Har någon en död häst? Min bas behöver limmas!

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
dustbinday
Medlem

Har någon en död häst? Min bas behöver limmas!

Inlägg av dustbinday »

Hej! jag har förbarmat mig över en semifungerande kontra i två delar.(hals och kropp). Någon sa att benlim funkade bra, samme människa sa också att man gjorde det av döda hästar. Har någon ett tips?
hej hopp
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

Jag fick en påser hornlim i pulverform, som jag skulle limma min kontrabas med. Det fick jag av en duktig instrumentmakare (Anita Matter i Harlösa) som sa att det är det ENDA man får använda. Men hornlim och benlim kanske är samma sak?
Jag har tyvärr inget kvar eftersom jag skickade med det när jag sålde den defekta basen.
Hon sa vidare att det ska vara 25 grader varmt i rummet där basen ligger och torkar.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Hultberg
Medlem+

Inlägg av Hultberg »

Hör dig för på ackegura-forumet, http://ackegura.proboards.com/index.cgi?board=general, där finns det mycket kunskap om att renovera akustiska instrument.
Schatz jazz
EHX Battalion
Fender Bassman TV Twelve
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem

Re: Har någon en död häst? Min bas behöver limmas!

Inlägg av Bontracasso »

dustbinday skrev:Hej! jag har förbarmat mig över en semifungerande kontra i två delar.(hals och kropp). Någon sa att benlim funkade bra, samme människa sa också att man gjorde det av döda hästar. Har någon ett tips?
hej hopp
Det funkar med Pärl-lim också, samma funktion. Ett lim som smälts i ett plåtkärl i vattenbad. (Finns i välsorterad färgaffär)
Torka i varmt rum (helt riktigt men 25 grader , nja, det går ända) viktigt är att låta träets porer få suga i sej allt det götta limmet så kan du efterjustera en stund. Ångrar du dej eller behöver ändra/efterjustera så värmer du det limmade området försiktigt och vips...tillbaks till ruta ett.
Lycka till! :tummenupp:
Skriv svar