Göra en baryton av gitarr?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Göra en baryton av gitarr?

Inlägg av Nick »

Efter alla (två?) trådar om barytongitarrer börjar jag bli sugen på att köpa en. Har tittat en del på Danelectro. Just nu har de tre modeller:

Bild

Bild

Bild

Jag tycker den tredje är snyggast. Men den snyggaste formen har ndå den här gitarren;

Bild

Skulle man kunna köpa gitarren, och sedan byta hals? Måste man flytta stallet isåfall, för att skalan ska bli rätt? Mickarna blir ju också på "fel" ställe mot vad man tänkt sig från början.

Finns det några fler problem med att försöka göra om en gitarr till baryton? Översadeln måste nog bytas. Kanske stämskruvarna också.

Är det ett projekt dömt att misslyckas?
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Flytta stallet måste man nog, men inte så jäkulskt ändå. Minns jag rätt så är Danelectros baryton-halsar som man kan köpa löst 24-bandade. På just Danelectro-delar är GMF skitbra också!

Bild Bild
Jämför stallplacering på dom här två, ser rätt lika ut. Jag tvivlar på att dom gjorde två olika storlekar på kropparna till dom.

Men det står inte om det är en longhorn-baryton eller U52-baryton hals på GMFs hemsida, det är ju lite knepig halsfästning på U52orna.

Edit: iofs du kommer ju ha ett justerbart stall så det kan nog funka utan att flytta det om du har tur. :D
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Tack för tips, knedy!
Min presentation
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av Nyasu »

Kroppen inklusive stallets placering är exakt samma, det är bara längden på halsen som skiljer. För övrigt är det samma skillnad mellan 30" och 34" versionen av deras bas...
Nej, jag är högerkristen.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Nyasu - Tack!

Men det borde ju betyda att 30" och 34" versionerna av basarna låter olika, pga av att de har olika mickplacering? Men det kanske inte påverkar ljudet så mycket?
Min presentation
Kultivator
Medlem++

Inlägg av Kultivator »

Vad jag har hört vid en snabb jämförelse så skiljer sig 30" och 34"-basarna inte nämnvärt ljudmässigt. Däremot har de med 63-kroppen ett lite fylligare ljud än longhorn-basarna.

Hur är det förresten med Danelectros barytongitarrer, eller barytongitarrer i största allmänhet, går det att stränga och stämma dem som en Bass IV, dvs så att de är stämda i samma register som en vanlig elbas? För det är inte så de levereras vad jag har förstått, i alla fall inte Danelectros (och jag är väldigt sugen på 67-modellen).
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Dom är ju i princip 30" så det ska ju funka i E om man hittar nog tjocka strängar.

Nick, du får mer än gärna prova det där för jag blev jäkligt sugen också nu. :D Fast frågan är om man inte skulle köpt en bashals och basstall och sätta på det istället.. sorgligt nog har man mer användning för det. :o
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Kultivator skrev:Hur är det förresten med Danelectros barytongitarrer, eller barytongitarrer i största allmänhet, går det att stränga och stämma dem som en Bass IV, dvs så att de är stämda i samma register som en vanlig elbas? För det är inte så de levereras vad jag har förstått, i alla fall inte Danelectros (och jag är väldigt sugen på 67-modellen).
Med tanke på skalan, som nästan är 30", så borde man kunna stämma dem E-E, B-B eller A-A.

Knedy - Ja, jag är riktigt sugen. Men just nu finns det inga pengar till det. Ville leka med tanken först. Får se vad jag gör när det börjar trilla in pengar från csn.

Jag har redan basar som jag är nöjd med, dock ingen kortskalig, men ingen elgitarr. Så det känns som en baryton vore ganska trevligt att ha.
Dock så vet jag inte riktigt om jag vill ha plywood kropp eller en solid.

Den här var ruskigt snygg!
Bild

Men den är 27.5"...
Min presentation
Kultivator
Medlem++

Inlägg av Kultivator »

Jag får väl helt enkelt testa och se. Ska försöka prova lite barytongitarrer i affär, lättare att bedöma ifall det funkar om man har instrumentet i sina händer liksom.

Ang. Jaguar Baritone Special tycker jag att det ser dumt ut med Gibsonstall och -mickar på en Fender. Men egentligen är de ju faktiskt väldigt snygg. Tror de slutat med den dock?
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Gibsonmickar? Vanliga minihumbuckers bara :D
Tycker den är grymt snygg. Finns fortfarande på fenders hemsida.

