Makten skrev:
Javisst, men på en uppsträngad bas eller gitarr så är ju strängens direkta ljud väldigt lågt i förhållande till resten.
På baksidan, ja. Inte på framsidan. Du skrev i ett tidigare inlägg:
Du kan ju prova att lyssna på basen från baksidan när du spelar. Det låter ungefär lika högt där också. Lite mindre diskant bara.
Jag provade, och och blev bara mer övertygad om att jag har rätt i fråga om att reflektionerna från strängarna vibrationer påverkar det akustiska ljudet
märkbart. Vem som helst hör att det låter starkare från framsidan än från baksidan. Så är det på samtliga av mina instrument. Och att det påverkas av avståndet mellan sträng och kropp.
Dessutom skrev du att strängens vibration påverkas av avståndet, vilket är något helt annat. DET är garanterat fel.
På vilket sätt? Förklara gärna, jag är nyfiken.
En liten akustisk skillnad kan man säkert höra på grund av att det reflekterade ljudet från strängen studsar i andra riktningar, men det påverkar inte själva strängen.
Det vore ungefär lika logiskt som att basen skulle låta annorlunda om du talade med den, eftersom ljudet från din stämma är betydligt högre än det akustiska ljudet från en elbas. 
"Pratar" man med basen, beroende på vilken ton man har i rösten, så kommer strängarna att fungera som ett membran och sättas i svängning. Som att "prata" med en akustisk gitarr, där märks det tydligare än på en elbas. Dämpar du strängarna och pratar med basens yta, så kommer det ju inte att låta annorlunda ifall den är inkopplad.
Det torde vara det lilla ljud som strängen ger ifrån sig som man går miste om (på baksidan alltså). Alltså i princip bara övertoner.
Eftersom instrumentet låter
märkbart starkare på framsidan än på baksidan, så borde de övertonerna spela ganska så stor roll. Övertoner är en väldigt stor del av ljudet.
Det blir lite knasigt att jämföra med stämgaffeln då den vibrerar fritt i luften. Det gör ju inte strängen.
Det är reflektionen jag är ute efter.
Ja, det ljud du hör när du spelar akustiskt ändras troligen ett litet uns (om du sitter på ett sådant sätt att du alls hör detta; det märks ju uppenbarligen bara på framsidan). Strängens vibration kommer knappast att låta sig påverkas av detta. Liknelsen med betongklumpen har inte med reflektionen att göra, utan var ett sätt att visa hur lite strängen i sig själv låter.
Inkopplat är allt detta helt irrelevant.
Det började med att jag hävdade att basar med genomgående hals, har lägre akustiskt klang än basar med bultad hals, på grund av att strängarna oftare ligger närmare kroppen än på en bas med bultad hals. Min förklaring är att ju längre avstånd, ju fler frekvenser(övertoner) reflekteras och klangen blir fylligare, d v s upplevs som starkare. Du bevisade det på strålande sätt när du skrev:
Du kan ju prova att lyssna på basen från baksidan när du spelar. Det låter ungefär lika högt där också. Lite mindre diskant bara.
Jag upplevde skillnaden väldigt stor, inte bara att diskanten blev dämpad, utan även skillnad i ljudtryck. Det låter mycket mer på framsidan än på baksidan. Och det är inget jag tycker eller tror.
Om det är irrelevant för det inkopplade ljudet, vet jag inte. Jag kan bara gissa.