Patchkablar
-
- Medlem+
Patchkablar
Vad rekomenderas för patchkablar för pedalbord? Jag har hitintills nöjt mig med thomanns små 25 krs rackare men i tontappet börjar märkas. Detta är ju givetvis inte bara kablarnas fel, jag menar kopplar man in en NS-2 så kan man ju glömma allt vad ton heter. :wink
Har kollat in George L och Lava men folk verkar så fantastiskt missnöjda med pålitligheten hos dessa och börja felsöka ett pedalbord med 10-15 pedaler under ett gig vill jag aldrig behöva göra då föredrar jag faktiskt tontapp och thomannsladdar.
Fan vad jag svamlar.... (Punkt! som man säger på PB!)
Vad rekomenderar ni? Helst billigt och bra eller iaf acceptabelt pris och bra.
Har kollat in George L och Lava men folk verkar så fantastiskt missnöjda med pålitligheten hos dessa och börja felsöka ett pedalbord med 10-15 pedaler under ett gig vill jag aldrig behöva göra då föredrar jag faktiskt tontapp och thomannsladdar.
http://digressionassassins.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Medlem+
Haha vilket jävla namn...Cuba skrev:EBS dubbeldildos ..... fast det är ju iofs inga kablar....

Tack för tipset men jag behöver nog kablar också.
http://digressionassassins.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Medlem+
Vad jag har hört, eller snarare läst, om George L är att de inte är så pålitliga och "ramlar" ur kontakten vid transporter mellan gigs osv. Har som sagt inga förstahandsuppgifter på det eller egna erfarenheter men just det fick mig att bli lite orolig för dessa typer av icke-lödda kablar.Foxbat skrev:Jag har George L och såna EBS-grejer. Det blir snyggt när man kan bestämma längden så exakt så enkelt. Jag är superdupernöjd.
- fieldflower
- Hedersmedlem
Jag har använt George L som kabel mellan bas och stärkare i 10 år (inklusive att trampa på sladden så den åker ur basen och liknande) och har aldrig behövt skruva om eller byta - de 2 långa kablar jag skruvade ihop då håller fortfarande finfint.Ulfern skrev:Vad jag har hört, eller snarare läst, om George L är att de inte är så pålitliga och "ramlar" ur kontakten vid transporter mellan gigs osv. Har som sagt inga förstahandsuppgifter på det eller egna erfarenheter men just det fick mig att bli lite orolig för dessa typer av icke-lödda kablar.Foxbat skrev:Jag har George L och såna EBS-grejer. Det blir snyggt när man kan bestämma längden så exakt så enkelt. Jag är superdupernöjd.
Så du behöver nog inte vara så orolig för att patchkablar skall trilla ur.
Medlem i PB50+
-
- Medlem+
Jamen dåså! Då är det bara och handla när ekonimin tillåter. De dåliga recensioner jag läst om Lava och George L var på harmony central. Kanske var recensenterna klumpiga på att skruva? (vilket iofs bådar illa för mig)fieldflower skrev:Jag har använt George L som kabel mellan bas och stärkare i 10 år (inklusive att trampa på sladden så den åker ur basen och liknande) och har aldrig behövt skruva om eller byta - de 2 långa kablar jag skruvade ihop då håller fortfarande finfint.Ulfern skrev:Vad jag har hört, eller snarare läst, om George L är att de inte är så pålitliga och "ramlar" ur kontakten vid transporter mellan gigs osv. Har som sagt inga förstahandsuppgifter på det eller egna erfarenheter men just det fick mig att bli lite orolig för dessa typer av icke-lödda kablar.Foxbat skrev:Jag har George L och såna EBS-grejer. Det blir snyggt när man kan bestämma längden så exakt så enkelt. Jag är superdupernöjd.
Så du behöver nog inte vara så orolig för att patchkablar skall trilla ur.
Hursom, är det någon som har något bra tips på lödda patchkablar?
- newheartshadow
- VIP medlem
Angående GeorgeL och liknande konstruktioner så måste man vara noga med att sätta i sladden rakt ner så pinnen i kontakten träffar ledaren i kabeln och sen skruva åt HÅRT! De gånger jag skruvat med endast handkraft har kablarna så småningom glappat.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
-
- Medlem+
Det är just det som får mig att, trots en del lovord för den här typen av kablar, hellre välja lödda. Live är ju driftsäkerheten betydligt viktigare än ett litet tontapp och spelar man in gör man det iaf inte med en lång pedalkedja utan endast det man ämnar använda i det parti man spelar in, så gör jag iaf.newheartshadow skrev:Angående GeorgeL och liknande konstruktioner så måste man vara noga med att sätta i sladden rakt ner så pinnen i kontakten träffar ledaren i kabeln och sen skruva åt HÅRT! De gånger jag skruvat med endast handkraft har kablarna så småningom glappat.
Har du något tips på några juste lödda patchkablar?