Jag tycker om utseendet på Jaguaren, men jag trivs inte riktigt med alla knappar och switchar. Så den här är precis som jag vill att en Jaguar ska vara :D
Min presentation
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++

Inlägg av Cliffy »

Den här har 30"-skala. Finns i sunburst också

Bild
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Danelectro brukar vara prisvärda.

Min bror byggde om en telecaster till baryton genom att fila upp stallet och sätta på tjocka strängar. I teorin borde det inte funka med kort skallängd men i mina öron så hör jag ingen skillnad mot en "riktig" barra.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Jag var förbi Ramus musik i Skellefteå idag och kikade, dom hade tyvärr ingen Danelectro-baryton inne då hade jag provat bara för att se hur dom känns. Jag har testat Danelectro-gitarrer förut och dom är ju långt ifrån andra "plywood-gitarrer", dom har ett jäkligt coolt ljud iaf och jag gissar på att det inte försvinner för att man gör om det till en baryton.

Jag hade ju en Fender Jaguar-baryton, fast den var sunburst och hade riktiga jaguar-mickar och elektronik. Den var jäkligt ball och lät bra men jag förstod mig aldrig på alla switcharna och så har dom ju bara 27"-skala så jag gjorde mig av med den. Sen dess har jag letat efter en billig 30" baryton. Gretsch har ju en billig variant på 30" med bigsby-svaj btw, men den har vanlig billig plywood-kropp.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Cliffy - Tack för tipset! Den var snygg!

Knedy - Jag tittade på en Danelectro baryton som hastigast idag när jag var förbi Umeå. Hade inte tid att koppla in den tyvärr. Den känndes mindre och mer gitarrig än vad jag hade trott. Men det kanske går att skaffa lite grövre stängar till den.

Angående Jaguaren så håller jag med dig om att det är en massa knappar och switchar, det känns för invecklat för mig. Jag är mer en "plug and play" människa.
Min presentation
Kultivator
Medlem++

Inlägg av Kultivator »

Switcharna på Jaguaren är ju det som gör Jazzmastern tuffare! Ett par switchar färre, plus snyggare mickar, plus att jag tycker det är snyggare utan alla kromplattor som sitter på Jaguarerna. En Jazzmaster Baritone hade jag velat ha. Bra HPD-idé kanske?

Schecter Hellcat är trevlig, den har jag faktiskt testat lite grand men det var tyvärr länge sedan. Ett starkt alternativ om jag ska skaffa barytongitarr, dock.

Men teoretiskt sätt borde det gå bra att slänga på Bass IV-strängar på en Danelectro 67 baritone?
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Kultivator skrev:Men teoretiskt sätt borde det gå bra att slänga på Bass IV-strängar på en Danelectro 67 baritone?
Borde gå bra tycker jag, är ju nästan samma skala på dem. Eventuellt måste du fila upp stallet lite, och kanske byta stämmskruvar, om strängarna inte passar.
Min presentation
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Det ska finnas MusicMan-strängar för E-E som ska passa bättre än fenders har jag läst...

Knedy - om du ska förbi Skell nå mer kan vi ju styra upp en träff så får du testa min Dano 63-baritone. Just nu har jag den strängad med B-B men i "drop A" (A-E-A-D-F#-B) och gillar soundet som fasen. Har använt en del live redan och den har BRA med botten!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
DaLos
Medlem

Inlägg av DaLos »

Ursäkta om jag är lite efter, men vad är egentligen skillnaden mellan en "vanlig" gitarr och en baryton? Det enda jag kan hitta är att barytonen stämmer lägre än en vanlig gura?
Är trummisen redo?
Ulfern
Medlem+

Inlägg av Ulfern »

DaLos skrev:Ursäkta om jag är lite efter, men vad är egentligen skillnaden mellan en "vanlig" gitarr och en baryton? Det enda jag kan hitta är att barytonen stämmer lägre än en vanlig gura?
Den har längre hals!
http://digressionassassins.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
DaLos
Medlem

Inlägg av DaLos »

Ahh, på det viset. Tack och bock!
Är trummisen redo?
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

DaLos skrev:Ursäkta om jag är lite efter, men vad är egentligen skillnaden mellan en "vanlig" gitarr och en baryton? Det enda jag kan hitta är att barytonen stämmer lägre än en vanlig gura?
Stämningen är egentligen det enda som behöver skilja, men som sagt så har barytongitarrer ofta längre hals också.
Skriv svar