Hårddisk
- newheartshadow
- VIP medlem
Har kört en intern Seagate 750GB:are i repan/studion som totalhavererade efter kanske ett halvår. Vi kör inte många spår samtidigt men ibland sa cubase att det var för många ändå (kunde hända med bara ETT spår), sen försvann hårddisken från enhetshanteraren och efter tillräckligt många gånger gick den inte att få igång igen öht. fick den utbytt på garanti men nu börjar den nya strula även den. inte så illa att den pajat helt men det funkar inte att ha som audiodisk i alla fall.
har stoppat i en 250 nu istället, minns inte fabrikat, ska se om det funkar bättre...
har stoppat i en 250 nu istället, minns inte fabrikat, ska se om det funkar bättre...
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
- basnalle
- Medlem
Ja, extra intressant blir det ju o läsa om allt som inte funkar. När jag i själva verket ville ha tips på nåt som funkar. Men de kan ju va bra o veta oxå. Verkar va lite delade meningar om vilket hårdiskmärke som e bra. Känns som att alla kan krascha. En så länge leder Iomega i denna tråd, de kanske blir en sån.Cuba skrev:Intressant tråd. Keep on!
Lakland, Fender, HPD, Wilfer
Eden, GK, Ampeg, Aguilar
DT-10, Deep Impact, Octavius Squeezer, PQ-3B
Presentation
Eden, GK, Ampeg, Aguilar
Presentation
-
- Medlem
Du kanske inte ska uttala dig om saker du inte riktigt har koll på, för det du säger stämmer verkligen inte.Hellboy skrev: Över lag ska man inte spela in på (jobba mot) en extern disk. Bättre att jobba mot den interna och använda en extern för backup när man är färdig med sitt projekt. Litet råd.... Ska man redigera bilder och annat där du inte konstant skyfflar data från disken går det bra att jobba mot en extern men video och ljud är bättre att köra mot den interna disken fram tills man är klar. //J
- Mike
- The Transporter
För att?Autodidakt skrev:Du kanske inte ska uttala dig om saker du inte riktigt har koll på, för det du säger stämmer verkligen inte.Hellboy skrev: Över lag ska man inte spela in på (jobba mot) en extern disk. Bättre att jobba mot den interna och använda en extern för backup när man är färdig med sitt projekt. Litet råd.... Ska man redigera bilder och annat där du inte konstant skyfflar data från disken går det bra att jobba mot en extern men video och ljud är bättre att köra mot den interna disken fram tills man är klar. //J
TVR!
Because Porsche are for girls.
Because Porsche are for girls.
-
- Medlem
Jag tror inte det spelar så stor roll vilket märke du egentligen väljer, så länge du väljer något som inte är ap-billigt. Folk har säkert haft problem med Iomega också, och alla andra märken för den delen. Beror på vem man frågar.basnalle skrev:Ja, extra intressant blir det ju o läsa om allt som inte funkar. När jag i själva verket ville ha tips på nåt som funkar. Men de kan ju va bra o veta oxå. Verkar va lite delade meningar om vilket hårdiskmärke som e bra. Känns som att alla kan krascha. En så länge leder Iomega i denna tråd, de kanske blir en sån.Cuba skrev:Intressant tråd. Keep on!
Problem med datorer generellt vet vi ju också att de kan bero på ganska många faktorer, användaren t.ex

-
- Medlem
-
- Medlem+
Hellboy skrev: Över lag ska man inte spela in på (jobba mot) en extern disk. Bättre att jobba mot den interna och använda en extern för backup när man är färdig med sitt projekt. Litet råd.... Ska man redigera bilder och annat där du inte konstant skyfflar data från disken går det bra att jobba mot en extern men video och ljud är bättre att köra mot den interna disken fram tills man är klar.
//J
Det ALLRA bästa är i så fall att ha två interna diskar - en som du bara har OS och programvara på, och en som du lägger ljud- och övriga projektfiler på. Och sedan backupa dessa till extern drive när du är klar.
Att arbeta mot samma hårddisk som ditt OS ligger på, är en lika dålig idé som att jobba mot en extern över den långsamma USB- eller Firewirebussen.
