Zoom H4N
- Jan Hellman
- VIP medlem
Fick en igår och använde den för första gången igår kväll. Låter väldigt lik föregångaren H4. Den låter också väldigt bra. Bättre display och lite enklare menysystem p.g.a. detta. Över lag en uppbiffad H4. Den är ju inte helt gratis men jag är väldigt nöjd hittills. Ska pilla lite mer med den. En sak som jag lagt märke till är att den spelar in med högre insignal på ena kanalen. Kan vara en inställningsfråga eller att programvaran i den behöver uppdateras. Detta hade jag aldrig några problem med över huvudet taget med föregångaren. Ska undersöka och återkommer. Men den låter bra och hittills är jag nöjd.
MVH//Jan
MVH//Jan
- motorman
- Medlem+
Prices vad jag också vill veta.Doningen skrev:Är det någon som har en åsikt om hur den funkar som ljudkort med en extern mick inkopplad?
Jag har inga ambitioner att bygga en avancerad digitalstudio men vill kunna spela in enkelt och med hög kvalitet samt kunna editera och göra pålägg till demoinspelningar.
Kan man även använda den som ljudkort för "overdub" direkt utan extern mick. Tänker att man sätter hela grunkan framför övningsstärkaren hemma och låter signalen gå till dataprogrammet.
Vad går jag miste om ifall jag köper en H4 istf H4n?
- mojo
- Medlem+
motorman: Det jag fått veta är att mickarna skall vara vassare, samt att det är en bättre display/enklare editering på H4Nmotorman skrev:Prices vad jag också vill veta.Doningen skrev:Är det någon som har en åsikt om hur den funkar som ljudkort med en extern mick inkopplad?
Jag har inga ambitioner att bygga en avancerad digitalstudio men vill kunna spela in enkelt och med hög kvalitet samt kunna editera och göra pålägg till demoinspelningar.
Kan man även använda den som ljudkort för "overdub" direkt utan extern mick. Tänker att man sätter hela grunkan framför övningsstärkaren hemma och låter signalen gå till dataprogrammet.
Vad det gäller ljudkortsbiten har jag fått lite olika input beroende på hur intresserad man är av datorhantering.
Personligen är jag mest intresserad av att göra musik, med ett minimum av editerande i datormiljö. Presonus har släppt ett seq.program som skall vara användarvänligt och som funkar bra med H4N.
Kommer att testa H4N/Presonus om ett par veckor och återkommer med input
- motorman
- Medlem+
Vassare mickar låter ju bra.mojo skrev:motorman: Det jag fått veta är att mickarna skall vara vassare, samt att det är en bättre display/enklare editering på H4Nmotorman skrev:Prices vad jag också vill veta.Doningen skrev:Är det någon som har en åsikt om hur den funkar som ljudkort med en extern mick inkopplad?
Vad det gäller ljudkortsbiten har jag fått lite olika input beroende på hur intresserad man är av datorhantering.
Personligen är jag mest intresserad av att göra musik, med ett minimum av editerande i datormiljö. Presonus har släppt ett seq.program som skall vara användarvänligt och som funkar bra med H4N.
Kommer att testa H4N/Presonus om ett par veckor och återkommer med input
Seq vet jag inte vad det är. Tänker som du d.v.s maximalt komponernade och minimalt editerande.
- Doningen
- Medlem+
motorman: Har kollat runt lite nu på nätet och det verkar som om "alla" hyllar H4N som fältinspelare med de inbyggda mickarna men att väldigt få har en åsikt om den som USB-ljudkort. Det man kan läsa sig till om den är att den har en begränsning på att bara spela in i 16 bitar i ljudkortsläget, jämfört med 24 bitar i det vanliga inspelarläget. Vad det innebär i praktiken för ljudet vet jag inte, men det vore som sagt kul att höra om någon här har erfarenhet av den.
Dock tänker jag införskaffa en i vilket fall som helst. Började spelade in för två år sedan med ett paket från Behringer, med ljudkort, mixer och stormembranskondensatormik i ett. Faktiskt helt OK för pengarna, även om micken var den svaga länken. Men det jag snabbt tröttnade på var att behöva dra igång allt och eventuellt också koppla ihop skiten (har tre små barn hemma, så att ha allt ständigt uppackat vid datorn är inte att tänka på) när man bara har en skön ackordföljd som man vill få ner snabbt för att komma ihåg den, men ändå ha möjligheten att redigera grejerna senare i datorn. Därför blir det en H4N snart.
Dock tänker jag införskaffa en i vilket fall som helst. Började spelade in för två år sedan med ett paket från Behringer, med ljudkort, mixer och stormembranskondensatormik i ett. Faktiskt helt OK för pengarna, även om micken var den svaga länken. Men det jag snabbt tröttnade på var att behöva dra igång allt och eventuellt också koppla ihop skiten (har tre små barn hemma, så att ha allt ständigt uppackat vid datorn är inte att tänka på) när man bara har en skön ackordföljd som man vill få ner snabbt för att komma ihåg den, men ändå ha möjligheten att redigera grejerna senare i datorn. Därför blir det en H4N snart.
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
- Doningen
- Medlem+
Har köpt och kört en H4n några dagar nu. Kan bara säga att såhär långt är jag mycket, mycket nöjd. Bra ljud och enkelt handhavande. Min definition av en bra musikpryl är att man ska vilja göra mer musik med den och inte hålla på och pilla på den och läsa manualen om och om igen. Det här är en bra musikpryl. Ska försöka återkomma med en längre recension så småningom.
- Jan Hellman
- VIP medlem
Exakt min uppfattning. Jag har aldrig använt den som ljudkort och kommer nog sällan/aldrig göra det heller. Fast å andra sidan.... Till Laptop:en så kanske det kan vara ett otroligt smidigt litet litet kit. Vi får se..... Hittills har det inte hänt i alla fall så jag har noll koll på hur den funkar som ljudkort.Doningen skrev:Har köpt och kört en H4n några dagar nu. Kan bara säga att såhär långt är jag mycket, mycket nöjd. Bra ljud och enkelt handhavande. Min definition av en bra musikpryl är att man ska vilja göra mer musik med den och inte hålla på och pilla på den och läsa manualen om och om igen. Det här är en bra musikpryl. Ska försöka återkomma med en längre recension så småningom.
//J
- Doningen
- Medlem+
Det ÄR ett smidigt litet kit. Har testat med den setupen nu (Zoom H4N + MacBook) och det funkar kanon. Har också skrivit en längre recension för andra glada hemanvändaramatörerHellboy skrev:Till Laptop:en så kanske det kan vara ett otroligt smidigt litet litet kit.

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=30755
Fick en Olympus LS-11 i julklapp, men har inte haft tillfälle att testa den förrän nu. Kanonbra sound, lättjobbad o smidig. Nån som testat både denna och Zooooommmen?
http://www.olympus.se/consumer/2581_dig ... _21971.htm
Har läst nånstans att Zoomen är bättre, ska kolla sidan.dereborn skrev:Fick en Olympus LS-11 i julklapp, men har inte haft tillfälle att testa den förrän nu. Kanonbra sound, lättjobbad o smidig. Nån som testat både denna och Zooooommmen?
Har en själv, det är en fin pryl måste jag säga.