Hjälp, trasiga .wav-filer!
- Halkbi
- Medlem
Hjälp, trasiga .wav-filer!
Hej!
Spelade in mitt nya bands debutframträdande med min Zoom H2 nu på nyårsafton. Allt gick bra tills jag skulle börja redigera ljudfilerna i datorn och det visade sig att minneskortet kraschat. Efter mycket om och men så har jag nu lyckats att få över filerna till datorn, men jag kan inte öppna dem. Det går inte att spela upp dem, Cubase kan inte importera dem, Audacity hänger sig när man gör en rådataimport och WAV Saver hänger sig när man ska reparera dem.
Någon som har något tips på hur jag ska göra för att komma åt informationen i dem? Det skulle vara väldigt tråkigt om det inte gick att återställa filerna till ett lyssningsbart tillstånd.
/Halkbi
Spelade in mitt nya bands debutframträdande med min Zoom H2 nu på nyårsafton. Allt gick bra tills jag skulle börja redigera ljudfilerna i datorn och det visade sig att minneskortet kraschat. Efter mycket om och men så har jag nu lyckats att få över filerna till datorn, men jag kan inte öppna dem. Det går inte att spela upp dem, Cubase kan inte importera dem, Audacity hänger sig när man gör en rådataimport och WAV Saver hänger sig när man ska reparera dem.
Någon som har något tips på hur jag ska göra för att komma åt informationen i dem? Det skulle vara väldigt tråkigt om det inte gick att återställa filerna till ett lyssningsbart tillstånd.
/Halkbi
Medlemspresentation: http://pratabas.se/viewtopic.php?p=615699
- inber
- VIP medlem
Inte riktigt mitt område längre, men om det vore mina egna filer och jag inte hittade någon som kunde hjälpa mig, skulle jag tänka så här:
Om en fil inte går att läsa, kan det bero på flera saker.
En fil i sig brukar bestå av en header (ett inledande block) plus en massa data. Om headern är skadad så känner inga program igen filformatet. Om datablocken pajat så borde du kunna öppna filen, men sedan spårar det ur (låter illa på något ställe).
Det låter alltså troligt att det är headern som är skadad.
Vad är då headern för något? Om du skapar en WAV-fil på skrivbordet och döper om filnamnet till .TXT så kan du öppna den i Anteckningar. Då ser du att det finns en massa "skräp" där, trots att filen borde vara tom. Det är headern.
Eftersom filstorleken är betydligt större än 0 bytes (väl?) så finns ditt data där, men programmen kommer inte åt dem. Prova att ta en kopia på en av filerna och döpa om den till .TXT och öppna den i Anteckningar eller Wordpad. Då ska du se headern. Ser den ut som den tomma filen?
Om resten av filen är intakt men att headern saknas/är skadad, så är det inte omöjligt att du kan återställa filerna. Det finns inget enkelt sätt att göra det som jag känner till, men idén är att klippa ihop en frisk header med det data du har.
Läs på hur WAV-filer funkar (längst ner i artikeln har du en länk till internformatet på WAV-filer):
http://en.wikipedia.org/wiki/WAV
Kolla också på http://www.download.com om det finns något program som reparerar korrupta filer, inklusive WAV-filer.
Om filen är komprimerad, kan du glömma det som står ovan. Då är det nog mer eller mindre omöjligt. I alla fall skulle jag ge upp i så fall.
Om en fil inte går att läsa, kan det bero på flera saker.
En fil i sig brukar bestå av en header (ett inledande block) plus en massa data. Om headern är skadad så känner inga program igen filformatet. Om datablocken pajat så borde du kunna öppna filen, men sedan spårar det ur (låter illa på något ställe).
Det låter alltså troligt att det är headern som är skadad.
Vad är då headern för något? Om du skapar en WAV-fil på skrivbordet och döper om filnamnet till .TXT så kan du öppna den i Anteckningar. Då ser du att det finns en massa "skräp" där, trots att filen borde vara tom. Det är headern.
Eftersom filstorleken är betydligt större än 0 bytes (väl?) så finns ditt data där, men programmen kommer inte åt dem. Prova att ta en kopia på en av filerna och döpa om den till .TXT och öppna den i Anteckningar eller Wordpad. Då ska du se headern. Ser den ut som den tomma filen?
Om resten av filen är intakt men att headern saknas/är skadad, så är det inte omöjligt att du kan återställa filerna. Det finns inget enkelt sätt att göra det som jag känner till, men idén är att klippa ihop en frisk header med det data du har.
