tillfällig mick på kontra

Diskussioner om kontrabasar
bassjerk
Medlem

tillfällig mick på kontra

Inlägg av bassjerk »

Jag har lånat hem en kontra och övat för att spela en låt på en julkonsert jag basar till. Det är en kontra som stått utan kärlek och omvårdnad i ett föråd rätt länge ser rätt heavy relicad ut.hur mickar man lättast upp den på konseren pa killen pratade om en konding att sätta på stallet är det bra eller har ngn andra förslag?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Re: tillfällig mick på kontra

Inlägg av Jan Hellman »

bassjerk skrev:Jag har lånat hem en kontra och övat för att spela en låt på en julkonsert jag basar till. Det är en kontra som stått utan kärlek och omvårdnad i ett föråd rätt länge ser rätt heavy relicad ut.hur mickar man lättast upp den på konseren pa killen pratade om en konding att sätta på stallet är det bra eller har ngn andra förslag?
Det enklaste/billigaste är väl att sätta en mikrofon framför om det är en bra ljudtekniker. Har funkat i alla år. Funkar fortfarande. Annars kan jag rekommendera en Ehrlund kontaktmikrofon och då helst i kombination med en bra preamp.

MVH//Jan
bassjerk
Medlem

Inlägg av bassjerk »

Vi repar med pa nästa vecka konser den 19 vi får se vad pa killen kommer med.
OM man mickar upp med vanlig mick ska den vara placerad vid ett f hål ?
svali
Nykomling

Inlägg av svali »

Har förut använt Fismanmick i många år. Ger mycket diskantslask, men är busenkel att sätta fast med klämmor på stallet. Med en equalizer kan det bli riktigt bra.
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

+1 på Ehrlund
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Eller "mik inlindad i handduk och nedstoppad i stränghållar"-tricket.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

daionsavage skrev:
Svensson skrev:Eller "mik inlindad i handduk och nedstoppad i stränghållar"-tricket.
Vilket faktiskt fungerar förvånansvärt bra, det låter kontra!
Precis! Jag var själv lagomt skeptiskt till den metoden men fick praktisera den för ett par år sedan. Det går däremot inte att spela högt pga att det rundar.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
bassjerk
Medlem

Inlägg av bassjerk »

Nu har jag spelat på julkonserten och det vart en liten konding med klämfäste och en kort böjlig arm som vi fäste på stallet pekandes framåt under strängarna och jag hördes, men har inte hört nån inspelning än så vet ej om det är det mest optimala eller om det var vad han hade över till mej :wink:
Skriv svar