Min Guild får Urban Pickups

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Min Guild får Urban Pickups

Inlägg av anli »

Vår käre Evilbiker kämpar med att bygga två custom mickar till min Guild.
Ni kan läsa och titta på bilder här:
http://www.lindersson.se/Evil_B_Pickup.html

Det är Urbans egna bilder och min svenengelska som ni får ursäkta så länge.

Den feta halsmicken är på god väg och kommer att provspelas inom kort!
Stallmicken blir mer i stil med de Urban humbuckers byggt tidigare, dvs lite mer sansad :-D
Senast redigerad av anli den mån 12 apr 2010, 20:34, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem

Inlägg av straightedge79 »

Ska bli kul med en recension sen!!!
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

straightedge79 skrev:Ska bli kul med en recension sen!!!
Ja, det skall bli otroligt intressant.
Jag är ute efter Gibson EB ljudet, dvs varmt i kubik. Återstår att se om det blir en aning mer definition. Både mickplacering och själva basen är ju lite annorlund än en Gibson.
Originalmickarna hade väl ett ok ljud, förvånansvärt mycket diskant. Men lite platt och hårt ryckte jag.
Stallpositionen är löjligt nära stallet, så det skall bli lika intressant hur mickbytet påverkar ljudet där. Det sitter två likadana 30 kohms humbuckers original.

Bild
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Varmt i kubik - det vill säga tredje roten ur definition!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

shadewind skrev:Varmt i kubik - det vill säga tredje roten ur definition!
Hehe.. säkert ett korrekt fysikaliskt samband.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

straightedge79 skrev:Ska bli kul med en recension sen!!!
Verkligen! Funderar själv på att göra något med mikarna i min Starfire - vilka säkert kan vara snarlika de i anlis Guild - och har hittills bara tänkt "Darkstar"...
Användarvisningsbild
Albrecht
Medlem

mkt intressant!

Inlägg av Albrecht »

mkt intressant! jag har en JSII longscale med Fred Hammons fantastiska Darkstars i (har originalpickupsen kvar)....en underbar bas. min tekniker gjorde pickup-ramar i rosewood, istället för de av plast som Freds kompis tillverkar. mkt snyggare! medan mina nya basar knökar under den låga luftfuktigheten är Guilden oföränderlig. när du har ljudexempel på dina nya pick-ups så tar jag gärna del av dem!
If you can´t back it - don´t stack it! visit www.movio.se - JamBandJazz
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Självklart blir det recensioner! Det är ju tänkt lite som en fattigmans EB-dödare, fast med sitt eget sound.
Hoppas jag. Den kommer ha kvar möjligheten till stereo och basreducering av stallmick.
Det är grym kvalitet i grunden på denna bas.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Albrecht
Medlem

javisst....

Inlägg av Albrecht »

...javisst! ett kvalitetsinstrument. framförallt SPELBART! ingen relik! skulle man gnälla över något så är det att min LÅNGHALSADE tippar litet. kan leva med det!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Albrecht: hur uppfattade du originalmickarna?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Albrecht
Medlem

originalen....

Inlägg av Albrecht »

mesiga. jag gillar heta pickups eftersom jag inte spelar så högt....
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Intressant och häftigt!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

http://www.lindersson.se/Evil_B_Pickup.html
Lika bra att uppdatera tråden :P
Har fått möjlighet att testa halsmicksprototypen (utan vaxning och jordning).
Efter lite knölande (den var lite tjockare pga provisorisk eltejpning för att ha kåpan på plats) så kunde jag provspela den. Hade bara ett set rostfria cocco som var fräscha nog för utvärdering. Fick duga. Men måste förstås fixa nya NICKEL!
Det finns ju möjlighet till seriell (full humbucker), singel eller parallell koppling. Insåg snabbt att det kommer jag att unyttja! En trevägsswitch får lösa det.
Men under denna utprovning fick det bli att löda om för varje koppling.
Hur lät det då? Är Anli nöjd? Anli var rätt skeptisk innan...
- Full humbucker 29 kohm: Varmt, basigt och odefinierat. HÖG output. Precis så brööligt som jag ville ha det.
- Singel spole 14 kohm: Mer kontrollerad. Lite snarlik Rickenbacker halsmick... kanske lite basigare. Bra ljud!
- Parallella spolar 7 kohm: Bredare och rakare frekvensspektrum. Tom diskant! Bra ljud även det.

Det är med saknad som jag monterar ur den och skickar tillbaka micken till EvilBiker för slutmontage. Ta me fan om inte karln har lyckats igen! Trots ett så knepigt uppdrag.

Nästa till rakning är stallmicken. Jag har föreslagit Urban att den blir en humbucker på ca halva impedansen jämfört med halsmicken. Mer diskant och kärna tror jag blir bra komplement.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

En vaxad och klar halsmick kom i ett postpaket på fredagen från Urban/EvilB.
Ivrigt värmde jag på lödkolven och anslöt alla tåtarna till seriell/singel/parallell switchen.
Mycket enklare att jämföra ljudintrycken med en switch! Jag blev förvånad att det blev sånt drag med spolarna parallellkopplade!
Intressant var det att koppla in en fuzz som b:Assmaster och se hur den reagerade på de olika impedanserna. Förvånansvärt stor skillnad mellan 7 kohm parallell jämfört med 14/28 kohm.

