Tumplektrum - Den ultimata lösningen?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Countdown_Piit
Nykomling

Tumplektrum - Den ultimata lösningen?

Inlägg av Countdown_Piit »

Hej alla!
Jag har läst lite olika trådar här på PB om olika tekniker. Plektrum eller inte plektrum?

Jag diggar att spela både med och utan plektrum och gärna i samma låtar så när jag hittade ett tumplektrum (Dunlop size L) blev jag glad.

Nu kan jag spela både med fingrar och plektrum utan att hålla på att byta.

Vad tycker ni om det här? Är det någon som har erfarenheter av det eller lite tips på vägen?

MVH Peter
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Jag tycker inte man får samma tryck och ton som med ett vanligt plektrum som med tumplektrum, men nu har jag inte spelat så mycket med det så kanske man kan lära sig få det.

Mario Cipollini använder ju det, och han är ju coolast i världen. :tummenupp:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0RidhyUlTzo[/youtube]
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

knedy skrev:Jag tycker inte man får samma tryck och ton som med ett vanligt plektrum som med tumplektrum, men nu har jag inte spelat så mycket med det så kanske man kan lära sig få det.

Mario Cipollini använder ju det, och han är ju coolast i världen. :tummenupp:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0RidhyUlTzo[/youtube]
:shock: KING!!
HELT missat honnom! No bs och asskön stil!

:tummenupp:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
MALA
Distributör

Inlägg av MALA »

Så jävla skön
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

men vänta nu!
Nu kommer jag ju ihåg... jag körde med tumplektrum på 70-talet. Hur kunde jag glömma det... eller inte så konstigt kanske.
Måste fixa ett omedelbums och testa!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Schysst med ett bas-solo som är musikaliskt vettigt!

Jag hatar det där slap-smattret i 270 bpm som många basister ägnar sig åt. Det är nästan lika tråkigt som trumsolon där alla trumslag är synkoper, dvs så som trummisar spelar när de vill imponera på andra trummisar. Men vi i publiken somnar ju direkt.

Jag har aldrig sett någon lira annat än banjo med trumplektrum förut, men det fina är ju att han spelar både med plektrum och med fingrarna om vartannat, utan att "byta". Annars stoppar man ju plektrumet i munnen eller under plektrumskyddet, vilket tar sin tid.

Här byter han emellan helt sömlöst.

Intressant.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Jag har sett en bild där John Paul Jones (Zeppelin) har ett tumplektrum fastsatt mellan strängarna uppe vid huvudet på sin J-bas (tyvärr hittar jag inte bilden på nätet). Möjligen kan det tyda på att JPJ stundom använde tumplektrum.

Edit: Här är bild på det hela, om än inte den bild jag tänkte på.
Bild
[/img]
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Aktiv
Medlem

Re: Tumplektrum - Den ultimata lösningen?

Inlägg av Aktiv »

Countdown_Piit skrev:Hej alla!
Jag har läst lite olika trådar här på PB om olika tekniker. Plektrum eller inte plektrum?

Jag diggar att spela både med och utan plektrum och gärna i samma låtar så när jag hittade ett tumplektrum (Dunlop size L) blev jag glad.

Nu kan jag spela både med fingrar och plektrum utan att hålla på att byta.

Vad tycker ni om det här? Är det någon som har erfarenheter av det eller lite tips på vägen?

MVH Peter
Jag har spelat med tumplektrum sen många år tillbaka. Efter att åren gick så slipade jag ner toppen på plektrumet mer och mer. Till slut var toppen så kort att jag slopade plektrumet helt och spelade med ren tumme(kallas väl duobblethumpin´ idag). Sen när jag åter började spela lite gitarr, så har ett vanligt plektrum varit standard även på bas.
Fordom Bastappe. 7 basar och 3 gitarrer.
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

inber skrev:Schysst med ett bas-solo som är musikaliskt vettigt!

