[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 1014: Undefined array key 3 [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4130: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3009) [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4130: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3009) [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4130: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3009) [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4130: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3009) Vilken basist har sabbat er spelstil mest? - Sida 3 - PrataBas
Liten skrev:Stora problemet för stackarna som "bara" lyssnar på nutidens cirkusbasister är att det fungerar OSEDVANLIGT dåligt att lira på det viset i bandsammanhang.
Claes Yngström berättade att Jonas Hellborg är av mycket få som fått sparken ur Sky High. Av just den anledningen...
Haha... men då har jag ju säkert hört den där Hellborg i alla fall.
Såg Sky High Live vid den tiden (1979)
Märkligt.
Alla som spelar funkig slap-bas skulle ha kunnat sabba. Det började redan på 70-talet när folk kom dragandes med Brothers Johnson och sedan dess har jag med jämna mellanrum blivit ansatt av både mig själv och andra att lära mig some funky slap n pop, men hittills har jag lyckats stå emot. Men rätt vad det är trillar man väl ner i träsket.
Rudi Sarsso för jag satsade rejält mycket på att lära mig spela upp-och-ner och att leta efter en tröja med foto på mig själv istället för att spela bra. Fast å andra sidan inspirerade han mig till att bli bättre när jag väl hade växt ifrån upp-och-ner spelandet. Så det kanske inte riktigt håller.
Scott Reeder från Kyuss och Unida. Vet inte riktigt vad det är, han är bara allmänt sick, hans basgångar är alltid skiten av någon anledning
Har i stort sett inte heller hört någon spela som honom (utanför stonerrock-världen), så det gör väl honom speciell
MEN när man då försöker lira typ så själv så blir det ALDRIG bra, men man vill ju så gärna!
För mig som cover-bassist måste jag väl svara alla basister som inte tänker på att basen är ett kompinstrument och spelar för svåra basgångar för en annan att kopiera.
Doktorfumanchu skrev:Scott Reeder från Kyuss och Unida. Vet inte riktigt vad det är, han är bara allmänt sick, hans basgångar är alltid skiten av någon anledning
Har i stort sett inte heller hört någon spela som honom (utanför stonerrock-världen), så det gör väl honom speciell
MEN när man då försöker lira typ så själv så blir det ALDRIG bra, men man vill ju så gärna!
Nikola Sarcevic från Millencolin skulle jag nog säga. Lyssnade frenetiskt mycket på Millencolin när jag började spela bas, även innan men jaja, och var fascinerad över hans basgångar. Speciellt dom när han sjunger och spelar samtidigt.
Han har inte sabbat spelet för mig, det är snarare så att han har färgat mitt spelande på ett väldigt markant sätt. Tänkte på det för några veckor sen vem som skulle ha kunna "färgat" det mest. Och kom fram till att det är nog Nikola Sarcevic ändå. Möjligen Bryan Kienlen från Bouncing Souls också, älskar sättet han leker med oktaver. Sättet han går upp på G-strängen, helt underbart!
Jag tänkte faktiskt starta en precis tråd för några månader sen men glömde..
Jag måste nog säga Neil Murray i Whitesnake. Jag har slösat bort mycket tid genom åren på att försöka fatta vad han håller på med. Numera skiter jag dock i det även om jag av och till med stor behållning tar fram Live.. in the heart of the city.
Ray Shulman från Gentle Giant är nog den som fått mig att trassla till det. Jag började som punkbassist på 70 talet och fick för mig att jag ville spela jazz, trodde att man måste låta som Ray. Men en bassist jag gärna lyssnar på idag är Tal Wilkendfield, både duktig solist och ett svängit groowe i kompet
Jag började med ingenting och har fortfarande det mesta kvar.
John Myung. Han var den första jag såg som använde tre fingrar i sitt spel, och det har hjälp mej otroligt mycket. Samtidigt så har jag blivit besatt av att lära mej att spela ALLT med tre fingrar, och blir nästan förbannad när jag inte lyckas ta fingrarna i rätt ordning, använder samma finger två gånger i rad, osv osv.
Yamaha RBXJM2, Yamaha TRB-5, OLP Tony Levin, Washburn SB40, Hemmagjord sak, snart en bandlös 4:a
I grundskolan ville jag vara en blandning av Gene, Steve Harris och Dusty Hill. På gymnasiet "hittade" jag Jaco och Flea. På den tiden spelade Robert Trulls i Suicidal Tendencies och slapfunkade i kortbyxor och vita tubsockor. Så skulle det vara då och jag försökte blanda mina nya influenser med mina gamla. Så kom nån jävel och visade mig "seven seas of cheese" och då var det kört på riktigt. Precis när man hunnit bli snabb i tummen var man tvungen att lira tvåhandstapping också?! För att inte tala om när vi satt i bas-rummet på skolan och tävlade om vem som kunde lira Stu Hamm och Billy Sheehan på bästa sätt.
Idag, tjugo år senare är det tillbaka till Dusty Hill och Gene....Men det vore riktigt ball att kunna spela cirkusbas. Det står jag för!
Jag skulle nog säga Victor Wooten då jag avskyr hans spelande.
Och John Campbell från Lamb of God; han spelar lite för fort för att jag ska hänga med ibland
EDIT: Om vi ska ta inspirera också; Flea. Han är just nu min största inspiration och det är han som har fått mig att vilja spela funk.
Ja, och Shavo Odadjian, System Of A Down. Har alltid varit en stor inspiration för mig
jag skulle nog vilja säga att jaco påverkat dom flesta...om man inte låtrer för mkt jaco så ser jag iof inget dåligt i det egentligen...
men ngn som verkligen är sämst är flea!!!...usch fyfan
ngn sa att rhcp gjorde rock n roll av funk...det gjorde parliament/funkadelic långt innan
fender jazz bas 62 lake placid blue,de armond starfire II,steinberger spirit,ebs fafner med 4 12 låda skitkontra med sprucken snäcka, peavy tmax 2,10 combo
Men i all ärlighet så tror jag nog att Eric Clapton har sabbat mitt basspelande mer än någon basist gjort. Jag är gitarrist i grunden, så jag tog liksom med mig de bluesinspirerade penta-baserade licksen och applicerade dom på basen istället. Vill så väldigt gärna spela som McCartney eller Ray Schulman egentligen, men sånt kommer minst sagt inte spontant.
[Jag sitter fortfarande och fnissar åt min dåliga ordvits, jag är nog en dålig människa.]
Jag måste nog säga Lars "Danmark" Danielsson. En gudabenådad basist men jag skall ju verkligen inte försöka låta som han vilket jag tyvärr försökte göra under ett par år.
Jag är för obegåvad och lat för att lära mig härma andra. Jag kör mitt eget race och hoppas istället på att kids om 10-15 år kommer ha problem med att sudda ut allt de plankat av mig.