Flanger/Phaser

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Flanger/Phaser

Inlägg av Bassplaya »

Vad ska jag ha?

Tips mottages.
Skulle någon mot förmodan ha något till salu får ni givetvis höra av er.

Krav: ska låta bra/svinbra till bas och får inte kosta en halv förmögenhet= ca 500 +-.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Flanger på bas låter inte SÅ kul tycker jag, det blir lätt lite syntetiskt och kallt metalliskt liksom. Vanligast är väl chorus men en phaser kan ju låta lite varmare. Boss gör både en dediceread chorus- och flanger-pedal för bas men ingen phaser. De phaser-pedaler jag gillar bäst rent allmänt är MXR:s Phase 90 och Phase3 100 men för bas är den sistnämnda lite overkill kanske. För bas kan kanske rentav Phase 45 räcka om man inte är ute efter några extremare effekter.

/Mats D
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Jag har en DOD-phaser. Ganska enkel budgeteffekt, men jag gillar den och använder den till ganska mycket. Tror jag gav 250 spänn för den, beggad. Rattar man omsorgsfullt så kan man få den att låta chorus också.

Det är å andra sidan den enda phaserpedal jag provat, så jag har ingen uppfattning om den är bra eller dålig i sammanhanget. Men jag gillar den skarpt.
/Linus
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Flanger - Boss BF2 är bra och hyfsat billig att hitta. MXR låter ju roligare kanske men kostar mer :)

Phaser - jag har en TC Electonics som jag gillar men tror man kommer långt med typ en Phase 90...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Här finns ju lite godis att välja på:

http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=31562
/Linus
Skriv svar