Sadel, för låg? :s

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Hugo Drax
Medlem+

Sadel, för låg? :s

Inlägg av Hugo Drax »

Jag håller på med ett Jazzbasbygge. Har satt ihop allt utom sadel och strängtryck Och har nu stött på ett litet problem. Sadeln jag köpt är för låg för skåran den ska in i. Sadelhöjden är 4.75 mm (Samma som alla jag tittat på) och urjackningen gör att urfasningen för strängarna nästintill ligger jämsmed greppbrädan.

Vad ska jag göra? i och med att alla sadlar jag kollat på har samma höjd utgår jag från att det är urjackningen som är för djup. ska man limma dit en liten träbit som distans eller skulle det inte bli nå bra? Vad för träslag kan man tänkas använda? Det är Rosewood i greppbrädan iaf.
Användarvisningsbild
lill_frasse
Medlem+

Inlägg av lill_frasse »

Lättast är väll att shimsa upp den jag brukar använda något av träslagen som är i halsen eller faner som jag har liggande för att få liknande färg.
Användarvisningsbild
Hugo Drax
Medlem+

Inlägg av Hugo Drax »

Okay, och sen typ limma dit den bara?
Användarvisningsbild
lill_frasse
Medlem+

Inlägg av lill_frasse »

Japp bara köra. Men kolla så du ligger högre och får fila sadeln sedan.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Du behöver inte limma förrän du provat ut exakt rätt höjd. Strängtrycket mot sadeln är tillräckligt för att hålla den på plats och mer därtill. Faktum är att översadlar inte alltid är limmade, utan kan mycket väl ligga löst. Enda problemet är att de trillar dän när man strängar om.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Skriv svar