kompressor som inte färgar?

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
mange
Medlem+

kompressor som inte färgar?

Inlägg av mange »

Kan någon tipsa på någon/några kompressorer som man kan kolla upp. Det jag är ute efter är en kompressor som färgar ljudet så lite som möjligt.
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

EBS Multicomp.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
mange
Medlem+

Inlägg av mange »

Dan the Man skrev:EBS Multicomp.
En sådan har jag och den gjorde underverk tillsammans med min Vba. Nu har jag blivit med mesa och den har en grym karraktär som tyvärr försvinner lite ihop med multicompen. Men det kanske man får leva med om man vill köra med kompressor, vad vet jag?

Synpunkter/åsikter tack.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Retrospec squeezebox. :twisted:

//J
Användarvisningsbild
Trollis
Medlem

Inlägg av Trollis »

mange skrev:
En sådan har jag och den gjorde underverk tillsammans med min Vba. Nu har jag blivit med mesa och den har en grym karraktär som tyvärr försvinner lite ihop med multicompen. Men det kanske man får leva med om man vill köra med kompressor, vad vet jag?

Synpunkter/åsikter tack.
I vilket läge använder du den och vilken nivå har du på kompressionen?
Spector Rebop5DLX, Squire VM fretless jazz, EBSClassic 450 och EBS Classicline 410
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Hellboy skrev:Retrospec squeezebox. :twisted:

//J
Tänkte du sälja din? :P
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
mange
Medlem+

Inlägg av mange »

Trollis skrev:
mange skrev:

Synpunkter/åsikter tack.
I vilket läge använder du den och vilken nivå har du på kompressionen?
Har lekt runt med olika inställningar, ska dock köpa lite nya och fräscha kablar och testa igen innan jag dömer ut den helt.

Med Vba'n hade jag kompressorn på ca kl9 och i normal.
Användarvisningsbild
mange
Medlem+

Inlägg av mange »

Nick skrev:

//J
Dina är det t.o.m. om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

Vad vill du uppnå med compressorn ?
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre

Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
mange
Medlem+

Inlägg av mange »

whatawaste skrev:Vad vill du uppnå med compressorn ?
Jag vill bara jämna ut ljudet lite då jag 100% spelar med fingrarna. Men vill absolut inte förändra karraktären på Mesan. Det kanske inte är möjligt om man vill ha lite lätt kompression, vad vet jag?

(Är fortfarande brutalt nöjd med mesan. Repade idag igen, kunde inte sluta le. Blir glad nu när jag tänker på den... Tackar och bockar åter igen för en smidig affär.)
dereborn

Inlägg av dereborn »

testa att dra på lite mer gain o sänka mastern lite på MESA:n.
Då jobbar förstegsrören lite hårdare och du får en skön rörkompression!

Vad är det för MESA du har förresten?

När jag hade min 400+ har jag för mej att jag hade Gain på 4-5 nånting. De olika inputarna hade rätt olika gain och sound har jag för mej. Vill minnas att jag körde input 2.
barium
Medlem+

Inlägg av barium »

Som vanligt är denna sida väldigt bra.

Håller med hans åsikter om EBS- och Maxon-kompressorerna.

Och visst är Squeezeboxen bra, men den är knappast helt transparent... Men färgningen är välljudande, så jag kan inte klaga på den. Dessutom är den som alla rörkompressorer känslig för EMF, vilket gör den smått olämplig för giggande (well, det i kombination med vad en beggad kostar).
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

barium skrev:Som vanligt är denna sida väldigt bra.

Och visst är Squeezeboxen bra, men den är knappast helt transparent... Men färgningen är välljudande, så jag kan inte klaga på den. Dessutom är den som alla rörkompressorer känslig för EMF, vilket gör den smått olämplig för giggande (well, det i kombination med vad en beggad kostar).
Vid jämförande av andra kompressorer kan jag väl lite kort konstatera att om man inte upplever en Squeezebox som hyffsat transparent så bör man nog köpa sig ett par nya öron. All elektronik färgar men jag vågar påstå att den färgar mindre än det mesta och sen jobbar den otroligt musikaliskt, vilket kanske bör vara det viktiga i sammanhanget. Line-utgången kan vara lite känslig för störningar men i övrigt har jag aldrig haft minsta lilla problem och då har jag gjort många hundra spelningar med min gamla innan jag köpte no 2 av Magnus E. Och om man tittar på den jag köpte av Magnus kan man nog ta för givet att även den är hårdgigad. Väldigt välbyggd el-opto rörkompressor. Men att rekommendera en Squeezebox var mer ett skämt då dom är svåra att få tag på men med lite tur kommer dom att tillverkas igen framöver. Hoppas på det. Alla borde ha en. Fantastisk kompressor.