- basnalle
- Medlem
Gick in på macstore o pratade med en trevlig expedit som va kunnig på ljud. Han tipsade oxå om firewire men eftersom den anslutningen e upptagen måste jag köra usb. De vart en WD Mybook formaterad för mac. Har installerat den o gör backuper nu, så hittils funkar den....
Kommer ha all programvara på interna o testa med att jobba med audiofilerna på den externa. Kommer för det mesta inte jobba med så många spår. Tror det kommer funka.
Tack för synpunkter o tips!
Kommer ha all programvara på interna o testa med att jobba med audiofilerna på den externa. Kommer för det mesta inte jobba med så många spår. Tror det kommer funka.
Lakland, Fender, HPD, Wilfer
Eden, GK, Ampeg, Aguilar
Presentation
Eden, GK, Ampeg, Aguilar
Presentation
- unicornbass
- Medlem+
Glad att vi kunde hjälpa!basnalle skrev:Gick in på macstore o pratade med en trevlig expedit som va kunnig på ljud. Han tipsade oxå om firewire men eftersom den anslutningen e upptagen måste jag köra usb. De vart en WD Mybook formaterad för mac. Har installerat den o gör backuper nu, så hittils funkar den....

Jag ska köpa en intern disk på ca 500 gig till min G5 dual 2 ghz. Den interna har funkat bra men den är på 160 gig och funkar bra som backup, vilken ska jag köpa? Gissar att det är sata disk.
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
- unicornbass
- Medlem+
popcorn? Jag har över.Cuba skrev:Intressant tråd. Keep on!
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jan Hellman
- VIP medlem
Så är det. 100 % rätt. Jag har 4 interna diskar i studiodatorn. En för OS, en för ljudbibliotek, en som jag spelar in på och en som jag gör kortidsback-up:er på tills projektet är klart och jag långtidsbackar-up.enor skrev:Hellboy skrev: Över lag ska man inte spela in på (jobba mot) en extern disk. Bättre att jobba mot den interna och använda en extern för backup när man är färdig med sitt projekt. Litet råd.... Ska man redigera bilder och annat där du inte konstant skyfflar data från disken går det bra att jobba mot en extern men video och ljud är bättre att köra mot den interna disken fram tills man är klar.
//J
Det ALLRA bästa är i så fall att ha två interna diskar - en som du bara har OS och programvara på, och en som du lägger ljud- och övriga projektfiler på. Och sedan backupa dessa till extern drive när du är klar.
Att arbeta mot samma hårddisk som ditt OS ligger på, är en lika dålig idé som att jobba mot en extern över den långsamma USB- eller Firewirebussen.
//J
- Jan Hellman
- VIP medlem
Nähä då. Kör på externa drivar du. Man gör som man vill. Jag och dom flesta om inte alla som jag jobbar med väljer att köra mot en intern disk och som enor påpekade är det definitivt en fördel att jobba mot en annan intern disk än den som systemet ligger på. I dom bästa av världar.... Jag har själv blivit tillsagd av många att inte jobba mot externa drivar. Jag är själv inte så himla insatt på den tekniska biten och jag lyder råd från folk som jag har respekt för. Alla mina fyra Lacie diskar har stuckit när jag defakto spelade in på dom. Jag gör inte det längre. Enbart interna diskar och jag har knappt haft några problem alls. Den tekniska orsaken till detta kan jag inte. Jag är ingen datatekniker. Jag är inspelningstekniker och jag märker när det funkar. För mig har det funkat mycket bättre att jobba mot interna hårddiskar och det är detta som jag blivit tillsagd av andra också så då gör jag det. Svårare än så är det inte.Autodidakt skrev:Du kanske inte ska uttala dig om saker du inte riktigt har koll på, för det du säger stämmer verkligen inte.Hellboy skrev: Över lag ska man inte spela in på (jobba mot) en extern disk. Bättre att jobba mot den interna och använda en extern för backup när man är färdig med sitt projekt. Litet råd.... Ska man redigera bilder och annat där du inte konstant skyfflar data från disken går det bra att jobba mot en extern men video och ljud är bättre att köra mot den interna disken fram tills man är klar. //J
//J
- Tjoffe
- Medlem+
basnalle skrev:Gick in på macstore o pratade med en trevlig expedit som va kunnig på ljud. Han tipsade oxå om firewire men eftersom den anslutningen e upptagen måste jag köra usb. De vart en WD Mybook formaterad för mac. Har installerat den o gör backuper nu, så hittils funkar den....
