Val av digitalporta

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
yak52
Medlem

Val av digitalporta

Inlägg av yak52 »

Hej!

Vi har ett behov av att kunna spela in lite musik hemma i villan. Det kommer till att börja med mest att bli akustiska instrument och sång, men sedan blir det säkert även elinstrument.

Jag inser att det nog kan sluta med en PC, men det vill jag inte börja med. Istället har jag tittat runt på olika digitalportor. Det verkar som att det inte är så stor idé att köpa en gammal (men kanske en nyare begagnad) eftersom utvecklingen har gått framåt med rasande fart.

Två av de modeller jag har tittat på är:
- Zoom R16
- Boss BR-900CD

Är det någon här som har provat dem eller som kan tipsa på någon annan som ni varit nöjda med. Även om jag nog kan klura ut hur man använder en sådan från instruktionsboken, så skulle jag uppskatta mycket om den vore lättanvänd.

Tips?

/Martin
http://www.floydshotel.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Fender Jazz Japan, Rickenbacker 4001v63, Landola akustisk bas
Mesa Boogie WalkAbout 12
Acoustic 220 och Acoustic 330 ~ Acoustic 406
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

Jag har hört mycket gott om ZOOM R16.
Vet att en av mina kompisar använt den till replokalsinspelningar med utmärkt resultat. Låter riktigt bra! Och rätt enkel är den tydligen också att hantera!
Uffe j
Nykomling

Inlägg av Uffe j »

Jag har en yamaha aw 16 G som jag är mycket nöjd med. inget brus och det känns som att den fångar upp det ljud man skickar in, alltså det förvrängs inte på vägen. Det enda som jag stör mig på är att man inte kan använda dom inbyggda effekterna på mer än 2 kanaler samtidigt. Detta löser man genom att bounca (spela in) kanalen med effekt på ett tomt spår, tar lite extra tid. Annars jättenöjd! Tänk på att skaffa en bra mick.
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+

Inlägg av Doningen »

Ska ni köra flera kanaler samtidigt eller max två åt gången. Gäller det senare kan jag tipsa om Zoom H4n. Samma inbyggda mickar (tror jag) som i R16, men mycket enklare att rikta mot akustiska instrument.
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Användarvisningsbild
yak52
Medlem

Inlägg av yak52 »

Tack!

Zoomen ser inbjudande ut och jag gillar ljusa utrustningar i ofta lite dunkla rum. Sedan går den tydligen att ha som ingång till en PC.

Bossen har istället inspelning direkt till en CD-skiva vilket är praktiskt, men ju fler komponenter ju fler felkällor i framtiden.

Och visst bra mikrofoner är en förutsättning, jag har börjat lite där också, men det får bli några steg i taget

/Martin

Mesa Boogie WalkAbout 12
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jag har en Fostex VF160CD som jag har varit mycket nöjd med.
16 kanaler, 8 samtidig inspelning, 4 mickpreamps, 2 effektprocessorer, kompressor mm. CD-brännare. Enda abret är att den inte går att koppla till PC så man får bränna ner alla spår som wav-filer på en cd och lägga in i tex Cubase om man vill, men å andra sidan klarar man det mesta utom pluggar direkt i portan. Pröjsade ca 10K för min ny, har sett dem beggade för 4-5K.

Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
yak52
Medlem

Inlägg av yak52 »

Tack för tipsen så långt, det finns som oftast lite för- och nackdelar med de olika varianterna.

Jag ska fundera lite mer på vad maxbehovet är eller kommer att bli, så kan jag välja en med rätt antal ingångar och möjlighet till samtidiga kanaler för inspelning. En större begagnad eller en ny lite mindre lär det väl bli. Prisnivå tänker jag mig 3.000-6.000 kr.