Läs på hur WAV-filer funkar (längst ner i artikeln har du en länk till internformatet på WAV-filer):
http://en.wikipedia.org/wiki/WAV
Kolla också på http://www.download.com om det finns något program som reparerar korrupta filer, inklusive WAV-filer.
Om filen är komprimerad, kan du glömma det som står ovan. Då är det nog mer eller mindre omöjligt. I alla fall skulle jag ge upp i så fall.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- inber
- VIP medlem
Men om han har spelat in med MP3-format, så heter filen .MP3. Jag har haft en Zoom H2 till låns och det finns ingen möjlighet att få fel filtyp. Eller: jag skulle inte klarat av att göra fel, men det kanske går ändå.dereborn skrev:Är du helt säker på att du inte spelade in i mp3-läge av misstag?
Kolla också samplingfrekvens och bitrate.
Ofta är det enklare än man tror....
Enklast är väl att han tar en kopia av filerna och döper om dem till .MP3 och provar.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- Halkbi
- Medlem
Försökte att öppna filen i anteckningar bland det första jag gjorde, problemet är ju att det är två .wav-filer i stereo på ca 44 minuter jag har att göra med, 438mb vardera. Så stora filer har anteckningar lite problem med att öppna, vet dock inte hur det är med WordPad. Ska testa det.inber skrev: Eftersom filstorleken är betydligt större än 0 bytes (väl?) så finns ditt data där, men programmen kommer inte åt dem. Prova att ta en kopia på en av filerna och döpa om den till .TXT och öppna den i Anteckningar eller Wordpad. Då ska du se headern. Ser den ut som den tomma filen?
Edit: Testade Wordpad, funkade inte. Dock testade jag med att öppna en av filerna i antcekningar, och den här gången gick det! Datorer äro outgrundliga, ska testa lite senare med att försöka få en valid header till filen. Tack för din hjälp!
Jag har som sagt testat ljudräddarprogremmet WAV Saver, vilket hänger sig när man trycker på repair. Samma sak med Audacitys rådataimport, den hänger sig också när jag försöker importera filen så det känns tveksamt att något program är räddningen.inber skrev:Kolla också på http://www.download.com om det finns något program som reparerar korrupta filer, inklusive WAV-filer.
Det är jag säker på, då filerna som låg på minneskortet var .WAV-filer samt att H2:an var inställd på 4 kanalers WAV 16bit/44.1kHz-inspelning.dereborn skrev:Är du helt säker på att du inte spelade in i mp3-läge av misstag?
Tyvärr, filerna är på tok för stora för att mailas. Ett splittarkiv skulle väl funka, men det blir så bökigt att hålla reda på. Ingen som har en server som jag kan ladda upp filerna på?THDP skrev:MAila en fil till mig så kan jag kolla på den om du vill.
- inber
- VIP medlem
Det här är en av Wikipedia-länkarna och som beskriver formatet:
https://ccrma.stanford.edu/courses/422/ ... aveFormat/
När den första initiala chocken har lagt sig så ser du på bilderna att filen består av en header (fast de kallar den något annat) och en lång ström med data som är själva ljudet.
Om du kan ta headern på en fil som finns och fungerar och klistra in din fil så är väl sannolikheten 50 % att du får det att fungera.
Egentligen skulle du behöva ett program som tillåter att du patchar direkt i filen. Det betyder att du skriver in (hexadecimala) siffervärden direkt på en given plats i filen. Vete sjutton var man hittar sådana program, men http://www.download.com är den givna platsen att börja leta på. Jag har varit bra på det där en gång i tiden, men det var på förhistorisk tid, dvs före Windows. Nu ser jag inte bilderna framför mig, men med lite tur borde du kunna peta in i princip de värden som står i bilderna.
När den första initiala chocken har lagt sig så ser du på bilderna att filen består av en header (fast de kallar den något annat) och en lång ström med data som är själva ljudet.
Om du kan ta headern på en fil som finns och fungerar och klistra in din fil så är väl sannolikheten 50 % att du får det att fungera.
Egentligen skulle du behöva ett program som tillåter att du patchar direkt i filen. Det betyder att du skriver in (hexadecimala) siffervärden direkt på en given plats i filen. Vete sjutton var man hittar sådana program, men http://www.download.com är den givna platsen att börja leta på. Jag har varit bra på det där en gång i tiden, men det var på förhistorisk tid, dvs före Windows. Nu ser jag inte bilderna framför mig, men med lite tur borde du kunna peta in i princip de värden som står i bilderna.
