Dåliga kontrabasar? köpa?

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Robanjo
Medlem+

Dåliga kontrabasar? köpa?

Inlägg av Robanjo »

Jag börjar bli mer och mer sugen på att spela kontra. Dels för att jag gillar soundet och dels för att jag vill "öka min bredd".
Jag har nog aldrig spelat på en riktigt dyr och fin kontra. Den dyraste var nog min gamla baslärares, men det var ingen underbas. han hade köpt den för 18 000 kr tror jag.

Har två frågor.
De kontrabasar jag spelat på har varit OTROLIGT svårspelade. man får verkligen verkligen slita och rycka och trycka och jobba när man spelar. Ska det vara så? eller är det dåliga billiga basar? När Esperanza Spalding spelar så ser det väldigt lätt och smidigt ut. Och hon är en liten tjej liksom.

Vad rekommenderar folk till en som vill börja lära sig kontra?
Jag har funderar på el-kontra. te.x STAGG. har sett att harley benton har en också, men tycker Staggen verkar mer pålitlig.
Får man mer för pengarna om jag köper en Stagg för 4000 kr än om jag köper en billig akustisk kontra för 4000-5000 kr?
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+

Inlägg av cougar »

Vad ska du spela för musik?
Hate Thy Neighbour!
Robanjo
Medlem+

Inlägg av Robanjo »

Allt möjligt, typ Tom waits, primus, flummig jam musik.
Även intresserad av jazz och soul.
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+

Inlägg av cougar »

Okej.. Stålsträngar då? Spelsvårigheter beror inte så mycket på självaste basen. Man borde tänka mer på stränghöjd och typ av sträng. Om basen har varit svårspelad tidigare så bör du nog tänka på low tension strängar och en stränghöjd vid ca en blyertspennas grovlek. Tror det bör funka bäst för dig.

Visst det är kämpigare med en kontra men så otroligt mycket roligare!
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
criss
Medlem+

Inlägg av criss »

Det känns tungt och joibbigt i början men det är teknik - styrka har inte mkt att göra med det hela.
uthållighet kanske.

men hur som helst kör man lite(gärna i band) så bygger man upp orken ganska fort.
Ta gärna ett par lektioner så undviker du de värsta fallgroparna och ergonomiska morden.

kör!!!
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

Jag köpte en "dålig" kontra, men den visade sig vara bra! :)
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+

Inlägg av cougar »

Noelredding skrev:Jag köpte en "dålig" kontra, men den visade sig vara bra! :)
Jag tyckte starkt om den. Visst tjock hals och stålsträngar men jag hade lätt köpt den!
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
TommyLove
Medlem

Inlägg av TommyLove »

Det ÄR jobbigare att spela kontra. Det är en fullkontaktsport! Som någon sa till mej när jag klagade över blåsor i början: "Det gör ont de första tre åren, men sedan vänjer man sig"
Det ligger lite i det, för även om det är tungt i början så efter ett tag får man lite starkare händer och mycket större känsla för hur lite man behöver ta i egentligen. Kolla nåt klipp med mej, vi har spelat som mest 4-timmars set och min bas är inte något särskilt lättspelad.

Men! Tillbaks till din fråga! Vill du spela kontrabas så köp en kontrabas, ingen el-kontra! Och köp en begagnad äldre bas för samma pengar som du får ge för en ny billig bas, då får du mer för pengarna!

Nu skriver jag som att det verkligen ÄR så, men det är så Jag ser på saken.
Fred
www.myspace.com/tommylovesweden

Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
Användarvisningsbild
Gunk
Medlem

Inlägg av Gunk »

"Tre år"? Tre månader räcker för att du skall ha tappat känseln i fingrarna för resten av livet.

Elkontra är skitbra! Det är kul som fan, men vet inte hur det fungerar till slapping. Jazz, pop och rock är elkontra bra. :)

Tony Levin FTW!
Skriv svar