(Möjligt är att jag har lite onödig GAS, det funkar ju med dom jag har)
-
- Medlem+
- newheartshadow
- VIP medlem
Jag har ett par Hosakablar som känns gedigna och som inte stjäl alltför mycket signal vad jag märkt iaf. Ingen direkt koll på om det anses vara "bra grejer" i allmänhet.Ulfern skrev:Det är just det som får mig att, trots en del lovord för den här typen av kablar, hellre välja lödda. Live är ju driftsäkerheten betydligt viktigare än ett litet tontapp och spelar man in gör man det iaf inte med en lång pedalkedja utan endast det man ämnar använda i det parti man spelar in, så gör jag iaf.newheartshadow skrev:Angående GeorgeL och liknande konstruktioner så måste man vara noga med att sätta i sladden rakt ner så pinnen i kontakten träffar ledaren i kabeln och sen skruva åt HÅRT! De gånger jag skruvat med endast handkraft har kablarna så småningom glappat.
Har du något tips på några juste lödda patchkablar?
(Möjligt är att jag har lite onödig GAS, det funkar ju med dom jag har)
En del gillar Planet Waves, har ingen erfarenhet av dem mer än en instrumentkabel som funkar helt okej men sliter på outputjacket på basen tyvärr och har senare börjat glappa lite när man böjer på ena kontakten.
Kablar man löder ihop själv har jag ingen koll på vad som finns men kontakter brukar folk rekommendera neutrik.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
-
- Medlem
- Taurus
- Medlem++
Det där var jag också orolig för, jag fick bruka rätt rejält våld på pedalhonorna när det skulle möbleras om på pedalbordet. Sen sisådär ettåtalvt år kör jag genomgående med George L istället, har funkat problemfritt så här långt.barium skrev:Nackdelen med dessa är att de kan orsaka viss påfrestning på honorna om man inte är försiktig när man sätter fast pedalerna på pedalbordet. Alltid enklare att byta en glapp kabel än en glapp hona.Cuba skrev:EBS dubbeldildos ..... fast det är ju iofs inga kablar....
- MALA
- Distributör
Re: Patchkablar
Hur många ska du ha? Jag kör en rensningsrea på nya kablar och lägger antagligen upp imorgon. Jag har riktigt rejäla lödda kablar i 15 och 30 cm fabriksnya. Om du ska ha ett tillräckligt stort antal kan jag skicka en utan kostnad till dig för testUlfern skrev:Vad rekomenderas för patchkablar för pedalbord? Jag har hitintills nöjt mig med thomanns små 25 krs rackare men i tontappet börjar märkas. Detta är ju givetvis inte bara kablarnas fel, jag menar kopplar man in en NS-2 så kan man ju glömma allt vad ton heter. :wink
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
-
- Medlem+
- MatsD
- Medlem++
Jag tycker signalbortfallet på Thomanns billiga färgglada kablar är helt försumbart faktiskt och tror inte det blir bättre för att du byter till dyrare kablar. Det är snarare hela signalvägen i sig som skapar problem. Jag löste det genom att köpa ett par loop-limpor (en till gitarrbordet och entill basbordet) av nedanstående slag från http://www.loop-master.com/

(på bilden med 5 loopar men det går att få från 2 och upp till 18 loopar för det verkligt extreme pedalfreaket)
Med en sån behöver inte signalen gå genom fler pedaler än de man för ögonblicket använder.
/Mats D
(på bilden med 5 loopar men det går att få från 2 och upp till 18 loopar för det verkligt extreme pedalfreaket)
Med en sån behöver inte signalen gå genom fler pedaler än de man för ögonblicket använder.
/Mats D
- Mike
- The Transporter
Jag kör med Thommans 26:57-kronors. Funkar kalas.
http://www.thomann.de/se/pro_snake_patc ... _015_m.htm
Looplima verkar ju kalas, då kan man ju dessutom lägga pedalerna på bästa stället på pedalbordet, utan att för den delen behöva trixa så mycket med all kabel.
http://www.thomann.de/se/pro_snake_patc ... _015_m.htm
Looplima verkar ju kalas, då kan man ju dessutom lägga pedalerna på bästa stället på pedalbordet, utan att för den delen behöva trixa så mycket med all kabel.
TVR!
Because Porsche are for girls.
Because Porsche are for girls.
-
- Medlem+
Jag tror du kan ha helt rätt i att dyrare sladdar gör en försumbar skillnad (jag har dessutom redan de kablar som ligger ett snäpp över de färgglada) och att det är den långa signalkedjan som ställer till det snarare.MatsD skrev:Jag tycker signalbortfallet på Thomanns billiga färgglada kablar är helt försumbart faktiskt och tror inte det blir bättre för att du byter till dyrare kablar. Det är snarare hela signalvägen i sig som skapar problem. Jag löste det genom att köpa ett par loop-limpor (en till gitarrbordet och entill basbordet) av nedanstående slag från http://www.loop-master.com/
/Mats D
Looplimpa kan vara en bra idé, plus att man då ock på ett enkelt sätt kan kombinera effekter.... Jag får nog ta mig en rejäl funderare.