Redan för ca 10-12 år sedan blev jag förälskad i denna. Den stod plötsligt en dag i replokalen en fanerad kontra med ett alldeles för högt stall, ett sammelsurum av olika strängar och var helt omöjligt att spela på. Jag pejlade läget om den var till salu men intresset att sälja den var svalt. Åren gick och jag spelade inte längre men vi i det gamla bandet träffades ngn gång varje år och rev av lite gamla örhängen i replokalen.
Kontran stod där den stod och ett år så gjordes ett stambyte i fastigheten. Av någon anledning så hade en av stammarna läckt då man fyllde dem med cement (eller något annat fyllmedel) och precis där stod den gamla kontran. Nersölad av cement blev den placerad i ett förråd och den hamnade bara längre och längre in bland gamla prylar.
Kontran föll i glömska tills för några månader sedan då min dotter började visa intresse för min gitarr. Istället för att plugga in elbasen varje gång det skulle ”skramlas” så tänkte jag att man kanske skulle skaffa sig en akustisk bas. Då dök den gamle kontran upp i huvudet igen och jag kontaktade ägaren och hörde mig för än en gång om den var till salu.
Eftersom den troligtvis aldrig skulle göras i ordning och komma till användning fick jag köpt loss den.
Nu började ett intensivt surfande på nätet för att kolla vad som behövde göras för att få den spelbar. Insåg snabbt att det finns många rattar att skruva på för att det skall bli rätt. Samtidigt visste jag heller inte hur mycket det var värt att lägga på den, för jag hade inte en susning om dess skick. Först och främst var jag tvungen att få bort cementen från den för att se hur den såg ut under. Det gick genom att jag försiktigt skrapade bort det tjocka lagret. Därefter lade jag en urvriden trasa över för att fukta cementen, sedan gick det att torka av. Den verkade inte ha tagit någon skada
Jag kontaktade Thomas Hellström, som jag varit i kontakt med redan första gången jag försökte köpa kontran. Thomas är instrumentreperatör med kontrabasar som specialitet, som ju säkert flera av er känner till. Jag frågade honom helt enkelt hur dålig en kontrabas skall vara för att det inte skall vara värt att lägga pengar på den. Han tyckte jag skulle komma ut så att han fick kika på den. Jag förklarade som det var att jag i grunden är elbasist och bara fingrat på någon kontra tidigare men kommit över denna och vill få den spelbar. Thomas svarade att ”det här med att göra i ordning en kontrabas är ganska dyrt”. Men han tillade snabbt ” med begagnade strängar och ett gammalt stall som jag har liggandes i verkstan kan jag göra den spelbar åt dig”. Det Thomas skulle ha för detta var inte mer än vad jag skulle fått betala själv för en uppsättning ”billiga” strängar och ett enkelt stallämne.
Enligt Thomas är den helt ok. När den är spelbar kan han bedöma vad som är lämpligt att göra med den om man vill lägga ytterligare pengar på den. Att döma av mekaniken så trodde han den var Tjeckisk eller Tysk, alltså inte Svensk. Hur gammal den är är svårt att säga men den var i bruk under 60-talet i ett jazzband som var ute och spelade. Under kriget importerades det inga kontror till Sverige utan de som såldes var tillverkade här hemma. Så antingen före eller efter kriget, jag tippar sent 50-tal eller tidigt 60-tal.
Jag lämnade kontran där och nu väntar spänt på att få hem den. Lite bilder på hur den såg ut första kvällen då jag kört hem den från lokalen.