Spela in singel till helgen.

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Robanjo
Medlem+

Spela in singel till helgen.

Inlägg av Robanjo »

Ska in till Grandrecordings här i göteborg och spela in våran första singel till helgen. Ser ut att bli lördag till tisdag typ. Hur som helst.
Studiteknikern erbjöd att jag kan använda den jcm 800 bass som står i replokalen. Själv kör jag på en Gallien-krueger 1001rb med en dbx 160xt kompressor.

Tänkte såhär! fördel med att köra på marshall toppen är att jag slipper släpa med mina grejer. En annan fördel är att han säkert vet hur han ska få ett bra sound med den förstärkaren i mixen.

MEN

jag vill inte förlora "mitt" sound liksom. Vad skulle ni göra? tankar? åsikter?
Har spelat in i hobby studios, och vänners studios. Men aldrig i en "riktig" studio. Vet inte riktigt hur saker går till faktiskt.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Re: Spela in singel till helgen.

Inlägg av Jan Hellman »

Robanjo skrev:Ska in till Grandrecordings här i göteborg och spela in våran första singel till helgen. Ser ut att bli lördag till tisdag typ. Hur som helst.
Studiteknikern erbjöd att jag kan använda den jcm 800 bass som står i replokalen. Själv kör jag på en Gallien-krueger med en dbx 160xt kompressor.

Tänkte såhär! fördel med att köra på marshall toppen är att jag slipper släpa med mina grejer. En annan fördel är att säkert vet hur han ska få ett bra sound med den förstärkaren i mixen.

MEN

jag vill inte förlora "mitt" sound liksom. Vad skulle ni göra? tankar? åsikter?
Har spelat in i hobby studios, och vänners studios. Men aldrig i en "riktig" studio. Vet inte riktigt hur saker går till faktiskt.
Kör på Marshall stacken och line:a. Blir nog guldfisk. Du slipper bära. Och i mina öron låter nog en JCM 800 bättre än en GK men det är ju självklart helt en fråga om tycke och smak. Ta med kompressorn om du tycker att den är viktig men han har säkert något vettigt i studion om det är en hyffsad studio. Jag själv brukar limitera lite med min Retrospec kompressor vid inspelning men inte mycket mer. Annars rätt in bara. Våga lita på teknikern om han är duktig.

MVH//Jan
Robanjo
Medlem+

Inlägg av Robanjo »

Ja det är ju ingen dålig förstärkare Jcm rackarn. Kör nog på det då!
tack för svaret! =)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Ta med toppen din!

Det är ju bara en topp som väger vad, 15kg?
Så jobbigt kan det inte vara att ta med den...
DO IT!

Sedan testar du dig fram.
Förmodligen får teknikern till "bättre" ljud ut JCM-toppen, eftersom han förmodligen är van att använda den, men just "bättre" i den bemärkelsen att han tycker det låter bättre och även förstås kan det vara så att de som lyssnar på skivan tycker det låter bättre... :D
Men vill du att det ska låta som DU vill känns det ju som att det är större chans att få till det med din utrustning.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jag skulle också ta med toppen, den är ju varken stor eller tung.
Visar det sig att du inte gillar rörstärkaren, vilket inte alla gör, så är det ju surt att behöva spela in på den. Men som Janne sa, spela även in en ren signal från basen så du har nåt att "plugga" om liveljudet inte blir som du tänkt.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Ulfern
Medlem+

Inlägg av Ulfern »

TDHP skrev:Jag skulle också ta med toppen, den är ju varken stor eller tung.
Visar det sig att du inte gillar rörstärkaren, vilket inte alla gör, så är det ju surt att behöva spela in på den. Men som Janne sa, spela även in en ren signal från basen så du har nåt att "plugga" om liveljudet inte blir som du tänkt.
+1

Det är klokt att vara välgarderad!
http://digressionassassins.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Robanjo
Medlem+

Inlägg av Robanjo »

Jo, fast lite lite omständigt är det. kör med rack, så har kompressor, stämapparat och Gk toppen i ett rack. Så en del vikt är det. Men kanske är lika bra att ha backup, ifall jag inte gillar soundet i JCMen.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Självklart ska du ha med dina prylar.
Annars är du dum! :D

Men testa JCM:en först och se om du kanske ändå kommer föredra den.
Har man en helg på sig så kan det iofs bli ont om tid för att testa sig fram, men gitarrister och trummisar tar ju alltid en herrans massa tid på sig så varför kan inte basisten få göra det?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Löjligt. Kör på det som finns. Du skulle utan problem kunna skita i att micka också nu för tiden och bara line:a. Det gör jag ofta. Pluggar låter helt ok dom också om han kör digitalt och har vettiga pluggar i burken. Jag kan sätta 300:- på att dom flesta här inne på forumet inte skulle höra skillnad mellan en mickad förstärkare och en plugg i en ljudbild. Och OM man hör en skillnad så är det helt otroligt svårt att avgöra vilket som är vilket, mickat eller plugg. Det är min definitiva uppfattning.

//J
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Löjlig kan du vara själv, pappskalle!

;)

Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:Löjlig kan du vara själv, pappskalle!

;)
Bär prylar du, bajsapa!!

//J ;) :D
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Kör rakt in i bordet. Låt fingrarna och mjukvaran göra resten.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Men rakt i bordet är ju så tråååååkigt. Rumsklang FTW!
Användarvisningsbild
rootsradical
Medlem

Inlägg av rootsradical »

Samuel V skrev:Men rakt i bordet är ju så tråååååkigt. Rumsklang FTW!
agree, lite åt el-trummor hållet enligt mig! :cry:
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Samuel V skrev:Men rakt i bordet är ju så tråååååkigt. Rumsklang FTW!
?? Hur gör du då? En närmik och ett stereopar på 3 meters avstånd?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Det handlar om psykologi också. Har man sina prylar som man VET låter bra så behöver man inte bekymra sig om det och kanske spelar bättre.
Sist jag spelare bas i studio släpade jag dit Ampegriggen. 300 rörwatt och 8st högtalare behövs inte i ett trumbås på 2x3 meter, men det KÄNNS bra! :wink: Mickade en 57:a eller nåt nån dryg meter framför, en line post eq och en line pre eq. Spelade in 13 låtar, använde mickljudet på två och pluggar på det rena ljudet direkt från basen på resten! INGEN utom jag skulle höra nån skillnad! :lol:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Personligen så brukar jag som mixtekniker EQ:a basen åt alla möjliga håll beroende på vad som passar in i mixen ändå, så det kanske inte alltid spelar så stor roll vad det är för stärkare.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

shadewind skrev:Personligen så brukar jag som mixtekniker EQ:a basen åt alla möjliga håll beroende på vad som passar in i mixen ändå, så det kanske inte alltid spelar så stor roll vad det är för stärkare.
verkligen. Hur basen ska låta är ju helt underordnat låtens sound.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Hellboy skrev:

;)
Bär prylar du, bajsapa!!

...och var är forumvärdarna när de behövs som bäst?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Roland skrev:
Hellboy skrev:

;)
Bär prylar du, bajsapa!!

...och var är forumvärdarna när de behövs som bäst?
Jepp. Håller med. Det är INTE ok att kalla folk för pappskalle!! :D :D

Fast då reglerna är som dom är och denna tråd INTE ligger i Off Topic så...... (virvel följt av cymbal) klarar sig paragrafryttaren igen...... :roll:

//J :D
Skriv svar