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Nick skrev:

//J
Aldrig. Jag har två. :D

//J
barium
Medlem+

Inlägg av barium »

Hellboy skrev:
barium skrev:Som vanligt är denna sida väldigt bra.

Vid jämförande av andra kompressorer kan jag väl lite kort konstatera att om man inte upplever en Squeezebox som hyffsat transparent så bör man nog köpa sig ett par nya öron. All elektronik färgar men jag vågar påstå att den färgar mindre än det mesta och sen jobbar den otroligt musikaliskt, vilket kanske bör vara det viktiga i sammanhanget. Line-utgången kan vara lite känslig för störningar men i övrigt har jag aldrig haft minsta lilla problem och då har jag gjort många hundra spelningar med min gamla innan jag köpte no 2 av Magnus E. Och om man tittar på den jag köpte av Magnus kan man nog ta för givet att även den är hårdgigad. Väldigt välbyggd el-opto rörkompressor. Men att rekommendera en Squeezebox var mer ett skämt då dom är svåra att få tag på men med lite tur kommer dom att tillverkas igen framöver. Hoppas på det. Alla borde ha en. Fantastisk kompressor.

//J
Den enda gången jag testat en så var vi tvungen att flytta den PGA störningar, men det kan berott på rummet antar jag.

Jag tycker helt klart den färgar... Kanske inte att den ger "sitt eget sound" till signalen, men den värmer helt klart upp den och ger den lite mer kött... Vilket på intet sätt är dåligt om det är den typen av kompression man är ute efter.

Squeeze Box började säljas igen runt årsskiftet, men det lär nog vara viss väntetid då jag tror att det finns en hel del som vill ha en.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

barium skrev:Squeeze Box började säljas igen runt årsskiftet, men det lär nog vara viss väntetid då jag tror att det finns en hel del som vill ha en.
Källa? Vore ju helt strålande bra.

//J
barium
Medlem+

Inlägg av barium »

Hellboy skrev:
barium skrev:Squeeze Box började säljas igen runt årsskiftet, men det lär nog vara viss väntetid då jag tror att det finns en hel del som vill ha en.

//J
Såg det på Gearslutz.

Slingdelta verkar sälja den, men den som gearslutz anger som huvuddistributör har bara "coming soon" under retrospec i sin produktlista.

Det är ju rätt nytt mtp att announcement kom dec 29 på GS.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

barium skrev:
Hellboy skrev:

//J
Såg det på Gearslutz.

Slingdelta verkar sälja den, men den som gearslutz anger som huvuddistributör har bara "coming soon" under retrospec i sin produktlista.

Jo jag visste att Juice Box tillverkas igen och att Squeeze Box är på G men den finns inte tillgänglig från och med årsskiftet. Och Sliding Delta´s websida har sett ut så där i över 10 år så inget nytt där. Dom svarar inte på e-mail heller. Åtminstone inte för några år sedan senast. Dom säljer inte Squeeze Box och har inte gjort så sedan slutet av 90-talet, vilket nog är ungefär då som dom senast uppdaterade sin websida.

//J
barium
Medlem+

Inlägg av barium »

Fan, det här är inte bra. Jag som precis trodde jag kommit över min pedalkåthet, och så det här. Som att slänga in en kvarting i ringen under ett AA-möte.
barium
Medlem+

Inlägg av barium »

Hellboy skrev:
barium skrev:
Hellboy skrev:

//J
Såg det på Gearslutz.

Jo jag visste att Juice Box tillverkas igen och att Squeeze Box är på G men den finns inte tillgänglig från och med årsskiftet. Och Sliding Delta´s websida har sett ut så där i över 10 år så inget nytt där. Dom svarar inte på e-mail heller. Åtminstone inte för några år sedan senast. Dom säljer inte Squeeze Box och har inte gjort så sedan slutet av 90-talet, vilket nog är ungefär då som dom senast uppdaterade sin websida.

//J
Oh, jag tolkade en del av de senare inläggen (Stereo pair discount bla) som att båda gick att köpa.

edit: Antar att det bara handlar om att köpa två DI?
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++

Inlägg av Cliffy »

Aphex Punch factory färger inte ljudet så mycket enligt mig.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

barium skrev:edit: Antar att det bara handlar om att köpa två DI?
Troligtvis.

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

barium skrev:Fan, det här är inte bra. Jag som precis trodde jag kommit över min pedalkåthet, och så det här. Som att slänga in en kvarting i ringen under ett AA-möte.
:D :D

//J
Skriv svar