Hyffsat lir för en 14 åring

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Perennial skrev:Att säga "Bluestolva" är som att säga "En durig durskala" :roll:

Blues MÅSTE ha 12 takter per runda, annars är det inte ren Blues.

Gammalt begrepp.
Officiell stormästare i EB-orden
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

Hellboy skrev:
bassplayer skrev:- Trevligt att råkas, jag uppfattade inte namnet...

- Jan Hellman, http://sv.wikipedia.org/wiki/Jan_Hellman.

(Sorry Hellboy, situationen inbjöd till detta.) :wink:
Ha ha ha! Jag blev DUKTIGT förvånad när jag först snubblade över den wiki sidan första gången. Har jag skapat den? Nej. Har jag editerat den? Ja. Ganska rejält också. Men det var inte jag som skapade den och jag höll på att tappa hakan fullständigt. Finns med här också:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Chapman_Stick

Där hade någon stavat mitt efternamn med ett l så det ändrade jag. I förra veckan fick jag ett helkonstigt telefonsamtal från en kvinna på WWF p.g.a. den wiki sidan. Av någon besynnerlig anledning ville dom ha någon som spelar Stick på en tillställning på Stadshuset om en månad. I Gyllene Salen. Tydligen var det någon som tyckte att Stick var världens coolaste instrument och som letade efter om det fanns Stick spelare i Sverige. Så nu KANSKE det blir så att jag ska göra ett solo Stick framträdande i 20 - 25 minuter om en månad. Har inte tackat Ja än men det gör jag nog. DET är knasigt...... :D
Kör en 13-takters blues i mixolydisk skala, vetja!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

bassplayer skrev:Kör en 13-takters blues i mixolydisk skala, vetja!
En som skulle klara det med bravur är säkert 14-åringen som denna tråd egentligen handlar om!! :D :D

//J
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

MikeO skrev:
bassplayer skrev:
MikeO skrev:
Klopper skrev:
MikeO skrev:Finns det läckageskydd för män?
Jag pissar nämligen snart på mig av garv.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Vasse go! :lol:
http://www.tena.nu/Documents/2_Region_N" onclick="window.open(this.href);return false; ... %20202.pdf
Har lagt en beställning.
Nån som är sugen på ett samköp?
Jag kan ta dina begagnade. :wink:
Du får PrataBas-rabatt. ;)
App app app.... vänta lite. Även om det är min arbetsgivare som tillverkar produkterna ovan så måste jag får rekommendera dom här istället:

http://www2.papyrus.com/viewMarket/prod ... rod1982464

Jag har aldrig provat dom men jag har varit med att utveckla dom så jag vet att det är bra grejer!
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Cuba skrev:
MikeO skrev:
bassplayer skrev:
MikeO skrev:
Klopper skrev:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
http://www.tena.nu/Documents/2_Region_N" onclick="window.open(this.href);return false; ... %20202.pdf
Har lagt en beställning.
App app app.... vänta lite. Även om det är min arbetsgivare som tillverkar produkterna ovan så måste jag får rekommendera dom här istället:

Jag har aldrig provat dom men jag har varit med att utveckla dom så jag vet att det är bra grejer!
Jag visste att man kunde lite på Pratabas i ALLA lägen. :tummenupp:
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Cuba skrev:
MikeO skrev:
bassplayer skrev:
MikeO skrev:
Klopper skrev:
Har lagt en beställning.

Tillverkar ni något vommeringsskydd? :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Klopper skrev:
Cuba skrev:
MikeO skrev:
bassplayer skrev:
MikeO skrev:
Klopper skrev:
Har lagt en beställning.

Det fungerar som vommeringsskydd också, fast separat.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Cuba skrev:
Klopper skrev:
Cuba skrev:
MikeO skrev:
bassplayer skrev:
MikeO skrev:
Klopper skrev:
Har lagt en beställning.

Det fungerar som vommeringsskydd också, fast separat.
Gag me! :lol:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Användarvisningsbild
Night Prowlèr
Medlem

Inlägg av Night Prowlèr »

Mästaren Jaco spelar Blues.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=97H9MSTdEd8[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6XKr_6MzZTw[/youtube]
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++

Inlägg av midlifecrisis »

TDHP skrev:Den som börjar räkna och sätta regler till detta bör nog pyssla med nåt annat än blues! :wink:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zYrVwGxlcFA[/youtube]
Herreminje vad bra! Har inte hört tidiga inspelningar med honom och visste inte vilken fantastisk röst han hade som ung.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Det kommer att bli sanslöst svårt att förstå och veta vilka nivåer som är tillåtna för de olika medlemmarna här på forumet.
Där har fodervärdarna något att reda ut för oss vanliga dödliga som har djävlats lika mycket med alla. Nu är det så att vissa får bete sig lite mer och skyddas från motstånd lite mer.
Men hur är det nu?
Parkas, får man vara hur sarkastisk som helst mot honom fortfarande?
Makten?
MatsD?
Mig?
Eller hur ser det ut?