En audiofil är en riktig stereotyp..
-
- Medlem+
Om du vill säkra din data på externa hårddiskar så skulle jag nog rekommendera att satsa på ett externt kabinett som kör två stycken hårddiskar i raid 1 (speglade). Eller om du har lite mer pengar att bränna, en NAS som kör 4st diskar i raid 5 eller liknande.
Maxtor har en modell som finns lite överallt har jag sett, den har en "1 + 1 tb" badge eller liknande på kartongen. Där kan du välja mellan raid0 (en stor volym skapad av bägge diskarna) eller raid1 (spegling, samma data på båda diskarna för redundans samt prestanda).
Överlag så skulle jag rekommendera alla som arbetar med viktig data att använda en lagringslösning som klarar av att en hårddisk kraschar utan att datan går förlorad.
Måste dessutom tillägga att LaCie oftast kör Western Digital-hårddiskar i sina kabinett. Det är mest sådana jag har sett gå sönder, även en eller annan Seagate, men dessa verkar lite mer värmetåliga än WD.
Maxtor har en modell som finns lite överallt har jag sett, den har en "1 + 1 tb" badge eller liknande på kartongen. Där kan du välja mellan raid0 (en stor volym skapad av bägge diskarna) eller raid1 (spegling, samma data på båda diskarna för redundans samt prestanda).
Överlag så skulle jag rekommendera alla som arbetar med viktig data att använda en lagringslösning som klarar av att en hårddisk kraschar utan att datan går förlorad.
Måste dessutom tillägga att LaCie oftast kör Western Digital-hårddiskar i sina kabinett. Det är mest sådana jag har sett gå sönder, även en eller annan Seagate, men dessa verkar lite mer värmetåliga än WD.
-
- Medlem
Det är inte mkt svårare än att det finns olika åsikter om vad som är bra och vad som funkarHellboy skrev: Nähä då. Kör på externa drivar du. Man gör som man vill. Jag och dom flesta om inte alla som jag jobbar med väljer att köra mot en intern disk och som enor påpekade är det definitivt en fördel att jobba mot en annan intern disk än den som systemet ligger på. I dom bästa av världar.... Jag har själv blivit tillsagd av många att inte jobba mot externa drivar. Jag är själv inte så himla insatt på den tekniska biten och jag lyder råd från folk som jag har respekt för. Alla mina fyra Lacie diskar har stuckit när jag defakto spelade in på dom. Jag gör inte det längre. Enbart interna diskar och jag har knappt haft några problem alls. Den tekniska orsaken till detta kan jag inte. Jag är ingen datatekniker. Jag är inspelningstekniker och jag märker när det funkar. För mig har det funkat mycket bättre att jobba mot interna hårddiskar och det är detta som jag blivit tillsagd av andra också så då gör jag det. Svårare än så är det inte.
//J

- unicornbass
- Medlem+
Har du bra koll på vad jag ska köpa internt till min dubbel G5:a? sata disk tror jag det är, ca 500 gig räcker.barium skrev:Om du vill säkra din data på externa hårddiskar så skulle jag nog rekommendera att satsa på ett externt kabinett som kör två stycken hårddiskar i raid 1 (speglade). Eller om du har lite mer pengar att bränna, en NAS som kör 4st diskar i raid 5 eller liknande.
- Jan Hellman
- VIP medlem
SCSI är väl egentligen fortfarande det bästa/snabbaste när man håller på med stora film/ljudfiler då gränssnittet är 32-bitars men en scsi drive är snordyr som det är nu. Det finns scsi-hårddiskar upp till runt 15.000 varv nu för tiden.Autodidakt skrev:Det är inte mkt svårare än att det finns olika åsikter om vad som är bra och vad som funkarHellboy skrev: Nähä då. Kör på externa drivar du. Man gör som man vill. Jag och dom flesta om inte alla som jag jobbar med väljer att köra mot en intern disk och som enor påpekade är det definitivt en fördel att jobba mot en annan intern disk än den som systemet ligger på. I dom bästa av världar.... Jag har själv blivit tillsagd av många att inte jobba mot externa drivar. Jag är själv inte så himla insatt på den tekniska biten och jag lyder råd från folk som jag har respekt för. Alla mina fyra Lacie diskar har stuckit när jag defakto spelade in på dom. Jag gör inte det längre. Enbart interna diskar och jag har knappt haft några problem alls. Den tekniska orsaken till detta kan jag inte. Jag är ingen datatekniker. Jag är inspelningstekniker och jag märker när det funkar. För mig har det funkat mycket bättre att jobba mot interna hårddiskar och det är detta som jag blivit tillsagd av andra också så då gör jag det. Svårare än så är det inte.
