Spela in sax

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Spela in sax

Inlägg av MartinB »

jag är även saxofonist, och spelar i en kompis band som sådan. vi ska spela in snart (bandet innehåller 6st ljudteknikselever xD) men vi har aldrig spelat in sax.

eftersom saxen ger ifrån sig ljud på alla möjliga sätt så kan detta bli svårare än för t.ex en trumpet. min erfarenhet från repan är att en vanlig SM58:a tar upp ljudet ganska dåligt, men det kanske kan lösas om man har en bra preamp. jag har även en mygga, men den låter inte så där ljättefint, den saknar lite den runda botten. några förslag?
Janne

Inlägg av Janne »

Jag är ju glad amatör men jag skulle micka med en kondensatormick istället.
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+

Inlägg av adde_johansson »

Enda problemet med att spela in sax är att den brukar klippa en del. :mrgreen:
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
Bastanton
Medlem

Inlägg av Bastanton »

Sax låter ofta bäst med en ganska brett upptagande mick riktad över både klocka och klaffar, blir gärna platt annars. Kondensator har funkat bäst de gånger jag har testat!
Janne

Inlägg av Janne »

Jo, fast det klaffar för det mesta.
Janne

Inlägg av Janne »

Janne skrev:Jo, fast det klaffar för det mesta.
Det här jätteroliga skämtet var alltså ett svar till Adde..
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Vilken musikstil handlar det om? Är det tenor, alt eller soppsax ni ska spela in? Kan vara bra att känna till också. Beror lite på hur mycket botten man vill ha. En Sennheiser MD421 är ganska standard att micka blåsinstrument med. Betydligt mycket mer botten än Shure SM 58/57. Jag spelade in tenorsax för några veckor sedan och då slängde jag upp en 421:a. Poplåt. Blev bra. En bra kompressor hjälper också. Framförallt tenorsaxar kan fara ganska rejält i signalnivå. Men kör ni en 421:a så blir det aldrig helt fel. Slänga upp en U47:a (eller någon annan stormembransmikrofon) en bit ifrån är aldrig fel heller om det handlar om lugn musik där saxen är ganska naken. Gärna i kombination med en Neumann KM184 (eller liknande) som man sätter vid klaffarna. Men av dom mickar som folk oftast har och som finns i studios och som inte kostar löjligt mycket så skulle jag säga Sennheiser MD421.

//J
Senast redigerad av Jan Hellman den ons 10 feb 2010, 23:46, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Måste köpa mig ett par 421:or...
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

shadewind skrev:Måste köpa mig ett par 421:or...
Väldigt användbar mikrofon. Underbar på pukor! Nog världens bästa pukmikrofon. Och ganska standard till sax och trumpet. Och funkar guldfisk på gitarrförstärkare om man vill ha ett alternativ till en SM57:a.

//J
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Hellboy skrev:
shadewind skrev:Måste köpa mig ett par 421:or...
Väldigt användbar mikrofon. Underbar på pukor! Nog världens bästa pukmikrofon. Och ganska standard till sax och trumpet. Och funkar guldfisk på gitarrförstärkare om man vill ha ett alternativ till en SM57:a.

//J
Mm, MD421 på pukor är ju en klassiker. Just nu kör jag mycket SM7b och det tycker jag funkar väldigt bra det med :)

Men MD421 måste man ju ha liksom... nästan lika illa som att inte ha 57:or.
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

421 är väl ganska framgånsrik på Kagge med ;) tror att Billie jean är den "enda" låten där deta använts. inte helt pjåkigt :D

tack för tipsen!

(och det är någon slags reggae vi spelar)
/Martin
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Gunship skrev:421 är väl ganska framgånsrik på Kagge med ;) tror att Billie jean är den "enda" låten där deta använts.
Jag har mickat upp en dammsugare med en 421:a en gång. Vi slog på den med en kastrull.

//J
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

nu får du hemskt gärna berätta mer! :D
/Martin
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Gunship skrev:nu får du hemskt gärna berätta mer! :D
Vi använde den som slagverksinstrument. Det händer ganska ofta att det bankas på saker som det inte står LP eller något annat trummärke på i studion. Jag har använt en plåtburk med te i som shaker och en massa annat konstigt också. En gång ljudlade jag en reklamfilm där en person fick en örfil. Då slog vi med en stekspade på min ena skinka ganska hårt. Fick ta om ganska många gånger. Men det lät helt rätt. Det mest besynnerliga jag spelat in var också till en reklamfilm. Då skulle vi försöka få fram ett ljud som kunde tänkas påminna om en råtta som fes. Varpå en av snubbarna som var med helt plötsligt berättade att han kunde pruppa med förhuden. Så det spelade vi in. Närmicka en snopp är det inte många som gjort. En Neumann KM184 fick göra jobbet. Mycket för att det är en småmembransmikrofon som man ALDRIG vill använda till sång. Inte närmickat i alla fall....

//Jan

//J
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

:shock:
:lol:
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre

Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

HAHAAHAA!

det roligaste jag gjort i ljudtekniksväg var när vi på ljudteknikslektionen frågade vikarien om vi kunde få spela in en låt lite snabbt, för vi var lite lessa på att mixa just den låten i en månad eller så. det fick vi, problemet var bara att mickskåpet var låst, så vi hade endast en SM57:a, inga lineboxar eller något sätt att få in instrumenten till studions dator. så vi satte upp den i mitten av rummet ungefär så att trummorna lät bra, och rattade på stärkarna tills det vart en okej balans. sedan vart det Green onions jam i flera minuter :D
/Martin
fisk
Medlem+

Inlägg av fisk »

Prova gärna att micka "under" saxen, typ snett framför "böjen". Tycker det går att hitta väldigt mycket kropp iljudet där, kanske inte passar i en tät mix men är riktigt gött om saxen får ta lite plats. Detta bör dock kompletteras med andra mickar och det har du fått fina tips på redan...
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Hellboy skrev: Närmicka en snopp är det inte många som gjort.

:lol: :lol: :lol:
Jag dör...!
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

vi spelade in det i en neumann u87 (kanske kopia) på ganska nära avstånd, å det blev gött tror jag. stilen var nån slags reggae (eller baktaktshiphop/funk, whatever) men jag är inte inblandad i mixningsarbetet, så vi får se hur det blir.
/Martin
Användarvisningsbild
Abz
Medlem

Inlägg av Abz »

Om ni är ute efter lite torrare saxljud som jag självtycker passar bra till reagge, försök hitta en gammal Sennheiser MD 21, en riktigt skön liten dynamisk rackare som finns i varje lokalradiostudio, och precis som redan nämnts, micka något framför klockan vid böjen så blir det fett och nice... :) :wink:
Abz
som bor tillsammans med Keira 5-str, Britney 4-str (Britney håller på med lite skönhetsoperationer för tillfället) samt Angelica 4-str
Skriv svar