Ser ni verkligen inte vad som händer?
Jag förstår fortfarande inte de som står på kö att få klappa den medhårs som bara är ute efter söndring? (Smakade den formuleringen bättre?)

Men vill ni ha det så så blir det så naturligtvis...det är bara så fruktansvärt obegripligt!
Jag kämpar för att förstå!

Sedan två punkter:
Det finns fler hypoteser om att pyramiderna byggdes av andra än egyptier än hypoteser som anser att det var egyptierna själva!

Wikipedia har när man gjort tester visat sig innehålla färre sakfel och faktafel än Brittish Encyklopedia...så sluta ursäkta er varje gång ni hänvisar till Wikipedia, det är OK.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hrodvitner skrev:
inber skrev:Verkligen duktig kille. Man borde kanske börjat tidigare med basen än vid 13 års ålder... :shock:
Det är alltså rätt kört för mig som började spela bas nu i december när jag fyllde 33 :D
Jag måste säga att jag tycker det är hur coolt som helst att börja spela ett instrument 20 år efter alla andra. Känner man för att göra det så är det bara att köra.
Gäst

Inlägg av Gäst »

bootsy skrev:
Geddy_Lee skrev:Det är väldigt roligt när folk är roliga utan att veta om det! :P :P :P
Den här tråden börjar nå nomineringsklass!
Indeed!

F.ö. kanske vi ska skramla till en privatlektion åt Martin?
Det kan han behöva. Martin, det är aldrig för sent. You can do it!
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

Utomjordingar har byggt pyramiderna. Men jag är ingen expert på terrestrialt liv. Alltså är min information begränsad, men rätt.. Men jag är öppen om någon kan bevisa att jag har fel med fakta.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Perennial, du påstod att blues måste ha 12 takter för att få kallas "ren blues". Du blev överbevisad och ändrade till att 80-90% av bluesmusiken har 12 takter. Det kan jag nog hålla med om att det är, men det är inte antalet takter som gör att det är blues eller inte, håller du inte med om det?

Vad som lärs ut på universiteten är inte alltid relevant, för de har ganska enkla förklaringsmodeller som utesluter många av undantagen. Som när man lär sig 4-stämmig sats, reglerna är bl a; inga parallella kvinter, inga fördubblade terser, alt och tenorstämman får inte korsas osv... Bach, den store mästaren trotsade de reglerna ofta och hans musik lät inte illa för det. Försök att göra ett mäktigt körarrangemang på temat från "Rosa Panter" utan parallellförda kvinter... Arts and academics are not related.

Jag använder uttrycket "bluestolva" väldigt sällan, räcker med att säga "en blues i F" så fattar alla hur det ska vara. Men det är inget fel att kalla det för bluestolva, lika lite som det är fel att kalla "Bluesette" för en jazzvals. Bluesette är f ö en 24 takters blues i jazzvals med Parker-changes.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Ska man vara petig med antal takter i bluesen så är både åttan och tolvan formaliserade varianter som de gamla bluesgubbarna själva inte myntade. I stället var det från början så att man anpassade antalet takter till vad man vill få plats med textmässigt och bytte ackord när man kände för det och hur det passade texten. som dessutom ofta var delvis improviserad och olika från gång till gång. Blues var ju från början i hög grad en ensampryl liksom, en snubbe och en inte så noga stämd gura byggd av sockerlådor typ. Det var först när man började lira blues i band som det restes krav på att formulera var bytena skulle ske så att alla i bandet slapp gissa. Men även den tidiga elektriska bluesen från chicago har påfallande ofta udda antal takter. För oss andra som fått i oss bluesen de akademiska vägen är väl dock bluestolvan standard men när jag började lira blues som liten parvel i början av 70-talet så var det nästan alltid åttor vi lirade eller så var det andra varianter av blues med andra inbörde ackordföljder av I-, IV- och V-dominantackorden som t ex My Babe eller Strange Things Happening Everyday.

Fast kanske den här tråden skulle handla om den där grabbhalvan som tydligen slappar bas som en hel karl, får väl lyssna till han och återkomma med en kommentar om det också.

/Mats D
Perennia|

Inlägg av Perennia| »

Roland skrev:Det kommer att bli sanslöst svårt att förstå och veta vilka nivåer som är tillåtna för de olika medlemmarna här på forumet.
Där har fodervärdarna något att reda ut för oss vanliga dödliga som har djävlats lika mycket med alla. Nu är det så att vissa får bete sig lite mer och skyddas från motstånd lite mer.
Men hur är det nu?
Parkas, får man vara hur sarkastisk som helst mot honom fortfarande?
Makten?
MatsD?
Mig?
Eller hur ser det ut?