//JJag har precis motsatt åsikt och har aldrig haft några problem med att spela in direkt på t.ex. externa drivar, har mest kört Firewire där dock, då det känns lite stabilare än USB. LaCie vet jag flera som arbetar med att spela in ljud använder utan problem. Dock är nog det viktigaste att man spelar in audiofiler på en hårddisk och kör operativet på en annan, sen om det är en intern eller extern tror jag spelar mindre roll. Finns ju externa diskar som kopplas in på andra sätt än Firewire eller USB också.
USB är väl fortfarande 8-bitars av vad jag vet.
En annan risk med externa diskar är att dom inte sitter i datorn och får strömförsörjning från datorn. Om av någon orsak antingen strömsladden eller datasladden skulle åka ur när man jobbar med en extern disk är risken överhängande att man får korrupta filer eller att disken går sönder. Jag har en extern FW800 disk där det sitter två raid-kopplade hårddiskar i där den ena speglar den andra men jag kör hellre mot den disken som sitter i datorn. Ibland är det folk inne och kliver i maskinrummet i studion och då blir jag nervös. Helt plötsligt är det någon som rycker fel disk utan att ha matat ut ordentligt.
Vad det gäller Lacie. Som jag skrev så gällde mina farhågor mest D2-drivarna. Det var MÅNGA som vart otroligt sura på Lacie efter att deras diskar kraschat. Jag själv har som sagt kört sönder fyra stycken, varpå en eller två mer än en gång. Alltid lagade på garanti i och för sig men jag har slutat att använda dom till någonting annat än back-up och då till prylar som inte är så värst viktiga. Jag långtidsbackar-up nästan uteslutande på Iomega Rev-diskar nu för tiden. Väldigt bra och hög datalagringssäkerhet. Ingen elektronik och knappt någonting mekaniskt heller i diskarna. Och om driven går sönder kan man alltid köpa en ny.
//J
- GandhiMK2
- Medlem++
Seagate tillverkade en feeet batch i thailand som var krapp...min stackars polare köpte två som drog precis samtidigt....SEN läste han om den....newheartshadow skrev:Har kört en intern Seagate 750GB:are i repan/studion som totalhavererade efter kanske ett halvår. Vi kör inte många spår samtidigt men ibland sa cubase att det var för många ändå (kunde hända med bara ETT spår), sen försvann hårddisken från enhetshanteraren och efter tillräckligt många gånger gick den inte att få igång igen öht. fick den utbytt på garanti men nu börjar den nya strula även den. inte så illa att den pajat helt men det funkar inte att ha som audiodisk i alla fall.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- newheartshadow
- VIP medlem
mmm jag hörde om det jag med. undrar om ersättningsdisken är från samma batch, den funkar ju bättre, men inte alls bra.....f-bass skrev:Seagate tillverkade en feeet batch i thailand som var krapp...min stackars polare köpte två som drog precis samtidigt....SEN läste han om den....newheartshadow skrev:Har kört en intern Seagate 750GB:are i repan/studion som totalhavererade efter kanske ett halvår. Vi kör inte många spår samtidigt men ibland sa cubase att det var för många ändå (kunde hända med bara ETT spår), sen försvann hårddisken från enhetshanteraren och efter tillräckligt många gånger gick den inte att få igång igen öht. fick den utbytt på garanti men nu börjar den nya strula även den. inte så illa att den pajat helt men det funkar inte att ha som audiodisk i alla fall.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
- unicornbass
- Medlem+
Cuba skrev:Gärna!unicornbass skrev:popcorn? Jag har över.Cuba skrev:Intressant tråd. Keep on!
Har beställt nya hårddiskar. Kommer nästa vecka.