- Halkbi
- Medlem
Jag såg i notepad att headen var ute och cyklar, har hittat två program som fixar biffen. Dock är jag så fruktansvärt dålig på att skriva kommandon att jag inte fått dem att funka. Här är ett exempel:inber skrev:Det här är en av Wikipedia-länkarna och som beskriver formatet:

Ingenting händer med filerna, det här med kommandorader har jag alltid haft svårt att få rätt. Prövade ett annat program som var avsett för att göra MP3-filer till wav. Enligt dess beskrivning så lade det bara till en wav-header i början av filen, men filen som den skapade gick inte heller att öppna. Inte med Winamp i alla fall, ska testa med Audacitys råimport och se om det går bättre.
Edit: De filer som jag lyckades göra med Mp3/wav-konverteraren går att importera som rådata till Audacity, frågan är om det går att göra något åt dem. Klippen loopas liksom i intervaller på tre sekunder, och ganska mycket har försvunnit. Tack för all hjälp, det som finns kvar att göra kan jag lösa själv i den mån det är möjligt, men det var den här tråden som ledde mig hit.
Förresten, ingen i studioforum kunde hjälpa mig med det här, och där startade jag en tråd redan på nyårsdagen, det tycker jag säger lite om pratabas

- inber
- VIP medlem
Det där att programmet ska kunna göra om en MP3-fil till en WAV bara genom att lägga till en header, tror jag inte ett skit på. En WAV-fil är okomprimerad och ungefär tio gånger så stor. Jag skulle gissa att en komprimerad fil som har fått interna problem är räddningslöst förlorad, eftersom komprimeringen är en delikat historia.
När det gäller ditt WAVHEAD-program så borde det räcka med att du skriver två rader:
WAVHEAD -C2 filnamn.wav
WAVHEAD -S44100 filnamn.wav
Det framgår inte om det finns fler kommandon, men läser jag din lista så finns bara dessa två att välja på.
Om jag tänker rätt borde det bli så här: Eftersom din WAV-fil redan innehåller en header så kommer det att spraka och låta fan i några millisekunder eller så (när headern spelas upp som om det vore ljud), men sedan borde det fungera.
Prova med någon fil som är schysst, t ex en kopia av någon av de inbyggda filerna i Windows. Funkar det, så kan du ge dig på dina egna filer sedan. Men dra ner volymen när du provar...
EDIT: Nu såg jag något. Du skriver att:
Det är jag säker på, då filerna som låg på minneskortet var .WAV-filer samt att H2:an var inställd på 4 kanalers WAV 16bit/44.1kHz-inspelning.
Vafan? Menar du fyra kanaler? Vad är det för något? Har du inte stereoinspelning? Stämmer det att det är fyra ska i så fall kommandona vara:
WAVHEAD -C4 filnamn.wav
När det gäller ditt WAVHEAD-program så borde det räcka med att du skriver två rader:
WAVHEAD -C2 filnamn.wav
Det framgår inte om det finns fler kommandon, men läser jag din lista så finns bara dessa två att välja på.
Om jag tänker rätt borde det bli så här: Eftersom din WAV-fil redan innehåller en header så kommer det att spraka och låta fan i några millisekunder eller så (när headern spelas upp som om det vore ljud), men sedan borde det fungera.
Prova med någon fil som är schysst, t ex en kopia av någon av de inbyggda filerna i Windows. Funkar det, så kan du ge dig på dina egna filer sedan. Men dra ner volymen när du provar...

Det är jag säker på, då filerna som låg på minneskortet var .WAV-filer samt att H2:an var inställd på 4 kanalers WAV 16bit/44.1kHz-inspelning.
Vafan? Menar du fyra kanaler? Vad är det för något? Har du inte stereoinspelning? Stämmer det att det är fyra ska i så fall kommandona vara:
WAVHEAD -C4 filnamn.wav
- Halkbi
- Medlem
Fyra kanaler, ja. Två stereomikar, en bakåt och en framåt, två wav-filer i stereo. Jag sysslar med andra ord inte med 4-kanalstereoinber skrev:Det där att programmet ska kunna göra om en MP3-fil till en WAV bara genom att lägga till en header, tror jag inte ett skit på. En WAV-fil är okomprimerad och ungefär tio gånger så stor. Jag skulle gissa att en komprimerad fil som har fått interna problem är räddningslöst förlorad, eftersom komprimeringen är en delikat historia.
WAVHEAD -C2 filnamn.wav
WAVHEAD -C4 filnamn.wav

Jag tänkte också på det här med konverteringen från MP3 till WAV, det här säger readmefilen:
"WaveMP3 is a simple application that will turn your "Normal" MP3's into Waved MP3's.
A Waved MP3 is nothing more than a normal MP3 with a so called "RIFF/WAVE" header in
front of the actual MP3 audio data and the ".wav" extension."
