gör det själv objekt blocket
-
- Medlem
gör det själv objekt blocket
den här finns på blocket nu kanske nått för nån händig
http://www.blocket.se/uppsala/Kontrabas ... ?ca=10&w=2
http://www.blocket.se/uppsala/Kontrabas ... ?ca=10&w=2
- criss
- Medlem+
basbjälken. har den släppt så måste locket av.
inte för att det skulle vara mer sannolikt på den här basen än andra basar..
ljudpinnen har sannolikt trillat - ingen stor affär.
inte för att det skulle vara mer sannolikt på den här basen än andra basar..
ljudpinnen har sannolikt trillat - ingen stor affär.
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- hedeblom
- Medlem
Jag utgår från att en tip-top Arvikabas ligger runt 10 000.daionsavage skrev:Vad jämför du med? Det är skitsvårt att avgöra kvalitet utifrån en bild, men jag tycker nog att det verkar vara ett juste pris (men det beror på hur den är invändigt).hedeblom skrev:men 7000?
Hälften av det hade nästan inte varit ett fynd. Eller är jag ute och cyklar?
Och då känns det lite för mycket med 7 för en som inte sitter ihop.
/pelle
- hedeblom
- Medlem
Det är nog mer sannolikt att jag har missat någotMatsD skrev:Varför skulle en svensktillverkad kontra förmodligen i helträ (?) från 1940-talet i toppskick bara vara värd 10.000 kr. De pengarna får man ju knappt en plywoodkontra från Kina för. Eller har jag missat nåt?
/Mats D

Jag var av uppfattningen att de flesta Arvikabasar var laminatbasar med infärgad bok i greppbrädan (som min är) och inte granlock med resten i lönn och greppbräda i päronträ som Bas-gudens.
Det hela kan bero på att jag inte ser längre än näsan räcker. Men min Arvikabas (som jag älskar) ger lite känslan av "kan en bögge pianon så kan en jämt bögge baser", vilker jag personligen tycker är hur charmigt som helst, men kanske inte det man betalar mest för.
Nåväl. Summan av detta inlägg: Jag vet ingenting om någonting och det är mycket möjligt att basen är värd sina 7000

- criss
- Medlem+
det ser ut som plywood va?MatsD skrev:Varför skulle en svensktillverkad kontra förmodligen i helträ (?) från 1940-talet i toppskick bara vara värd 10.000 kr. De pengarna får man ju knappt en plywoodkontra från Kina för. Eller har jag missat nåt?
/Mats D
R.I.P Jr Eric
- MatsD
- Medlem++
Det kan ju vara jag som har fel också. Jag vet inget om just Arvikabasen och det kan ju vara billigt skräp och skolmodeller i plywood osv men jag trodde inte man kommit på sånt fusk så tidigt som på 40-talet bland intrumentmakare. För mig var det med 60-talet och IKEA som snickerinäringen gjorde en störtdykning som man fortfarande inte har återhämtat sig från och började tillverka saker i skräpmaterial i stället för riktigt trä.
/Mats D
/Mats D
- Apans Bror
- Medlem
En plyfakontra behöver inte alls vara dålig titta på King texMatsD skrev:Det kan ju vara jag som har fel också. Jag vet inget om just Arvikabasen och det kan ju vara billigt skräp och skolmodeller i plywood osv men jag trodde inte man kommit på sånt fusk så tidigt som på 40-talet bland intrumentmakare. För mig var det med 60-talet och IKEA som snickerinäringen gjorde en störtdykning som man fortfarande inte har återhämtat sig från och började tillverka saker i skräpmaterial i stället för riktigt trä.
/Mats D
Hade en Arvika bas för några år sedan platt baksida i tunn plywood men riktigt bra ljud, sen att greppbrädan mer liknade hoppbacken i falun gjorde den något tungspelad.