Jag hatar det där slap-smattret i 270 bpm som många basister ägnar sig åt. Det är nästan lika tråkigt som trumsolon där alla trumslag är synkoper, dvs så som trummisar spelar när de vill imponera på andra trummisar. Men vi i publiken somnar ju direkt.

Jag har aldrig sett någon lira annat än banjo med trumplektrum förut, men det fina är ju att han spelar både med plektrum och med fingrarna om vartannat, utan att "byta". Annars stoppar man ju plektrumet i munnen eller under plektrumskyddet, vilket tar sin tid.

Intressant.
Fast det värsta är väl ändå gitarrsolon? :)
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

shadewind skrev:
inber skrev:Schysst med ett bas-solo som är musikaliskt vettigt!

Intressant.
Fast det värsta är väl ändå gitarrsolon? :)
Märkligt påstående, shadewind. Gitarrsolon utgör ju inte bara märgen i musiken utan tangerar nästintill meningen med livet.

Seså! Lägg nu bort plattorna med introvert saxofonjazz och sätt på lite rockmusik. Nightwish? System of a Down? Kanske rentav en gammal go' AC/DC? Och höj volymen när solot kommer!

Inte dumt, eller hur?

Man glömmer snabbt futiliteter som P-bas och J-bas som ändå ingen icke-basist hör skillnad på när en måttligt distad Gibson SG får fritt spelrum i en riktigt bra rörförstärkare.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Bra talat Inber.
Äntligen blir det sagt!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

Måste köpa ett tumplektrum, kan nog bli jävligt schysst i kombination med vanligt fingerspel så som mario kör!
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++

Inlägg av Backlund »

Har försökt lira med tumplektrum, men jag får likson inte samma kräm i ljudet som med vanligt plektrum. Sen kan man ju inte vinkla det hur som helst heller. Tror jag ska slipa ner att och prova igen faktiskt.
Laser-Bas

Inlägg av Laser-Bas »

ske def prova! :lol:
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Måste skaffa ett nytt tumplektrum. Körde med det för några år sedan, har glömt... Måste ju vara kanon, jag får panik när det vanliga plektrumet roterar mellan fingrarna. Man vill ju inte sluta spela mitt i låten, det är ju basen som håller igång allt.... Jag har aldrig fattat hur folk kan vrida på rattar på basen när de spelar, man har ju fullt upp med att hantera strängarna....
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++

Inlägg av Tössberg »

Jag har aldrig hittat ett tumplektrum som är tillräckligt "kort" och eftersom jag ogärna skär i plektrum eller klipper till dem, så lär jag få spela med vanligt...
Men det är väl egentligen bara en teknikfråga. Jag vill gärna vara nära strängen med tummen när jag spelar med plektrum.
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Gäst

Inlägg av Gäst »

anli skrev:men vänta nu!
Nu kommer jag ju ihåg... jag körde med tumplektrum på 70-talet. Hur kunde jag glömma det... eller inte så konstigt kanske.
Måste fixa ett omedelbums och testa!
Hahahaha!!!
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Jag har ett liggandes nånstans, men det är för styvt och tjockt..det finns säkert lite varianter som passar bättre, men jag har inte tänkt på det på över 10 år..
gäst

Inlägg av gäst »

Lyssna på Dominique Dipiazza ist!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Använder han också tumplektrum?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
gäst

Inlägg av gäst »

Klopper skrev:Använder han också tumplektrum?
Oh Yes, Leather.
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Laser-Bas skrev:ske def prova! :lol:
:lol: :lol:
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Har precis införskaffat både plast och metallvarianten.
Det var svårare än vad jag kom i håg. Men coolt.
Snabblir känns uteslutet just nu.
gäst

Inlägg av gäst »

Så här spelar man med tumplektrum:

http://www.dailymotion.com/video/x1uu7d ... solo_music

Länge leve Dominique.
Skriv svar