spelar förstås roll vad det är på spåren i effektväg, audio, softwareinstrument etc.
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+

Inlägg av Bootzy »

Tack så mycket för era svar!
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+

Inlägg av Bootzy »

Autodidakt skrev:
Det bästa är nog dock att köpa en ny med Intelprocessor. En iMac t.ex är inte så dyr och räcker väldigt länge. En MacBook räcker långt också.
Ja, Jan/Hellboy är också inne på att det är Intelprocessorer som är att föredra.

När det gäller Mac är det Logic som gäller va? Rullar det bra med t.ex EZdrummer och Guitar rig?
Autodidakt
Medlem

Inlägg av Autodidakt »

Bootzy skrev:
Autodidakt skrev:
När det gäller Mac är det Logic som gäller va? Rullar det bra med t.ex EZdrummer och Guitar rig?
Absolut Logic om du ska producera mkt. Ska du använda det till demos och mera skissning så kan du börja med det medföljande Garageband (som du sedan kan öppna i Logic). EZdrummer och Guitar Rig finns ju som Audio Units, så det ska fungera men Logic har ju också sina egna grejer, där kanske speciellt gitarrförstärkargrejen är riktigt bra. Ultrabeat är annars rätt coolt också.

http://www.apple.com/se/logicstudio/whats-new/

Logic finns i två versioner Express eller Pro, man kan börja med Express och sen uppdatera också senare.

Finns ett jättebra Logic-forum logicpro.se som du kan hitta mkt svar gällande Logic och Mac.
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

Autodidakt skrev: Och... vad du än gör, köp inte en PC när det gäller musikproduktion.
Jag vill inte starta nåt MAC vs PC-krig...
men den kommentaren tycker jag är för tradig.
PC fungerar alldeles utmärkt för musikproduktiuon och inspelning. Visserligen kan man inte köra Logic (annat än äldre (var det 5:an?) versioner. Däremot fungerar t ex Cubase alldeles utmärkt i både Mac och Pc-miljö. Sen (efter att jag fick min iPhone, det ska erkännas... ;)) så har jag faktiskt blivit rätt sugen på att testa Mac nästa gång det är dags att köpa ny dator! :anli:
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+

Inlägg av johnne »

hela mac tjatet blir alltid blaha.. Logic hit och dit.. om man jämför merkostnaden av vad en mac kostar med logic så får man en kanon PC med protools för samma slantar.. men cubase och en vanlig singlecore för 4 lopp funkar precis lika bra som något annat.. och har en uppsjö med pluggar gratis
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Autodidakt
Medlem

Inlägg av Autodidakt »

Bootzy, har du några frågor om Mac, Logic etc så är det bara att PM:a, jag har använt denna kombo i över 10 år.
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+

Inlägg av Bootzy »

Autodidakt skrev:Bootzy, har du några frågor om Mac, Logic etc så är det bara att PM:a, jag har använt denna kombo i över 10 år.
Tack så mycket! :D
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Tjena.
Allt är ju relativt.....Jag mixade precis ett projekt på min splitter nya mac pro med 8 processorkärnor och en låt lyckades jag ainte köra från början till slut utan att datorn fick nerverna och stannade.
Visst visst....jag körde med en heeeel del pluggar men inte ett native-synth-spår utan bara audio....ca...80 kanaler....med en fairchildcompfake och en ssl plugg på allt....och typ 6 st reverb igång....lik förbannat...jag hade förväntat mej mer gas från detta monster till dator...

HUR som helst...allt beror ju på vad du har täbnkt att göra.
För mej vore det en katastrof om det bara gick att spela upp 20 kanaler med en eq på innan datorn började knaka.
Om du är ute efter att göra högkvalitativa mixar utan att behöva frysa och hlla på med annan tidskrävande skit istället för att göra musik så tycker jag nog att det är läge för att ta i och köpa den bästa dator du har råd med.

Jag har precis gått från protools till en apogee symphony rig och jag kan inte nog poängtera latency-kinket som uppstår i en native-rig....
Jag är extremt känslig och den ganska korta latency som upstår vid en roundtrip i min rigg (in apogee-logics routing-ut apogee ca 7 ms(core audio säger 3.5ms men då ignoreras det faktum att logics routing tar 3.5 ms på sej vid en buffersize på 32samples)) är nog för att få min timing att bli all over the place....SÅ om du ska spela in via en duet så skulle jag föreslå att du splittar signalen innan duetten och lyssnar direkt via en mixer så att din hjärna och dina fingrar faktiskt förstår varandra vilket inte är fallet när ljudet kommer senare än dina fingrar säger att det ska.....i mitt fall så stressar hjärnan sen på fingrarna tills dom hamnar före vilket får hjärnan att säga LUGN varpå jag spelar segare mot beatetet vilket gör att jag hör mej själv ännu senare vilket får mej att stressa igen...osv i all oändlighet....Jag är som sagt överkänslig men.....forts följer...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem

Inlägg av newheartshadow »

Hur mycket minne har du i burken figge?
Kan man inte köra direct monitoring på Duetkortet utan att koppla till t.ex en mixer?
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Ja, frågan är väl vad du planerar att spela in och vad det får kosta.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

TDHP skrev:Ja, frågan är väl vad du planerar att spela in och vad det får kosta.
Ja, precis! Har du kvar USB-pluggen som jag sålde till dig? :lol: :lol:
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Cuba skrev:
TDHP skrev:Ja, frågan är väl vad du planerar att spela in och vad det får kosta.
Ja, precis! Har du kvar USB-pluggen som jag sålde till dig? :lol: :lol:
Japp! Funkade utmärkt att lära sig Cubase med!
Har den kvar i reserv! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

newheartshadow skrev:Hur mycket minne har du i burken figge?
Kan man inte köra direct monitoring på Duetkortet utan att koppla till t.ex en mixer?
Sorry....det kan man med all säkerhet.
Då kan man dock inte lyssna via guitar rig tex och då låter ens stenhårda metalgitarrer pionk spoionk när man spelar in....men pallar man med det så behöver man absolut ingen mixer....och så ska man palla att sången inte komprimeras vilket jag personligen tycker är ett helvete..
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag har 6 gig vilket väl är allt logic kan hantera under os10.5...eller är det tom bara 4?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:
Jag har 6 gig vilket väl är allt logic kan hantera under os10.5...eller är det tom bara 4?
4 gig till Logic innan os 10.6. Kör in Snow Leopard. Jag har 9 gig i burken och kör minst lika stora arr som du utan några som helst problem. Snow Leopard kan hantera upp till 32 Gig om jag inte minns helt fel. I mitt fall är det mer hårdiskens hastighet som sätter gränser mer än internminne/propparna.

//J
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Hellboy skrev:
f-bass skrev:
4 gig till Logic innan os 10.6. Kör in Snow Leopard. Jag har 9 gig i burken och kör minst lika stora arr som du utan några som helst problem. Snow Leopard kan hantera upp till 32 Gig om jag inte minns helt fel. I mitt fall är det mer hårdiskens hastighet som sätter gränser mer än internminne/propparna.

//J
Jag misstänker att det är ngt tjall på min processor....åttonde kärnan har ALDRIG gett minsta utslag. HELT död även om dom andra bottnar...vem ska jag klaga hos? Inwarehouse?.....Skumt som fan....får väl ringa till apples support..
Skriv svar