Stum truss-rod på Fender American series P-bas

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Jacke
Medlem

Stum truss-rod på Fender American series P-bas

Inlägg av Jacke »

Efter att ha strängat upp min P-bas med ett set LaBella Jamerson blev en halsjustering nödvändig. Jag testade att dra åt halsen ca ett 1/4 varv, och sen tog det tvärstopp.
Reliefen belv tillfredställande, men har någon här en teori om varför rodden blev stum? Kan jag ha bottnat den? Eller kan den ha kärvat?
Självklart utförde jag justeringen med nedstämda strängar.

Har aldrig förut haft bekymmer med halsjusteringar under mina fem år som ägare till basen, varje gång som jag har bytt strängtyp/tjocklek har jag kunnat spänna/släppa halsen utan problem...

Fender
Boss
EBS
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Det kan vara så att muttern bottnat. Om det är fallet så kan du lägga i en bricka eller två om du behöver mer justermån.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Jacke
Medlem

Inlägg av Jacke »

BarbequeVillage skrev:Det kan vara så att muttern bottnat. Om det är fallet så kan du lägga i en bricka eller två om du behöver mer justermån.
Tack!

Är det bara att skruva loss den insexskalle som sitter nere vid halshälen o sätta dit eventuella brickor? Jag har inte riktigt koll på vad som händer om man lossar justeringen fullt ut på en två-vägs truss-rod, finns det fler lösa delar än själva muttern/skallen?
Senast redigerad av Jacke den tis 05 jan 2010, 00:06, redigerad totalt 1 gånger.

Fender
Boss
EBS
Jacke
Medlem

Inlägg av Jacke »

För övrigt är jag jättenöjd med LaBella-flatsen, dom låter verkligen BAS!

Fender
Boss
EBS
Skriv svar