/Martin

Mesa Boogie WalkAbout 12
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Ok...bara en fråga....du har inte redan en pc? För då får du rätt så mycket roligare saker för pengarna om du köper ett externt ljudkort och ett par bra mikar eller ngn pre-amp etc....just a thought...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

f-bass skrev:Ok...bara en fråga....du har inte redan en pc? För då får du rätt så mycket roligare saker för pengarna om du köper ett externt ljudkort och ett par bra mikar eller ngn pre-amp etc....just a thought...
Fördelen med iaf min porta är ju dels att den just är portabel, den är lätt att ta med till repan, spela in på live, åka till nån och göra ett pålägg o dyl. Sen spelar den ju in på 8 kanaler samtidigt vilket ju inte är lika lätt att åstadkomma BILLIGT på en dator. Men sen har den ju sina begränsningar så klart. Bra att ha hur som helst.
TDHP
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av bassace »

TDHP skrev:
f-bass skrev:Ok...bara en fråga....du har inte redan en pc? För då får du rätt så mycket roligare saker för pengarna om du köper ett externt ljudkort och ett par bra mikar eller ngn pre-amp etc....just a thought...
Fördelen med iaf min porta är ju dels att den just är portabel, den är lätt att ta med till repan, spela in på live, åka till nån och göra ett pålägg o dyl. Sen spelar den ju in på 8 kanaler samtidigt vilket ju inte är lika lätt att åstadkomma BILLIGT på en dator. Men sen har den ju sina begränsningar så klart. Bra att ha hur som helst.
Har oxå en VF160 som jag är väldigt nöjd med. Köper man till en Behringer ADA8000 preamp för typ 2500 kan man spela in 16 kanaler samtidigt vilket är både väldigt användbart vid liveinspelningar och unikt i klassen.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

bassace skrev:
TDHP skrev:
Har oxå en VF160 som jag är väldigt nöjd med. Köper man till en Behringer ADA8000 preamp för typ 2500 kan man spela in 16 kanaler samtidigt vilket är både väldigt användbart vid liveinspelningar och unikt i klassen.
Ja, funderar på att skaffa nåt sånt faktiskt. Bara att spela in vad som helst torrt och föra över till datorn senare.
TDHP
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

TDHP skrev:
http://www.thomann.de/se/presonus_fires ... roject.htm
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

f-bass skrev:
TDHP skrev:
http://www.thomann.de/se/presonus_fires ... roject.htm
Jo visst, men den där kostar ju ungefär som en beggad VF160 och sen ska du ha en tillräckligt bra dator med ett musikprogram också. Om man sen inte ligger inne med tillräckliga datakunskaper så är det inte så enkelt att få ihop det. Jag har också övergått till att göra det mesta i datorn, men portan är bra att ha ibland och det är ett bra och enkelt sätt att börja på.
Men självklart är det ju bättre med datorbaserad inspelning för bästa resultat.
TDHP
BonafideYouth
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av BonafideYouth »

Fostex gör jävligt bra grejer! Köpte en variant för ngt år sedan. Har glömt vad den heter nu bara... :oops:
Användarvisningsbild
yak52
Medlem

Inlägg av yak52 »

Jag har några PC hemma, men de är lite upptagna till annat och flitigt använda av övriga familjen mot internet, och då vet ni nog vad som kan hända.

Jag skulle tro att det vore bäst att ha en separat PC till inspelningar, och det är bl.a. därför jag tänkte börja med en porta, som är lätt att plocka fram och tillbaka. Det är till att börja med mest inspelning av akustiskt piano och sång (min fru) med lite pålägg (av mig:), så får jag se vart det leder.

Jag ska kolla på de tips som har kommit här och börja med någon av dem.

/Martin

Mesa Boogie WalkAbout 12
Användarvisningsbild
bluezman
Medlem

Inlägg av bluezman »

Jag köpte en zoom r16 av just den anledningen att jag vill komma bort från datorn... spelar in direkt i r16 och fipplar dit effekter och slutmixar... blir ganska bra!

Liten och lätt att bära med till repan och spela in där. Samma inbyggda mickar som h4:an

Sen om man vill så dubblar ju r16 som ett ok ljudkort och dessutom emulerar den mackiekontroller till ditt musikprogram!

Lätt att föra över filer till datorn, om man vill göra mer där, med tex usb sticka...

Helt klart en bra pryl att spela in på för lite pengar.

Om man vill ha megasuperdupersound så lär man nog upp med mer dineros.... :?
-wohoo, Black Betty, whambalam-
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Har också en Fostex VF160. Mycket smidigt att ha med sig och funkar riktigt bra. Jag tycker väl iofs att man får bättre resultat av ett hyfsat ljudkort, som tex nämnda Presonus och pc, men just portabiliteten och stabiliteten av att slippa eventuella pc-problem är ett grymt plus när man bara vill göra snabba demos.
Skriv svar