Skruvade loss halsen

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Skruvade loss halsen

Inlägg av shadewind »

Skruvade loss halsen på min Squier Deluxe Active Jazz V och det gick ju bra. Dock så föll det ur en del spån ur skruvhålen i halsen. Det är väl dock ingen fara? Tänkte bara kolla eftersom jag alltid tycker träskruvar är lite obehagliga då trä ett mjukt material. Drog åt skruvarna igen med en vanlig skruvmejsel tills de satt tajt men inte mer.
Användarvisningsbild
criss
Medlem+

Inlägg av criss »

låter som en väl genomförd "kolla-hur-saker-sitter-ihop" operation!
jag är aldrig trygg innan jag skruvat sönder och ihop allt som jag är intresserad av...
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

criss skrev:låter som en väl genomförd "kolla-hur-saker-sitter-ihop" operation!
jag är aldrig trygg innan jag skruvat sönder och ihop allt som jag är intresserad av...
Vilket inte slutade så lyckligt för unga Eva...
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Roland skrev:
criss skrev:låter som en väl genomförd "kolla-hur-saker-sitter-ihop" operation!
Vilket inte slutade så lyckligt för unga Eva...
ROFL!

Anyways, strängarna sitter där de ska, basen låter som den ska akustiskt och den låter som den ska elektriskt så jag gissar att "all is well". Men jag är en sån där paranoid jävel.

Läste någonstans ett knep som gick ut på att man stämde basen som den skulle vara, lossade på halsskruvarna ett kvartsvarv och sedan drog åt igen. Då skulle spänningen i strängarna dra ned halsen tajt i halsfickan och man skulle få bättre sustain. Nu tror jag inte att det blev någon skillnad (obviously) men det knakade till lite i alla fall. Och då blir man ju alltid nervös. Men det beror nog bara på att halsfickan är tajt som den är på sidorna och när trä går mot trä så knakar det ju :)
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Det är nog ingen fara, små spån ur skruvhålen är lugnt. Och du är ju bekant med tändstickstricket ifall det skulle gå åt skogen, vilket jag betvivlar. Ingen fara på taket.

Om det låg små träflisor/spån/tunna plattor mellan i halsfickan så kan det dock vara på sin plats att lägga tillbaka dom igen.
/Linus
Skriv svar