Ser ni verkligen inte vad som händer?
Jag förstår fortfarande inte de som står på kö att få klappa den medhårs som bara är ute efter söndring? (Smakade den formuleringen bättre?)

Men vill ni ha det så så blir det så naturligtvis...det är bara så fruktansvärt obegripligt!
Jag kämpar för att förstå!

Sedan två punkter:
Det finns fler hypoteser om att pyramiderna byggdes av andra än egyptier än hypoteser som anser att det var egyptierna själva!

Wikipedia har när man gjort tester visat sig innehålla färre sakfel och faktafel än Brittish Encyklopedia...så sluta ursäkta er varje gång ni hänvisar till Wikipedia, det är OK.

Angående Blues: Det var förhastat och fel av mig att säga att en Blues inte är Blues om den inte är 12 takters. Men eftersom det är den som betraktas som standard oavsett "changes" så är det överflödigt att säga Bluestolva för mig. Man borde snarare speciefiera när det inte är så.

(Ang. Pyramiderna Roland, så var det ett exempel och jag menade förstås Pyramiderna i Egypten. Ändå står det så här på källan du litar på:

"Egyptens tredje dynasti i det Gamla riket (ca. 2680-2150 f.Kr.) var den första som började bygga pyramider. Föregångaren till de egyptiska pyramiderna var mastaban. Den första arkeologiskt belagda pyramiden tillskrivs arkitekten Imhotep."

Cheers.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Roland skrev:...Jag förstår fortfarande inte de som står på kö att få klappa den medhårs som bara är ute efter söndring? ...
:clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy:
Perennia|

Inlägg av Perennia| »

dereborn skrev:
Roland skrev:...Jag förstår fortfarande inte de som står på kö att få klappa den medhårs som bara är ute efter söndring? ...
:clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy:
Är det någon som är ute efter söndring så är det du. Inte ett enda positivt inlägg. Vad förväntar du dig att få tillbaka?
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Perennial skrev:
dereborn skrev:
Är det någon som är ute efter söndring så är det du. Inte ett enda positivt inlägg. Vad förväntar du dig att få tillbaka?
Snubben har skrivit 6000 inlägg över ett spann av 4 år...Antingen är han kass på att söndra eller så är han kanske ett uppskattat inslag på forat.
Undrar vilket det kan vara :headscratch:
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

Perennial skrev: Angående Blues: Det var förhastat och fel av mig att säga att en Blues inte är Blues om den inte är 12 takters. Men eftersom det är den som betraktas som standard oavsett "changes" så är det överflödigt att säga Bluestolva för mig. Man borde snarare speciefiera när det inte är så.

(Ang. Pyramiderna Roland, så var det ett exempel och jag menade förstås Pyramiderna i Egypten. Ändå står det så här på källan du litar på:

"Egyptens tredje dynasti i det Gamla riket (ca. 2680-2150 f.Kr.) var den första som började bygga pyramider. Föregångaren till de egyptiska pyramiderna var mastaban. Den första arkeologiskt belagda pyramiden tillskrivs arkitekten Imhotep."

Cheers.
Cased closed!

(Fast pyramiderna är trots det byggda av utomjordningar! :wink:)
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++

Inlägg av Tössberg »

Kul att vår kunnige vän kontrar de ämnen som inte rör det han diskuterade tidigare, dvs blues, när väl framförda åsikter presenteras, och numera istället fokuserar på att anklaga gamla omtyckta forumiter för att vilja söndra.
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
Hangover
Medlem+

Inlägg av Hangover »

Har ni tänkt på att det snart är vår, ska väl bli skönt efter en så lång vinter. Gillar doften av våren på något sätt.
Rock gör livet lättare...
(än vad då?)
http://www.myspace.com/hangoversweden
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Hangover skrev:Har ni tänkt på att det snart är vår, ska väl bli skönt efter en så lång vinter. Gillar doften av våren på något sätt.
Ge det två veckor så är det vår, jävlar i pappa (hoppas jag)! :D

Ååååå, jag saknar att köra min motorcykel. :cry: Det kommer nog tyvärr ta väldigt lång tid innan isen försvunnit är jag rädd. Blir nog inte mycket hojåkande innan mitten av april efter en så här kall vinter. Men hoppas kan man ju! :D

//J
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Hellboy skrev:
Hangover skrev:Har ni tänkt på att det snart är vår, ska väl bli skönt efter en så lång vinter. Gillar doften av våren på något sätt.
Ge det två veckor så är det vår, jävlar i pappa (hoppas jag)! :D

Ååååå, jag saknar att köra min motorcykel. :cry: Det kommer nog tyvärr ta väldigt lång tid innan isen försvunnit är jag rädd. Blir nog inte mycket hojåkande innan mitten av april efter en så här kall vinter. Men hoppas kan man ju! :D

//J
Tvärtom, det kom snö så tidigt så det hann inte bli nån tjäle att tala om.
Börjar det bli varmare så går det fort!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Skriv svar