- MatsD
- Medlem++
Nä, jag menade kanske inte riktigt så att plywood måste vara liktydigt med skräp men att det är en billigare och ljudmässigt i varje fall lite underlägsen lösning jämfört med helträ kan vi väl vara ense om. Ifall basen sedan byggs i Kina och kostar kaffepengar jämfört med en kvalitetskontra så kan man ändock befara att det finns annat som drar ned kvaliteten också än bara plywooden. Men det går väl att byga skit i Sverige också. Jag trodde dock kanske inte den trenden nått de svenska instrumentmakarna så tidigt som på 40-talet.
Beträffande Slap King så är det ju en erkänt välbyggd kontra men de jag hört uttala sig om den säger ändå att den kanske inte har det där allra vackraste akustiska ljudet utan främst är byggd för att vara extra stryktålig för den showande rockabillybasisten.
/Mats D
Beträffande Slap King så är det ju en erkänt välbyggd kontra men de jag hört uttala sig om den säger ändå att den kanske inte har det där allra vackraste akustiska ljudet utan främst är byggd för att vara extra stryktålig för den showande rockabillybasisten.
/Mats D
- Apans Bror
- Medlem
Ja jag säger inte emot mer än att plyfa har sina fördelar imellanåt (inte lika klimatkänsliga tex)har själv en tjeck utan flyfa härlig på alla sätt men rundgångskänslig som få.MatsD skrev:Nä, jag menade kanske inte riktigt så att plywood måste vara liktydigt med skräp men att det är en billigare och ljudmässigt i varje fall lite underlägsen lösning jämfört med helträ kan vi väl vara ense om. Ifall basen sedan byggs i Kina och kostar kaffepengar jämfört med en kvalitetskontra så kan man ändock befara att det finns annat som drar ned kvaliteten också än bara plywooden. Men det går väl att byga skit i Sverige också. Jag trodde dock kanske inte den trenden nått de svenska instrumentmakarna så tidigt som på 40-talet.
/Mats D
Har testat king ett par ggr och jag gillar dom inte men jag vet inte varför exakt ...
Arvika basarna byggdes nog (min egen gissning) efter Albin Hagström andan "kan dom så kan vi"
Med tanke på att dom flesta Arvikabasarna hamnade i kyrkor skolor osv så verkar dom ha klarat tidens tand riktigt bra med det dåliga material dom är byggda av. (billiga basar som folket hade råd att köpa)
Och min Arvika lät faktiskt nästan bättre än min Tjeck mycket botten och fin "knorr" (samt att om man slog lite lagom löst/hårt i bak på den så funka den som baskagge!)
- Bontracasso
- Medlem
Här känner jag att jag vill delge min erfarenhet av laminatbasar kontra(ursäkta!) träbasar. Att bygga en laminatbas kan i princip göras på två sätt. Form/ångpressa, går snabbt och kan göras relativt maskinellt. Sätt ihop och sälj, gapa och svälj! ELLER så bygger man som om det vore en solid träbas. Man bearbetar och skär för hand och utnyttjar laminatens tålighet i hanteringen. Ett av dom allra bästa plywoodbyggena som finns idag är Cleveland New Standard. Man har tagit kultbasen Kay Standard, plockat isär, analyserat varför den var så bra, utvecklat och moderniserat den. Bl.a förstärkt halsinfästningen med ebenholz och ändrat vinkel och stränglängd. Att använda laminerad poppel visar sig perfekt eftersom det är ett lättare träslag med stora akustiska kvaliteter. Dessutom får man (i alla laminatbasar) en tåligare och för stötar och luftfuktighet mindre känsligt instrument. Basister inom Jazz, blues, western swing, bluegrass, rockabilly och pop/soul har hittat den volymstarkaste, punchigaste basen som byggs idag. Någon sa att man kan behöva njurbälte, så skönt svarar den och begagnatmarknaden är noll. Man gör också en hybridvariant med skuret granlock. Många efterföljare har dykt upp, Lemur bygger en kopia i Kina ( nån som blir förvånad?) och Kineserna själva säljer den under eget namn. Upton bygger en snarlik variant i sin ateljé. Kriget om laminatbasarna fortsätter och Poppelbasarna har mött en ny vår. Det som hänt är att många plyfabasar blivit "riktiga" och bra instrument. Sensmoral? behövs egentligen inte men nog får laminathatarna revidera sin uppfattning en del kan jag tycka