Det kommer att bli otroligt spännande att koppla in den framtida stallmicken och se hur den reagerar med de olika halsmickskopplingarna.
Användarvisningsbild
lill_frasse
Medlem+

Inlägg av lill_frasse »

Låter toppen anli gott att du är nöjd.
Användarvisningsbild
JonasBygdemo
Medlem+

Inlägg av JonasBygdemo »

Ang. parallell-koppling så gillar jag den kopplingen bäst när det gäller humbucker. Jag kör då alltid min Eagle i parallell.
Yamaha RBXJM2, Yamaha TRB-5, OLP Tony Levin, Washburn SB40, Hemmagjord sak, snart en bandlös 4:a

Ampeg B-5R, Line 6 LD150
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Nu börjar det hända grejer igen, Urbans stallmick kunde jag hämta ut hos Posten i går. Ej vaxad utan bara för test.
En riktig specialare med tre singel-coil lägen. 7, 16 och 20 kohm.
Jag kommer alltså att ha 9 kombinations möjligheter med halsmicken om jag kopplar den via en treläges switch.
Ensam stall mick med 20 kohm lät fett och inte så diskantigt, trots placeringen intill stallet. 7 kohm klenare/diskantigare med väldigt bra tillsammans med halsmick på full "mudbucker" läge, eller singel/parallell.
Jag gillar olika helt enkelt!

Efter vaxning och installation av switch så återkommer jag med mer utömmande recension.
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

anli skrev:Nu börjar det hända grejer igen, Urbans stallmick kunde jag hämta ut hos Posten i går. Ej vaxad utan bara för test.
Jag kommer alltså att ha 9 kombinations möjligheter med halsmicken om jag kopplar den via en treläges switch.
Ensam stall mick med 20 kohm lät fett och inte så diskantigt, trots placeringen intill stallet. 7 kohm klenare/diskantigare med väldigt bra tillsammans med halsmick på full "mudbucker" läge, eller singel/parallell.

Efter vaxning och installation av switch så återkommer jag med mer utömmande recension.
Nu är den ju vaxad och det är tre humbuckerlägen i serie!

Dom båda mickarna är så kallade sidewinder mickar, lika som i många gamla Gibson typ Thunderbird -76 å uppåt eller "mudbucker" micken är också av samma typ! Två sed ställda spolar i stället för som på vanliga humbuckers typ Les Paul "PAF"! Men stall micken är ju tappad på tre ställen som sagt, för att kunna få lite olika ljud rent tekniskt skulle det gå att få 3 serie lägen och 3 parallell lägen ur den och även olika tex en hetare lindning i serie med den minst heta eller nått sånt, bara laka på om man orkar!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Evilbiker skrev:
anli skrev:Nu börjar det hända grejer igen, Urbans stallmick kunde jag hämta ut hos Posten i går. Ej vaxad utan bara för test.

Nu är den ju vaxad och det är tre humbuckerlägen i serie!

Dom båda mickarna är så kallade sidewinder mickar, lika som i många gamla Gibson typ Thunderbird -76 å uppåt eller "mudbucker" micken är också av samma typ! Två sed ställda spolar i stället för som på vanliga humbuckers typ Les Paul "PAF"! Men stall micken är ju tappad på tre ställen som sagt, för att kunna få lite olika ljud rent tekniskt skulle det gå att få 3 serie lägen och 3 parallell lägen ur den och även olika tex en hetare lindning i serie med den minst heta eller nått sånt, bara laka på om man orkar!
Haha jag har ingen pejl alls :-D
I ditt pm pratade du om att koppla i serie... och då läste jag singelcoil av nån anledning.
Whatever!!! Bra blev det
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

anli skrev: Whatever!!! Bra blev det
Ljudprov, tack, :headfones: och detaljerad rapport! Blev det så där bra som man kan tro att det blev?
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Jag trivs finfint med mickarna, många inställningar, men här är 4 distinkta lägen:
- Bara hals, full mudd 29 kohm
- Full mudd plus stall med låg impedanslindning
- bara stall med full fräs (20 kohm)
- Bara hals singel coil

En liten färsk ljudsnutt... som vanligt får jag panik när det skall spelas in exempel och får kortslutning. Skitsamma, jag drar i spakarna och kör lite olika kombos.
http://www.lindersson.se/BASS/Sound/Evilb%20mudbuck.mp3

Lite hårdare ljud än min gibson mudbucker (varmare), men det kan bero på Guildbasen i sig. Den lät hård med originalmick.

Edit: det är min 80 watts rörtraynor via en 15" marshall... och en behringer mic :-D
Senast redigerad av anli den mån 08 nov 2010, 22:23, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Låter bra, anli! :tummenupp:
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

Va roligt att få höra hur dom låter, jag gör ju bara dom och sen bara testar att dom funkar! Lät bra :D
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Oj, kul! Tack för det, Urban & Anli. Det låter BAS, riktig riktig BAS!
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Evilbiker skrev:Va roligt att få höra hur dom låter, jag gör ju bara dom och sen bara testar att dom funkar! Lät bra :D
Lite väl mycket ljud från min snubblande fingrar tyvärr...
Ja, stallet med full humbucker läge var en oväntad hit. Elak i kubik, helst med plektrum.
Skriv svar