Programmet ska tydligen vara till för att spela MP3-filer i spelare som inte stödjer MP3, låter mycket konstigt ja.
Som sagt så kommer jag i alla fall åt lite ljud efter den konverteringen, dock i mycket sargad form. Det känns tveksamt om jag kommer att kunna förbättra det med någon annan metod, då det slinker in ljud från en annan inspelning emellanåt.
- joachime
- Medlem++
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Spelar musik och omusik på fritiden
- Halkbi
- Medlem
Tack!
Denna gjorde filerna läsbara på samma sätt som "konverteraren" gjorde, eller lika oläsbar om man hellre vill det. Det går nog inte att rädda den här inspelningen mer än såhär. En god erfarenhet att ha varit med om en minneskortskrasch, dock!
- inber
- VIP medlem
Jo, men om man tittar på din skärmdump så har du ju gett fel kommando. Du har skrivit att det är vanlig stereo (-C2). Har du provat detta?Halkbi skrev:Fyra kanaler, ja. Två stereomikar, en bakåt och en framåt, två wav-filer i stereo. Jag sysslar med andra ord inte med 4-kanalstereoinber skrev:Det där att programmet ska kunna göra om en MP3-fil till en WAV bara genom att lägga till en header, tror jag inte ett skit på. En WAV-fil är okomprimerad och ungefär tio gånger så stor. Jag skulle gissa att en komprimerad fil som har fått interna problem är räddningslöst förlorad, eftersom komprimeringen är en delikat historia.
WAVHEAD -C2 filnamn.wav
WAVHEAD -C4 filnamn.wav
WAVHEAD -S44100 filnamn.wav![]()
Jag tänkte också på det här med konverteringen från MP3 till WAV, det här säger readmefilen:
"WaveMP3 is a simple application that will turn your "Normal" MP3's into Waved MP3's.
A Waved MP3 is nothing more than a normal MP3 with a so called "RIFF/WAVE" header in
front of the actual MP3 audio data and the ".wav" extension."
Programmet ska tydligen vara till för att spela MP3-filer i spelare som inte stödjer MP3, låter mycket konstigt ja.
Som sagt så kommer jag i alla fall åt lite ljud efter den konverteringen, dock i mycket sargad form. Det känns tveksamt om jag kommer att kunna förbättra det med någon annan metod, då det slinker in ljud från en annan inspelning emellanåt.
WAVHEAD -C4 filnamn.wav
- Boom
- VIP medlem
Kan du spela upp filerna i Zoomen?
Hade ett liknande problem med en inspelning från en Zoom H2.
Det gick inte att läsa filerna från minneskortet, men det gick att spela dem i H2´n. På det sättet kan du ju i så fall få tillgång till det du har spelat in och även föra över det till datorn manuellt i realtid.
Hade ett liknande problem med en inspelning från en Zoom H2.
Det gick inte att läsa filerna från minneskortet, men det gick att spela dem i H2´n. På det sättet kan du ju i så fall få tillgång till det du har spelat in och även föra över det till datorn manuellt i realtid.
- cub
- Medlem++
http://www.interouteexpress.com/Halkbi skrev:Tyvärr, filerna är på tok för stora för att mailas. Ett splittarkiv skulle väl funka, men det blir så bökigt att hålla reda på. Ingen som har en server som jag kan ladda upp filerna på?THDP skrev:MAila en fil till mig så kan jag kolla på den om du vill.
- Halkbi
- Medlem
Jag var nog inte tillräckligt tydlig i mitt förra inlägg. När man spelar in i 4 kanaler med en Zoom H2 så använder man enhetens två stereomikar och inspelningen sparas i två stereoljudfiler: en för stereomiken på framsidan, en för stereomiken på baksidan. I mitt fall blev det alltså två .wav-filer i stereo.inber skrev: Jo, men om man tittar på din skärmdump så har du ju gett fel kommando. Du har skrivit att det är vanlig stereo (-C2). Har du provat detta?
WAVHEAD -C4 filnamn.wav
Som jag skrev så gav hexeditorn samma resultat som konverteraren, vilket för mig betyder att det är omöjligt att göra något mer åt de här filerna. Det var inte bara headern det var fel på. Visst kan jag läsa filerna nu, men inte på ett sätt som gör det lyssningsbart.
Jag hör ca 4 sekunder av inspelningen sedan hör jag samma ljudsnutt igen, denna gång från andra miken. Det blandas friskt från olika punkter i inspelningen och ibland kommer det även in en snutt från en annan inspelning som jag gjort. Detta varvas med digitalt oljud. Långt ifrån allt av inspelningen finns kvar. Båda filerna är identiska.