Frågor om CD-pressning

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Poncho
Medlem+

Frågor om CD-pressning

Inlägg av Poncho »

Behöver man ISRC-kod och/eller EAN-kod för att få ut musiken på iTunes och Spotify? Vad är grejen med dessa koder... Varför behöver man dom?

Kan ni tipsa om nåt bra ställe för att trycka upp en mindre batch med CD-skivor, typ 200-300 st?
Audio CD.
Längd ca 50-60 min.
4-färgstryck på CD-skivan.
Tjockare papp/kartongficka med 4-färgstryck på fram- och baksida.
Fender P + Ampeg SVT
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Del 1, ingen aning!

Del 2, kolla med Alfaprint i Solna!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Duracell
Medlem

Inlägg av Duracell »

ISRC-koden ligger i själva låten på skivan och används för automatisk rapportering av radiokanaler mm.

EAN-koden används precis som på mjölk, vid betalning och när de läggs in i kassasystem.

Jag vet inte hur det är med Spotify/iTunes men vi fick vår platta dit genom CD-baby och dom kräver det.

EAN-koden är unik per produkt medan ISRC-koden är unik per "skivbolag" där man adderar år, löpnummer per produktion och spårnummer.
Batterist och rörpulare, men trivs här ändå!
Användarvisningsbild
Poncho
Medlem+

Inlägg av Poncho »

Tackar!
Fler tips på CD-tryckerier som fixar en komplett produkt?
Fender P + Ampeg SVT
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

ISRC koden är som ett personnummer för varje upphovsrättsskyddat verk och den innehåller, precis som Duracell säger, info om ursprungsland, bolagskod, albumno + spårnummer. Den är nödvändig för att kunna hålla koll på digital försäljning och avräkningar för radio/tv och dyl.

EAN koden är sträckkoden som sitter på mjölkpaket, cd-skivor, kassler och annat som säljs där man läser av priset med streckkodsläsare. Tror inte att den är nödvändig för iTunes/Spotify och andra nedladdnins-/streamingsiter. Det är nog mer vid fysisk försäljning som den är nödvändig.

Vad det gäller duplicering av "riktiga" cd-plattor kan jag rekommendera CMM Group.

http://www.cmmgroup.se/

Pressar i Tyskland och dom är billigare än dom flesta och det blir alltid riktigt bra. Otroligt bra tryckeri, vilket inte alla har. Prata med Brian Johnson. Han är amerikan men pratar hyffsad svenska.

Vad det gäller cd-r kopiering så är Ramtitam bra. 4-färgs label tryck och dom har kontakt med bra tryckerier för att tillverka enklare kartongkonvolut.

http://www.ramtitam.se/

Prata med Fredrik Wennman. Om det bara är 200 - 300 ex det handlar om så tror jag att cd-r kopiering är det billigaste. Handlar det om 500 och över så brukar det löna sig att pressa på riktigt och att ta kostnaden för matriser e.t.c.

My two cents....

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Poncho
Medlem+

Inlägg av Poncho »

Lysande Hellboy! Ska kollas upp.
Fender P + Ampeg SVT
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Poncho skrev:Lysande Hellboy! Ska kollas upp.
Gör så. CMM Group ligger i Kista och Ramtitam på Kungsholmen.

MVH//J
Användarvisningsbild
Sartic
Medlem+

Inlägg av Sartic »

Vad menar du med "pressa på riktigt" Hellboy? Hur gör man annars? Har du några tips på vart man går om man vill ha runt 500 riktigt pressade skivor?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Sartic skrev:Vad menar du med "pressa på riktigt" Hellboy? Hur gör man annars? Har du några tips på vart man går om man vill ha runt 500 riktigt pressade skivor?
Antingen gör man cd-r kopior och det är billigast i mindre serier. Samma som man bränner hemma fast en maskin gör jobbet. Det finns små dupliceringsmaskiner med två brännare i som en del har. Jag, t.ex, men min funkar inte som den ska. Måste reparera. Gör 4-färgs labeltryck på glätta ytor nu för tiden och det ser väldigt bra ut. Blir näst intill lika bra som ett riktigt tryck. Otroligt svårt att se skillnad faktiskt. En robot ser ut så här och brukar kosta 25´ - 30.000:- om man undviker dom absolut billigaste:

Bild

Eller så vänder man sig till ett presseri som pressar audio cd´s/dvd´s utrifrån ett original som man tillverkar och pressar ifrån och sen screenar man eller kör labeln i offset. Det tillkommer lite kostnader vad det gäller audio cd´s som gör att mindre serier blir lite dyrare men i större serier så blir varje kopia billigare och det brukar ofta handla om någonstans runt 500 exemplar, beroende lite på. Nu för tiden har presserierna och maskinerna blivit lite snabbare och enklare att ställa om så den gräns då det lönar sig att pressa audio cd´s kryper så sakteliga neråt. Ett annat presseri är f.d. DCM/nuvarende Dicentia.

http://www.dicentia.se

Ligger också i Kista och bara ett stenkast från CMM Group. Dicentia brukar vara lite dyrare än CMM Group, är min erfarenhet. Dom tillverkar i Sverige och CMM Group i Tyskland och där ligger det en stor skillnad i kostnad.

Jag använder min egen dupliceringsmaskin mest till att göra radiosinglar/mindre promoutskick men många säljer cd-r kopior på konserter och i butik också. Men en audio cd som är tillverkad på presseri är mer "på riktigt" och en cd-r kopia är lite snik..... Och det blir rejält mycket dyrare med cd-r kopiering vid större serier.....

Kontakta CMM Group om ni ska göra någonstans runt 500 ex eller mer. Annars tror jag nog att Ramtitam och cd-r kopiering blir billigare.

//J
bassMAGics
Nykomling

Re: Frågor om CD-pressning

Inlägg av bassMAGics »

Tack för alla bra tips!
Skriv svar